Hardføre fisk blir svakere

De fisker som var hardføre tidligere, ser nå ut til å være så innavlet at de blir svakere og svakere.

Fisket opp 2 døde fisk i morges. En mollyhun og en guppyhan.

Denne mollyen har vært tynn siden jeg kjøpte den for ca. 3-4 uker siden. Kjøpte de to siste som de hadde i zoobutikken. Begge er nå døde. Ingen av de var gravide så det ut som.

Har ennå en mollyhun som har gått gravid i over 6 uker; like tykk og firkantet. Nå har jeg ingen tro på at hun yngler, men at hun rett og slett er svak, og regner med at hun flyter død en morgen.

Guppyhannen fikk jeg av en i forumet som igjen hadde fått den av andre, så det kan hende den døde av alderdom. Tykk mage og den største av alle hannene. Tok feil flere ganger da jeg trodde den var gravid, men visste jo at det ikke gikk an.

Tenkte jeg skulle få i stand et "gamlehjem" for de fisker jeg synes ser gamle ut. Kan liksom se at de er mer voksne og modne i forhold til de andre. Da kan de leve i dette hjemmet til de dør av seg selv.
Har du ikke nettopp startet med akvarium?
De pleier ikke selge gamle fisker i dyrebutikkene, så vidt jeg vet... Kanskje en sjelden gang hvis noen leverer privat.. Jeg antar heller at du enten har problemer med vannverdier, eller at du har fått sykdom i karene dine... Ved sykdom, så er det de levendefødende som er de første som bukker under, desverre...
Det er guppyhannen jeg mente var gammel; vet ikke hvor gamle de kan bli.

Mollyhunnene jeg kjøpte, var nok rett og slett for svake da jeg kjøpte dem.

Har kun levendefødende i dette karet. De resterende er livlige og aktive. Tror ikke det er sykdom, men skal aldri si aldri.

Vannverdiene i dette karet; mitt aller første, er helt normale. Byttet vann og testet i går kveld.

Har for øvrig fått flere guppy av samme person, og som igjen har fått dem av andre. Så jeg har flere guppyer som ser eldre ut enn de andre jeg har kjøpt i zooforretningen.
Har du sjekket gh? Både guppy og molly trenger høy gh, og jeg har forstått det slik at de lettere bukker under i for lav gh.
Guppyer blir gjerne 1-5 år, alt etter som hvor sterke de er, og om de holder seg friske...
Jeg har PH 7,5 og GH 6. Vet jeg skulle hatt høyere GH, og skal prøve å tilsette litt og litt slik at den kanskje blir 8.
I fiskebasen står det at
guppy trenger 9-19 dh
molly 11-30.

Om du ikke har andre fisker sammen med dem som må ha laverre gh, ville jeg økt den enda litt mer. Gradvis, vel å merke....
Trine T
I fiskebasen står det at guppy trenger 9-19 dh molly 11-30. Om du ikke har andre fisker sammen med dem som må ha laverre gh, ville jeg økt den enda litt mer. Gradvis, vel å merke....

Ja, jeg vet jeg må øke GH. Synes det er så vanskelig å regne ut hvor mye pulver jeg må ha til 54 l karet. Har både GH/TH+ og GH-salt fra Noraq. Jeg får prøve meg frem.

1 måleskje (8 gram) til 100 l, står det på boksen. Da øker den 3 gr, men det blir vel for rask øking på en gang.
Lurer på om jeg har lest at man ikke skal endre gh med mer enn 2 i slengen.
Kjenner ikke til dine produkter, bruker alabastergips, jeg.

Du kan jo blande ut litt i et litermål (ca så mye du tror du trenger) og tilføre litt, måle gh og ev tilføre litt til osv....
Har nå fylt opp en bøtte vann (10 l), blandet 2-3 gr med pulver og rørt ut. Må vente til i kveld med å bytte vann i karet. Da håper jeg Gh blir høyere.

Må dette gjøres hver eneste gang man bytter vann? Akkurat dette har jeg ikke peiling på.
Trine T
Lurer på om jeg har lest at man ikke skal endre gh med mer enn 2 i slengen. Kjenner ikke til dine produkter, bruker alabastergips, jeg. Du kan jo blande ut litt i et litermål (ca så mye du tror du trenger) og tilføre litt, måle gh og ev tilføre litt til osv....

Har alabastergips også, men har ikke våget å bruke det ennå uten oppskrift.
Så lenge gh i krana er lavere enn du ønsker, må du gjøre dette med delvannbytte hver gang. Om du feks bytter 10l vann her gang, lærer du fort hvor mye du trenger til en bøtte. Bare teste litt de første gangene
Kanskje du kunne hjelpe meg med denne formelen?

0.003 x liter x grader økning=antall måleskjeer å tilsette

Det blir jo 0,003 x 50 x2=0,3 (da er vel dette gram)?
Ups - tør ikke tenke på den der - er litt uggen i hodet enda.....
Bruker bare litt gips i en teskje, jeg....

Vi venter på at en gluping svarer på dette......
Trine T
Ups - tør ikke tenke på den der - er litt uggen i hodet enda..... ;-) Bruker bare litt gips i en teskje, jeg.... Vi venter på at en gluping svarer på dette......

he he... ja, tror jeg venter.
Det er forskjell på Noraq Gh\Th salt, og Gh\Th+.
Førstnevnte er bassert på klorider, og er derfor ikke å anbefale til alle arter, samt om Gh skal løftes i noen særlig grad.
Er karet nystartet, med dertil fare for nitritt, er Gh salt ett greit alternativ (kloridet kan da være greit å ha i karet).
Gh\Th+ er bassert på sulfater, akkurat som alabastergips. Forskjellen er at Noraq sitt produkt inneholder ca 20% magnesium.

Ang mengde: Det er en unøyaktig måte å tilsette noe med måleskjeer. Hvor hard pakket pulveret er bestemmer jo da mengden.
En ml kan veie alt fra 2,3g til 1g.

Her er noe jeg skreiv i en annen tråd for kort tid siden:
1 gram Gh\Th+ øker vannets Gh med 3,2`pr 10L.
Dvs 3g pr 10L til en økning på 10`.

Det samme vil gjelde for gips.

Om du dobler Gh i karet ditt, til 12, vil dette si at du trenger å tilføre 8g for å få opp Gh i hele karet, og deretter 2g ved 25% vannbytte.
Regner med at du ikke har særlig mer enn 40L vann i karet ditt.

Men; mål deg fram. Hvor mye vann det er i karet vil variere fra eier til eier, og hvor mye pulver 1ml inneholder, varierer som du ser noe det også.
Det beste er uten tvil å veie opp mengden en skal tilsette på en nøyaktig vekt.
Takk for svar, Frank.

Jeg målte vannet i bøtta nå, og den var jamen i meg på 12. Da hadde jeg brukt ca. 1/2 måleskje. Noen nøyaktig vekt har jeg ikke.

Ja, jeg får prøve meg frem, så "ornær det sæ" sikkert.
Vær obs på at gips kan i noen tilfeller bruke opp til ett døgn på å løse seg helt opp... Derfor bør du øke svært forsiktig i starten, slik at du ikke ender opp på altfor høye nivåer på for kort tid... Bruke gjerne noen dager på å justere deg opp på ønsket nivå
Nå er GH på 8; har øket 2 gr, og tar det over langen til 9-10.

Har nettopp flyttet kuhlii over i tetrakaret. Kuhlii skal jo ikke ha så høy GH. Det var litt av et slit. Måtte fjerne all annen fisk før jeg omsider klarte å fange dem. Skulle være 10 stk, men fant bare 9, men det kan jo tenkes at jeg fanget dobbelt opp en gang.

Nå skal det være 20 kuhlii til sammen som boltrer seg sammen med tetraen. Nå ser jeg i alle fall endelig noen hele tiden som er på aktiv leting etter mat.
4 døde flytende fisk i morges. 2 nyinnkjøpte platyhunner og 2 "gamle" guppyhanner. De to siste fikk jeg for noen uker siden, og som nevnt tidligere, har vedkommende fått dem selv. De flotteste guppyhannene mine lever heldigvis.

GH var fortsatt 8, og det kan synes at den ble øket for raskt (2gr).

I tillegg målte jeg nitrit, og den var for høy; faktisk 1.0. Renset pumpa forsiktig, og fant en bitte liten råtten guppy i rilla der hvor ledningen går ned. Byttet ut 15 l vann, og nå er nitrit nede i 0,1. Bytter samme mengde vann igjen i kveld. Forhåpentlig viser nitrit da 0.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap