stor dam

har nå kjøpt meg hus med sTOr hage, og da må det selvsagt bli en hagedam...ideen min er å grave ut damen, legge isopor og presening over som jeg pensler med poliester, slik at den blir stivt..tenkte på 6*12m og 1m på det dypeste. Må også grave ned frostsikre rør fra damen, der utløpet blir på det lavste punktet, slik at jeg får med alt bunnfall. begge rørene vil gå inn til kjellern der jeg bruker en varmtvannstank som filter,, siden den ikke ruster og med pumpe som er stor nok..Må vell også søke om å få realisert noe slik, med gjerde++..

hva tror derre om dette? noe jeg bør forandre? tips mottas med stor takk..
Inaktiv bruker
Åh denne dammen blir stor Håper du kommer med mange bilder underveis. Alltid spennende å følge et damprosjekt fra starten av.
blir masse bilder=) venter bare på å få ta over huset nå, ting tar tid.
Kostnaden?
Har du undersøkt om hvor mye isopor og glassfiber du må ha for å støpe en så stor dam. Jeg tror kostnaden blir litt høyt før du rekker å tenke på damsutstyr og fisk.
Inaktiv bruker
Jeg tror nok det blir mye billigere å bruke damduk. Den fås i forskjellige tykkelser og bredder. Du får sikkert rabatt også ved kjøp av hele ruller.
Med såpass mange tonn med vann, ville jeg nok for det første valgt en noe dypere dam, men også ett litt annet oppsett.
Isopor er ikke evigvarende, og det er begrenset hvor mye belastning denne kan utsettes for.

Selv ville jeg rett å slett gravd ut dammen i ønsket størrelse\ fassong, for så å støype hele greia i betong. Dette krever selvsagt en del mer arbeid, både med armering og legging av betong, og deretter forsegling, men gjøres det riktig, har du en dam i hagen til evig tid.
grunnen til at jeg vil bruke presening er at den er billig i forhold til folie og minst like sterk, dette vil senke kostnadene litt..trenger man å gå så langt at må støpe inn armering og betong? dette er jo ikke evigvarende det heller..
Grunnen til at du bør bruke folie istedetfor presenning er mange. Men kanskje det viktigste er at en presenning er fint lite tøyelig og så fort isen har kommet på dammen din vil det være en ganske så overhengende fare for at isen vil lage hull i den. Når en først skal lage noe såpass stort som dette vil jeg påstå at damduken er det siste du bør spare penger på.

isoporen blir lagt for å holde "tælahiv" una damen og isolerer inn litt varme. når preseningen blir penslet med poliester blir den jo stiv og glat, etter min teori vil isen gli oppover langs siden og ikke sprenge ut damen..
blir iverfall billig. presening har biltema til noen hundrelapper, isopor får jeg takk i gratis og poliester er ca 100,- litern.

men om dette holder vet jeg ikke.
Hei!

Du bør absolutt bruke flastfolie begregnet for hagedam. En presenning som har vært ute i noen år vil smuldre opp, og du vil sitte igjen med dobbelt arbeid (og kostnad) når du må legge nytt fordi den lekker. Jeg har hagedam som ble anlagt for 17 år siden...og folien er like fin og 100% tett. Også selvfølgelig viktig når du har gravd ut at du legger finmasser til slutt over hele slik at det ikke er noen skarpe kanter eller steiner noen sted.
duken vil jo ikke smuldre opp når den blir penslet med poliester, da tror jeg alle båtene på sjøen hadde hatt et lite problem. eneste forskjellen på en plastbåt og min ide, er at de bruker poliesterduk med poliester. og om jeg så bruker papir penslet med poliester, vil dette bli stivt og ikke minst sterkt..

En duk former seg naturlig. Denne stive penslede presenningen din med flere tusen kilos trykk over vil skape brister i polyesteren som fører til at vann tærer på den billige plasten i presenningen som kommer til å lekke.....mener jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Dag L. Fjeldstad
Reklame for plussmedlemskap