En påstand om armaturet til Juwel...

Dere som har, eller kjenner til, Juwel; har dere hørt noe om, eller opplevd, at det er kort levetid på armaturene, pga at den automatiske starteren raskt går i stykker?

(forklaring på spørsmålet kommer senere, da jeg først ønsker å se hvilke erfaringer dere har, før jeg sier noe mer...)
Jeg har også hatt problemer med mitt juwel armatur, for en stund siden slet jeg med at lyset plutselig gikk av, spesiellt når det slo seg på om morgenen, men når jeg slo litt i det, så kom det seg, kan ikke se/høre noe som er løst eller som beveger seg når det slår seg på (tenker rele) Merker også at de orginale lysrørene har litt begrenset levetid, da begge mine røk med 1 ukes mellomrom.
Juwel bruker elektroniske forkoblinger i sine armaturer, og det er derfor ingen startere i disse armaturene. Det er også derfor en har ett flimmerfritt lys i Juwel-kar, og økt lysutbytte\ forlenget levetid kontra tradisjonelle forkolinger, som er det vanlige å bruke.

Elektroniske forkolbinger oppgis ofte til å ha en levetid mellom 10 og 30.000 timer. Har koblinger som har gått lengre enn det, den ene jeg har på kjøkkenet, har sikkert stått på i nærmere 100.000 timer

Selv hadde jeg ett Juwelkar jeg solgte for kort tid siden. Dette hadde da fungert uten noe problem i ca 5 år.
Faktisk var lyset det som fungerte best av alt
Har 2 stk. Juwelkar,et 110 liters og et 190 liters Trigon hjørnekar. Disse har jeg hatt i mange år nå og har ikke hatt dette problemet. Hadde et problem med 110 literen,reflektoren datt av hele tiden. Denne var av plast,men fikk byttet den o aluminium og har siden fungert perfekt.
Vi har et Juwel Rio 125, og opplevde at armaturet gikk i stykker etter 4 måneders bruk. Med "gikk i stykker" mener jeg rett og slett at det sluttet å lyse. Vi gikk tilbake til butikken der det var kjøpt, og fikk der prøve med nye lysrør. Fortsatt ikke lys... Da fikk vi nytt armatur Kjenner også noen som har et Juwel Vision 180. De opplevde det samme med sitt armatur etter to måneder i bruk. Det armaturet brukte imildertid litt lengre tid på å gå helt i stykker, var litt variablet om det lyste eller ikke. Det hele endte iallefall med at også de fikk nytt armatur. Akvariene er kjøpt i samme butikk, og det virket egentlig som dette var et kjent problem for dem. Kan vel legge til at armaturene i begge tilfeller slås av og på med timer.

Så om dette er et utbredt problem med Juwel armaturene eller ikke, det vet jeg ikke. Men slutter det å virke etter kort tid, er det vel bare å reklamere på det. Har iallefall gode erfaringer med at det nytter å klage når ting man kjøper ikke fungerer som de skal.
Har hatt mitt siden ca starten av sommerferien. Jeg har fått armaturet med de nye T5 lysene til juwel og de virker helt problemfritt så langt
Har hatt et Juwel Rio 180 ett par år (husker ikke i farten om jeg kjøpte det i 2004 eller 2005 - begynner visst å bli gammel...), og det var brukt ca et år før det også.

Det har fungert helt prikkfritt, til tross for at "lyslista"/armaturet har veltet og gått i gulvet med et solid smell minst to ganger mens jeg har jobbet i karet (pleier å stille det oppetter veggen da, og så har jeg snublet i ledningen eller noe - her går det litt fort og gæli nå og da...).
Kona har selv juwel RIO møbel karr på 180 L, og det er noen år-ca.4 tipper jeg, og der har det aldri vært tull med armaturen-lyser som den skal.
Jeg forventer at lysarmatur skal vare i minst 10 år. Helst det dobbelte eller tredobbelte av dette. Som oftest (eller alltid) er disse lysgreiene bygget opp av komponenter. Komponenten som svikter byttes enkelt ut.
Har selv noen armaturer til akvastabil karr som er 10-20 år, og de fungerer utmerket enda.
Grunnen til spørsmålet mitt er at jeg i går fikk en litt merkelig behandling på en butikk da jeg skulle kjøpe lysrør.

Karet mitt, et Rio 180, ble mørkt for et par dager siden. Jeg fant ut at lysbryteren var defekt, så den ble skiftet i går, men fortsatt ikke noe lys, så jeg gikk ut fra at lysrørene også var gått, noe jeg egentlig hadde ventet på, da jeg har hatt dem en stund.

På den aktuelle butikken hadde de kun et rør til meg, og fikk beskjed om at jeg bare måtte vente til de fikk inn. Dette var jeg ikke interessert i, og sa at jeg heller stakk over på en annen butikk. Merket da at fyren ble en smule snurt, og han spør om jeg er sikker på at det er rørene...

Jeg forklarte da åssen karet hadde blitt mørkt, og dermed er han på meg og sier at det IKKE er rørene, men armaturet som er gåent, for dette er en _veldig_ vanlig feil hos Juwel. Så begynner han å snakke om å bestille opp nytt armatur til meg, og det ser ut som han er klar til å legge inn bestilling der og da.

Jeg får stoppet han, for jeg skal selge karet snart, og slår fort fast med meg selv at da selger jeg heller billig, så får kjøper skaffe seg armatur, _om_ det nå er armaturet da.

Fyren blir enda mer snurt, og sier at jeg må i hvertfall ikke tenke på å kjøpe nye rør, for det er helt sikkert bortkastede penger.

Jeg stikker over til neste butikk, og forklarer der at jeg er usikker på om det er lysrør eller armatur. Dama der henter to rør til meg, og sier at det bare er å levere dem tilbake i morgen, om det skule vise seg å være armaturet.

Vel hjemme setter jeg i rørene, og karet lyser som aldri før

Jeg ble en smule irritert over den første butikken. Følte han overkjørte meg, og kom med uriktige opplysninger, bare for å selge meg et nytt, og helt sikkert dyrt, armatur.

Har forøvrig anskaffet meg en Rio 300 nå, og den er med det nye armaturet; Hige Lite.
.. om juwel aramturene.
Først skal det sies at Juwel sine armaturer faktisk har tenner, denne sitter inne i den sammenlimte boksen, hvorfor det er sånn har jeg ingen anelse om.

Lysrørene Juwel leverer med som standard til akvariene sine er ikke av verdens ypperste kvalitet, men mest sannsynlig et billig merke fra østen.
Disse ryker somregel 4-8 måneder etter at de er tatt i bruk. Regner med Juwel gjør dette for og holde prisene på settene såpass lave som de er.

Garantier på Juwel er forøverig som kjøpslovens garanti og reklamsjonsrutiner for småelektrisk. 2 år.

For en liten tid tilbake flyttet Juwel sin produksjon av lystopper og annet elektrisk til østen. Dette førte til en rekke problemer med at noen av produksjonene gikk i stykker etter en tid. Disse har normalt blitt byttet uten problemer av Juwel, så sant de ikke har blitt tuklet med av kunden.

MEN nå kommer jo endelig Juwel med T5 som standar i alle sine armaturer, og de har heller ikke blitt noe nevneverdig dyrere. Hurra. Bakdelen er: Juwel har laget sin egen standard på T5 rørene, slik at det pr i dag ikke er noen andre merkers rør som passer. En annen fordel er at alle T5 aramturer er med elektronis tenner.

Og er det noe som ryker etter garantitiden er ute, så er dette som Håvard sier enkle ting og fikse selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap