Total ominredning mon tro ?

Irriterer meg mer og mer over 200literne min, synes den ser mer rotete ut for hver dag som går. Akkurat nå har palettene yngel, så jeg må vente noen uker med å gjøre så mye drastisk, men kan jo planlegge !

De store sverdplantene tar mye av lyset, men de er jo så flotte. Er allikevel usikker på om jeg vil beholde alle tre. De er ENORME og tar mye av lyset.
Mulig jeg kan sette dem i sidene i steden, eller gi dem bort
[External Image]
Her er det helt nyoppsatt i april, sanden ligger pent, plantene er små. Nå er de dobbelt så store, sand og grus har blandet seg og gresset er borte.

Jeg har mindre og mindre sans for røtter, men har jo ancistrus her så noe tre må jeg ha, men tror nok den store rota skal ut, vil heller ha mer stein.

Sand og grus skal ut, bytter til Rådasand ( minste størrelse) som jeg har en sekk av stående.


Noen som har tips til meg ?

Syntes det var pent jeg!
Har du nytt bilde?

Sjekk her du, dette er rotete, og igjengrodd!

Har rydda nå, og plukket ut vasspesten...
Så nå vises det at hele bakgrunnen er dekket av java:0)
TiE : Karet ditt var jo nydelig !

Det jeg irriterer meg over er nok bla. for mange ulike plantesorter + at jeg må finnne meg en bregne eller annen bakgrunnplante som ikke stjeler så mye av lyset. Kombinasjonen av sand og grus var pent noen måndter. når er det ikke det lenger !
Enten må jeg kjøpe en ny liten rot eller en diger skikkelig svær en.
Jeg har masse javamose i et annet kar som jeg kan prøve å bruke til noe også..
Skal ta et nytt bilde i kveld.
bare et lite tips i såfall;
Ta de største plantene bakerst i hjørnene, og arbeid deg fremover og mot midten. Gir et mindre kaotisk preg, og gir mer åpen plass i sentrum
har også mange planter. må rydde med dem ca hver 14 dag. nå sist tok jeg ut alle.
de fikk seg klipp/luk både i topp og røttene ble snippa litt du får sikkert solgt den ene sverdplanten.
finns vel sikkert akvarister som skal sette opp større tanker og da er det greit med litt store planter
lurt å flytte de store i bakre hjørne ja. hva med å bytte til en litt mindre rot?
nubbe
bare et lite tips i såfall; Ta de største plantene bakerst i hjørnene, og arbeid deg fremover og mot midten. Gir et mindre kaotisk preg, og gir mer åpen plass i sentrum


Høres fornuftig ut !
Trenger fri svømmeplass til tetraene.
tulladi
hva med å bytte til en litt mindre rot?


Er lei den ja, men den har en skikkelig fin klase vindelløv som vokser på seg, men den kan jeg sikkert få plukket forsiktig av. Mer stein og mindre rot og ny bunn burde bli oppskriften + de svære bregnene i hørnene
morsomt å ominnrede blir nesten litt misunnelig.... du må legge ut bilder i denne tråden når du er ferdig
var ihvertfall grønt og fint. Trenger noen store planter med masse grønt bakerst i akvariet (spesielt på sidene)
De jeg har nå er for pinglete syns jeg .

Håper du viser oss bilder når/om du bestemmer deg for total ommøblering Kjekt å se
Godt som nytt !
Nå er det gjort !

Var faktisk ikke så svær og fæl jobb som jeg fryktet. Tok ut 50% av vannet, så innsuget på pumpa var under vann, tok opp alle planter, røtter og stein. Byttet det som var igjen av grus og biltemasand med rådasand.

Tok bort alle stygge blader og satt den største av sverdplantene på siden, kastet en av røttene, tok ut en masse anubias som er enorme.
Droppet også endel av steinene jeg hadde før.
Resultatet ble bra mye mer fri svømmeplass til tetraene, mer åpen bunn til coryene. Har beholdt en store rota, men satt den helt inn mot bakveggen. Ikke minst ble det mye penere med bare en type bunnlag !

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plecoen vår, digre droget...
Kjempefint! Ensfarvet sandbunn har jeg også bytta til. syns det virker lysere og mer ryddig.
De sverdplantene ser svære ut ja. Er så morsomt med endring og forandring oppi akvariet.
(selvom fiskene sikkert hadde hatt det bedre uten det styret; )
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap