muligens chilodonella... treng mange råd fort...

Inaktiv bruker
Chilodonella:
Dette er en svekkelsesparasitt, som er en såkalt fiskedreper. Denne gjenkjennes ved at fisken får et melkeaktig trekk over kropp og finner, og fisken svømmer urolig. Etter hvert vil dette gå over i mer apatisk og slapp adferd, og finneklemming. Om parasitten får leve lenge nok på fisken, vil den løse opp huden, slik at den blir hengende i filler.

Behandlingsforslag: eSHa Exit, gjerne i kombinasjon med eSHa 2000.

---------------------

Har noe alvårlig på gang i akvariet. har nå kommet i 2 puljer. kva den føreste var vet eg ikkje, såg aldrig noen tegn eller noe, men ca 15 døde fisk.
Pulje to beyndte truleg i går, 2 døde og 2 hartramma, og en som heng opp ned, av dei 13 som var igjenn.

Bare malawi er sydnelig sjuke, sebra ciklidene går fri.

Tror kansje det er den inlimde sjukomen, eneste grunn er : Om parasitten får leve lenge nok på fisken, vil den løse opp huden, slik at den blir hengende i filler.

det er eneste setninga eg har funner som beskriver det eg ser. men når eg tar opp dei dode fiskene, så detter desse kvite strekene som heng og dingler av fiskene.. (ser ut som om fiskene har skrapet seg kraftig opp)

Gjor 400 liter om til 200 liter, og har behandlet med: Tetra General tonic 100ml i dag. tok oop to flasker. fekk beskjed om dette frå butikken.
Fekk med en kipp når eg las dette:
En flaske er nok til 400 liter vann ved normal dosering.
Ved alvorlige angrep, kan behandlingen gjentas etter
fem dager.

Eg har altså hatt 2 flasker oppi ca 200 liter. var slik eg frstod bruksanvisningen... og var det dei sa på butikken, men det er helt gale? eller....?
bør eg springe å fylle opp til 400 liter med ein gang?
har og are rensa en stor innvendi eheim pumpe som er oppi, ikkje den som står utanfor og er en 2028..

Inaktiv bruker
den linken viser eit bilde som i liten, men i en viss grad viser det som er problemet hos meg...

denne viser det litt bedre...
Inaktiv bruker
kan så vidt skimte den oransje sjuke bak.. den blå har knapt noen synelige tegn enna...
den oransje skal ver lys orasj som på hodet, men den er nermast kvit..
auga er også angrepet.
Ingen av linkene viser chilodonella.
Den første viser Oodinium, den andre tradisjonell hvitprikk.

Har du tittet på denne siden? Her finner en noen av de bedre bildene av syk fisk online.

Behandlingen du har startet, er for det første rettet mot bakterielle infeksjoner. Den vil derfor ha lite eller ingen effekt på problemet.
At det er brukt 4*dose, er nok ett problem for både fisk og bakteriekulturen. Tabbe, er rette ordet. Klandrer mer den butikkansatte som gav rådet, enn deg, bare for å ha sagt det

Siden du nå her kverket hver eneste bakterie i karet, og etter mye å bedømme fremdeles har sykdommen i karet, er du litt ute å kjører.
Jeg ville byttet 50% av vannet snarest mulig, forbundet med en real slamsuging og filterrens.
0 fôring i dagene som kommer, antar jeg er innlysende.

Jeg ville også startet kullfiltrering, og bestilt eSHa 2000 og Exit tvert. Disse kan benyttes mot problemet, når vannet har filtrert over kull i 72 timer.
Inaktiv bruker
http://www.jbl.de/onlinehospital/perpicture/index.php?Step=3&GalleryId=2&klickedPic=011_d

http://www.jbl.de/onlinehospital/perpicture/index.php?Step=3&GalleryId=2&klickedPic=003_l

http://www.jbl.de/onlinehospital/perpicture/index.php?Step=3&GalleryId=2&klickedPic=004_b

vil beskrive det som en blanding av alle desse 3 her.... ingen viser alle problemene... og langt frå i så alvårlig grad som her, og utviklingen er lyn rask.
frå det ble synelig på min største malawi, ca 12 cm, gjekk det en halv dag før den ble død. tenkte å ta noen bilder om eg får det til. det e noen rare sporte klumper under den..

link nr 1 viser dei hengendes tinga, som nermest flerrer opp fiskene...

har desverre ikkje mulighet til å få tak i mer medesin før i morga etter jobb.. bor midt på landet omtrent...

regner i grunnen med løpet er kjørt for fiskene, og har mest lyst til å legge ned heile akvarie opplegget akkurat nå... men en liten del av meg vil prøve å få alt på rett kjøl igjenn, sjølv om mulighetene bare minker...

den blå på bildet hadde ingen tegn i går, i dag var den stein død.. fiskene blir og veldig røde på svømmefinnene på sidene langt framme om dette har noe å si...
En blanding av finneråte, sopp og ankerorm, høres litt usannsynlig ut. Ingen av disse løser opp verken slimlag eller hud på fiskene.

Den steinharde kuren du startet med General Tonic, skulle ha stanset både sopp og finneråte, om det var slike repressentert. Trolig ville også ankerormene ha sluppet.
På de døde fiskene, har du forsøkt å studere disse trådene? Sitter de fast på fisken (ankret fast), og har de gaffeldelte haler?
Inaktiv bruker
dem kvite greiene detter av dei døde når eg tar dei ut av vannet.

dei 5 som er sjuke som er igjenn ser kvikkere ut i dag, dei svømmer o.l. men dei har fått mer sanne kvite greier.

legger inn noen elendige bilder. har bra kamera, men kan ikkje å bruke det... :/ med og uten ringer. kansje det er mulig å sjå noe...

bilde 3 viser godt dei henganses greiene...
Inaktiv bruker
et til bilde som viser elendigheita... denne er mildt ramma.. en som døde var fullt av sanne greier og sår..

siste bildet viser det røde på finnene som kommer.

bilser med ringer følger.
Inaktiv bruker
ringer
Ser at fiskene er sjuke, men å si hva ut fra bildene, det er ikke mulig, desverre.

Du får benke deg foran karet, med kamera og kaffekopp, og knipse i vei til ett eller flere bilder skulle feste seg på minnekortet
Inaktiv bruker
var det eg var redd for.. og det blir jo ikkje akkurat noe bedre bilder av at vannet er grønt..
men skal gjere eit forsøk
Inaktiv bruker
Bilder av en fisk som er død, har skjdd i løpet av natten. Var ingen skader på den i går. dei røde sårene som den har viser ganske godt her,men dette er den mildeste skadd fisken eg har hatt.

det grønne over gjellene på bilde 3 er av vannet, men det er rødt, og gjellen er helt klart skadet.
Inaktiv bruker
et gjengåedes problem som eg har merket. på den blå fisken her.

fiskene får noen kvite dotter på inn siden av finnen. ca 1x1 mm. ser ut som bummulsdøtter.
sikkkert tilfeldig, men dei fiskene som har dette har det på akkurat samme plassen, og på akkurat den samme finnen..

markedinga på den oransje fisken viser et nytt problem som er kommet. det røde området oppå gjellen... virker nesten som om fisken mygler opp akkurat der?
Inaktiv bruker
dei 4 komande bildene er av samme fisken som var flekkete sist. forbedring noen plasser. vere andre plasser...
Inaktiv bruker
4 bildet

+ bildet som viser dei skada gjellene...

håper bildene hjelper, sjølv om eg har mine vil..
Inaktiv bruker
og ein ting til... tror ikkje dette er noen "ting" som lever på fiskene... dei har ikkje haler, splittet haler og lignende...

det er bare dotter, forskjellige varianter, med noe lengde på, som er der....
nesten som snø fnugg....
Du har i alle fall noe angrep av sopp her. Dette angriper som du sikkert vet, skadet hud og slimhud.

Men at det er noe mer, det er jeg temmelig sikker på.
Det er bare å få identifisert f..skapet, noe som er svært vanskelig med disse bildene.
De mest trolige parasittene er noe som kalles for "falsk sopp" (en rekke parasitter gir denne sykdommen, vanligst er Epistylis), samt gyro og chilodonella.

Om jeg tvinges til å gjette, vil jeg si at det er 50% sjangs for at det er falsk sopp, 30% sjangs for gyro, og 20% chilodonella.

Siden det lett setter seg ekte sopp og bakterielle infeksjoner i sårene etter "falsk sopp", ville jeg hehandlet med en kombikur.

Må nesten spørre:
Hva har du behandlet med så langt? Kun TetraMed General Tonic?
Skaff i så tilfelle TetraMed ContralIck også.
Kjør med 100% dise ContralIck, og 50% General Tonic, så bør dette forsvinne.

Husk at begge disse medisinene har best effekt om karet er temmelig rent på forhånd. Slamsug bunnen, rens filteret (grundig), så er det størst sjangs for suksess

Om du ikke får tak i ContralIck, kan du bruke salt. Malawier tåler dette ganske bra, og en startdose på 0,2% er uproblematisk. Øk til 0,3% etter 2 dager.
0,2% utgjør 2g\L
Inaktiv bruker
Det er forbedring, eller evntuelt forverring i karet i dag, kansje
den fisken som hadde mye sanne greier på hodet har nesten "myst" alle.
kansje medesinen beynder å virke.. eventuelt så er det bare enda en slik topp som kommer før mange dør..

har bare brukt den general tonicen og salt. tok og ca 1/4 av en salt pakke oppi.. gjetter ca 250 g salt. så da er eg forhåpentlegvis på god vei.
men må kansje kjøpe mer san general tonic greier, og kansje eg bør ta noen vann bytter snart igjenn?
har ikkje turt å stresse fiskene så mye. lurer og på å bare lempe ut all bil tema sanden, etter tips frå andre, da det sikkert er mye lettere å bare kjøpe ny enn å få bort all dritten som ikkje viser i sanden.

var i dyrebutikken i dag, fekk tips om å bare ta livet av fiskene som er igjenn, lang historie, men han trur det skyldes feil foring over lang tid.. har stort sett haldtmeg til sticks, reke pellets å noe grønt greier... alt for lite grønt mente han. men også mange andre problem. lang historie, tar den i morga.

men turen til dyrebutikken i dag endte med at desse 2: eSHa 2000 og Exit. ikkje er å oppdrive noen plass. har nå våre på alle butikkene som er her i området, totalt 5..

Har også det nyste canon ixus kameraet eller noe slikt liggendes her nå, så blir ikkej det bra bilder i morga, så må det være meg det er noe gale med.. gidder ikkje legge ut mer bilder før eg får noen skikkelige noen.
Jeg har ikke greie på det du spør om i det hele tatt (dessverre), men jeg tenkte å tipse deg om at du kan legge ut hvordan kamera du har. Muligens noen her inne som kan forklare deg hvordan du tar skarpere bilder med det :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap