Sulawesi, Indonesia

Årets ekspedisjon er like rundt hjørnet. Morten Ask og undertegnede drar til Indnesia i neste uke (28.8.07) for å lete etter nye arter på Sulawesi. Sulawesi er verdens 11. største øy, og rimelig uutforsket. Særlig sør-østre del.
Vi regner faktisk med å finne nye, ubeskrevne arter her.

Hele den østlige delen av Sulawesi er en tidligere del av det australske kontinentet, og følgelig elt forskjellig fra resten av Indonesia. Mange av artene som finnes her, finnes Bare her.
Vi har liten innsikt i hva som møter oss, men vi har vært på tur før...

Vi tar alle forhåndsregler mht vaksiner (er helt perforert i armene), og er ellers forsiktige med mye.

Sulawesi har fra før langt de fleste av verdens levendefødende halvnebb-arter. Dette er spennende arter som jeg håper å få med noen hjem av. Kanskje også nye.

Arealet på øya er større enn hele Sør-Norge (sør for Trøndelag) og avstandene er svært store. Formen på øya gjør at det å reise fra den ene delen til den andre er umulig. Vill jungel uten veier utgjør en stor del. Fientlige folkegrupper er en annen faktor som man skal ta hensyn til. Særlig i sentrale deler og i nord.

Vi skal forsøke å holde en tråd på AF oppdatert hvis vi finner internet noe sted. Øya er etter forholdene tynt befolket (bare 15 millioner innbygere). Java som ikke er stort større har 150 millioner!

Jepp, vi gleder oss.

Mvh
Thor-Tur As
Alt i ubehagelige reiser

Thor Winther Dahl
Mvh Thor-Tur As Alt i ubehagelige reiser

Hihihi... Kan jeg abonnere på en reisebrosjyre? Eller blir det også ubehagelig
God tur
Er det denne delen du reiser til?

Jørn
God tur!
Dette skal bli spennende å følge med på Thor.
Du og Morten får ha en god tur, og dere får tenke på oss her på AF, som er sultene på informasjon og oppdateringer.

E
Jørn Kåsa
Er det denne delen du reiser til? Jørn

Hei Jørn.

Jepp, det er planen. Dersom det lar seg gjøre da. Jeg har ikke undersøkt hvor ofte det går fly til området, og hvordan vi kan komme oss rundt der. Vi tar det litt som det kommer.

Vi har et kart med opplysninger om hvor det har vært folk før. Prøver å komme oss utenfor de områdene.

Thor

Hvis du blir borte får du juling hos meg.

Håper dere får en spennende og innholdsrik tur!
MC Darup
Hvis du blir borte får du juling hos meg. Håper dere får en spennende og innholdsrik tur!

Jeg får heller ta sjansen. Hvis jeg blir borte i jungelen (meg og Chuck: Missing in action), så får jeg deligere julingen til en ansatt. Ole for eksempel. La'n få!

Jeg tror det blir annerledes. Jeg har fått reisehåndboka fra helvete i dag. 1000 sider! Og kart over Sulawesi.

Det er et problem med veier...
Ehh mangel på sådanne. Selv de minste "Dirt tracks" and "Trails" er med på kartet, og det er nesten ingen...

Tror vi flyr fra Jakarta til Kendara. En liten by i sør-øst med bare 235.000 innbygere. Tror den blir utgangspunkt for mye aktivitet i området. Hvis det er et fint sted da. Hvis ikke gjør vi noe annet.

Thor
selamat malam.. panas sekali hara sulawesi ini, dan danger touris. hati-hati..

jeg ville ikke ferdet så veldig langt ut fra all farvei. om dere likevel skulle gjøre dette, så håper jeg dere er vant med jungel. ta med mye vann, gode sko. kjøp gjerne noen bokser med pocari sweat, det er en god minum isotonik for slike orang gutan.

når dere kommer til sulawesi må dere sannsynligvis "konfirmere" returbilettene deres. hvis ikke så går plassen til noen andre. husk å gjøre dette med en gang på flyplassen. jeg holdt på å ende opp strandet på flores når jeg glemte dette en gang.

indonesia og sulawesi i det hele tatt er vakre steder. språket er lett å lære selv om man bare skal være der noen måneder så plukker man opp nok til å kunne ha ordentlige samtaler med de lokale. må si jeg misunner dere, jeg får ikke dratt hjem til indonesia før neste år en gang.

malam!
Skal du fange meg spennende Betta'er?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap