palett-ciklide yngel, jippi!

Jeg må bare få skryte litt. Husk på at jeg er ny når det gjelder ciklider og at jeg ikke har hatt palett-ciklidene mer enn tre-fire uker (må legge til at jeg lot hannen få velge hunn, altså hadde to hunner i karet til jeg så hvem som gikk sammen)

Uansett, skrev i en annen tråd at mine ciklider hadde lagt egg men at de hadde blitt spist over en romantisk middag. Jeg må bare få unnskylde til mine kjære ciklider Ikveld så jeg nemlig noen søte små haler inni sten-hulen jeg laget til dem.
Jeg er klar over at palett-yngel sikkert er noe av det vanligste som finnes og lettest å få til o_O men jeg kan ikke skjule at jeg er stolt av mine nybakte foreldre.
Ikke har de lagt egg før, og jeg vet at de ikke var et lekspar før jeg fikk dem, for hunnen bodde i karet mitt lenge før hannen og en annen hunn kom oppi.

Så... når jeg får the missing link til ledningen som skal kobles i pc'en så skal jeg legge inn bilder. De sitter desverre fremdeles fast på det nye kameraet mitt men håper å få tak i den lille metall-dingsebomsen rett etter helgen!

Og, om noen lurte på det så valgte de den minste og trangeste hulen. Som sagt så har jeg aldri hatt ciklider før, så jeg laget flere sten-huler av flate stener festet med akvarie-silikon. Jeg la også eksta godt med sand under hulene, noe som det så ut som de likte, da de kunne lage hulen ekstra dyp og bruke den overflødiske sanden til å dekke inngangen med.

Jeg ga også hulene forskjellig antall innganger, og overraskende nok valgte de den med flest små trange åpninger i.
Må også fortelle at jeg mellom hulene laget en slags labyrint med tak over av små flate stener, slik at de kan snike seg rundt fra hule til hule uten å bli sett utenfra. Vet ikke om dette trengs, men ser ut som de liker det veldig godt ihvertfall da de har enerett over denne labyrinten tilknyttet alle hulene
Rørt "matmor" observerer yngelens første tur ute i akvariet. Visste ikke hvor mange det er. Om alle disse overlever blir jeg nesten litt redd for at jeg ikke skal klare å bli kvitt dem....

Noen som vet hvor lenge de kan være i akvariet, evt. sammen uten foreldrene før jeg må skille dem?
Hei, jeg har også paletter som kom ut med sitt andre kull for ei uke siden.
Om forholdene hos deg er sånn at palettene ikke blir forstyrret eller er agressive mot andre fisk kan de små likegjerne gå sammen med foreldrene inntil videre.
Eh, joda - men hvor lenge er inntil videre? Vi har også "nyfødte" palettbarn i akvariet for første gang. Så:
- I et selskapskar (som ikke er overfyllt og har gjemmesteder for de andre fiskene), hvor lenge kan/skal palettyngel gå sammen med foreldrene?
- Etter man har skilt dem fra foreldrene, hvor lenge kan de gå sammen som en gruppe før det blir krangling?
hva har du sammen med palettene???
Vi har sverddragere (5 stk), neon tetra (6 stk), otto'er (3 stk), eplensegler (2 stk) og sebrasnegler (3 stk). Karet er på 125 liter.
Sverddragerne har jeg ingen erfaringer med, men de andre kommer ikke til å plage yngelen, det er helt sikkert.

Yngelen kan nok gå med foreldrene til de nærmer seg kjønnsmoden størrelse. Tar iallefall 3-4-5 mnd
Våre sverddragere er ganske rampete og liker å erte snegler iallefall. Men vi får bare se hvordan det går.
Pernille
Vi har sverddragere (5 stk), neon tetra (6 stk), otto'er (3 stk), eplensegler (2 stk) og sebrasnegler (3 stk). Karet er på 125 liter.

Både sverddragere og noentetra vil kunne ta yngel hvis anldningen byr seg.
En liten regel:
det som passer i fiskens munn er mat...
Jeg var akkurat innom min lokale dyrebutikk nå og falt helt for denne fisken
jeg har nå lest litt om den, tar jeg feil hvis jeg tror denne vil trives i ett vanlig selskapsakvarium ? Og denne vil vel kunne trives med avrundet engelsk elvegrus ?

Nydelig fisk!! det oste autoritet av den
Må ha, bare må ha hehe
Regnet egentlig med det. Det får gå som det går - foreløpig passer palettforeldrene godt på. Litt svinn på yngel blir det alltid, og med fisk som yngler lett er vel det egentlig helt greit.
Det jeg egentlig lurte på er når de må/bør skilles fra foreldrene - og det har jeg vel fått svar på
om det er fare for yngelen vet jeg at flere med hell har brukt å ha litt lys på om natta, sånn at ynglen ikke blir tatt

Ja, de passer fint i de fleste kar. En takknemlig fisk
Men tenk på hva du har ilag med den, evnt hva mer du drømmer om.
Paletter er nydelige og enkle å få yngel på- men de er veldig aggresive under lek!
Deviator
Jeg var akkurat innom min lokale dyrebutikk nå og falt helt for denne fisken :) jeg har nå lest litt om den, tar jeg feil hvis jeg tror denne vil trives i ett vanlig selskapsakvarium ? Og denne vil vel kunne trives med avrundet engelsk elvegrus ? Nydelig fisk!! det oste autoritet av den :) Må ha, bare må ha hehe

Ja, det er en kjempefin fisk. Trives fint i et vanlig selskapkar hos oss, som du ser av denne tråden her. De trenger selvfølgelig vannverdier som passer dem, men det gjelder jo all fisk. Utover det trenger de huler, gjerne kokosnøtthuler. Pass på at du kjøper en hann som er større en hunnen - det er nødvendig for at de skal leke. Vi var heldige og kjøpte to som dannet et par nesten med en gang. Vi har hatt vår i ca 1 mnd, og nå er de blitt foreldre til en gjeng med 20+ søte små. Gøy med fisk med personlighet og "attitude" som dessuten passer på barna sine istedet for å spise dem
Engelsk elvegrus (vi har den med minst kornstørrelse) ser ut til å gå fint, palettene klarer fint å grave i denne grusen.
vel, vårt clue for at palettene skulle yngle var som sagt ikke størrelsen på hunnen men derimot at hannen stod fritt til å velge Han valgte jo ikke den han kom med, men den som allerede var i akvariet.

Jeg har sand og anbefaler absolutt dette om du skal ha paletter. De elsker jo å grave, og hannen går og spytter sand hele tiden. Ser jo også at yngelen er prikklik sanden, så er vanskelig å se dem fra overflaten om det er andre fisk tilstede.
jeg skjønner ikke dette helt jeg Jeg trodde det var hunnen som valgte. Jeg har lest at det er hunnen som rister og leker etc. Men i butikken var det den største fisken som svømte rundt og ristet rart på seg Og ut av alt jeg har lest av beskrivelser etc så var dette en han.
Hva er det jeg ikke skjønner her egentlig ?
jeg er selv nybegynner på disse ciklidene, så noen andre får svare deg, men det jeg så var at begge hunnene gjorde seg til, men at hannen etter et par dager ignorerte den ene hunnen totalt. Etter en uke var det klart at det var et par i tanken og en fisk for mye
men du "mamma"
Håper du finner kabelen til kameraet ditt snart. Lurte også på om du har mulighet da til¨å ta ett bilde av hulene du har laget ?
Vi er også nybegynnere på palettciklider og ciklider generellt. Men vi kjøpte altså hunnen og hannen samtidig. De gikk i samme kar i butikken, men hvem som evnt var par og ikke i det karet var det ikke mulig å se. Vi kjøpte en stor hann og en hunn som var mindre enn ham.
Etter noen dager i akvariet vårt, begynte hannen å småjage litt på hunnen. Da ristet hun vanligvis på seg. Dette fortsatte en stund, og begge to var stadig innom kokosnøtthulene og sjekket forholdene. På det tidspunktet hadde vi to huler med toppåpning. Men med slik åpning kan de jo ikke grave til åpningen som de vil. Siden de ikke så ut til å være fornøyd med toppåpning, raste vi avgårde og fikk tak i en ferdig kokosnøtthule med sideåpning. Den gikk opp i karet og erstattet en av dem med toppåpning. Da bestemte de seg ganske fort for at toppåpning var best likevel.... Spesielt hannen begynte å grave, og de la en del grus oppå kokosnøtten. Etterhvert begynte også hannen å riste på seg, og de begynte å tilbringe mer tid i samme hule. Så var det hunnen som overtok inne i hulen, mens hannen passet på utenfor. Det pågikk i over en uke. Hunnen var da sannsynligvis opptatt med å passe egg, og kom knapt ut for å spise. Og på fredag var to stolte foreldre ute på tur med en gjeng søte små for første gang Så hvem som egentlig valgte hvem er ikke godt å si i vårt tilfelle. Ingen av dem fikk egentlig noe valg, men de fant hverandre fort. Og både hannen og hunne gjorde seg til for hverandre (ristet), men hunnen i noe større grad.
En flott fisk som det er gøy å studere. Men temperament - det har de!
Deviator
men du "mamma" :) Håper du finner kabelen til kameraet ditt snart. Lurte også på om du har mulighet da til¨å ta ett bilde av hulene du har laget ?

Hehe, er det meg du mener? Har fått låne et kamera, men yngelen er umulig å ta bilde av. Jeg har ikke bra nok kamera og ikke bra nok trening. Kan prøve, men bildene blir av VELDIG dårlig kvalitet.

Hulene kan jeg selvfølgelig ta bilde av. Hele hule-rekka
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap