Hvordan bli kvitt pestsnegler??

Inaktiv bruker
Fikk med et par pestsnegler når jeg kjøpte noe mose, og nå har jeg pestsnegler i hele karet, har prøvd et par ganger og rensket opp så godt som over hode mulig.. også 3 dager seinere er det 40 stk der igjen.. hva kan jeg gjøre? har hørt at praktbotia kan gjøre susen, men er redd de kan ta rekene mine også.. + at jeg har eplesnegler oppi karet også.. finnes det ikke noe magisk pulver som tar knekken på alt av snegler? Så kan jeg bare slenge eplesneglene et annet sted imens.. hehe
Skalldyr er skalldyr i botiaenes øyne. Reker er nok mer snadder enn snegler, og jeg er temmelig sikker på hva det er fritt for først

Pestsnegler blir en aldri kvitt etter min erfaring. Er de der, får man prøve å lage livet så surt for dem at de ikke blir i overtall. Moderat fôring og skvising av de som vises er det jeg bruker.
I kar der dette ikke lar seg gjøre, fjerner jeg pr dato mellom 200 og 1000 i uka... (oppfôringskar)

Magiske ting er gjerne magiske. Sneglegift dreper mye mer enn snegler, og det er alltid noen som overlever.
Skal en bruke gift, gjøres dette i ett kar uten fisk\ reker tilstede.
Gi da dobbel dose * 2 pr uke i en måned, så er du kanskje kvitt sneglene. Er du heldig, har du også litt planter som lever etterpå
bare lurer: hva er pestsnegle?
En pestsnegle er en snegle som kommer med nye planter. Tror den har fått navnet sitt fordi den sprer seg som pesten. Du finner bilder av den her:
selv om ikke mine akkurat ser sånn ut. Sikkert fordi jeg fjerner sneglene før de blir stor. I mine akvarier vil jeg bare forklare dem som en liten brun skillingsbolle som kryper på glasset.
SoVe
En pestsnegle er en snegle som kommer med nye planter. Tror den har fått navnet sitt fordi den sprer seg som pesten. Du finner bilder av den her: [URLBLOCK1] selv om ikke mine akkurat ser sånn ut. Sikkert fordi jeg fjerner sneglene før de blir stor. I mine akvarier vil jeg bare forklare dem som en liten brun skillingsbolle som kryper på glasset.

så det er noe slik jævelskap som følger med planter og som man ikke blir kvitt? kan ikke fisker spise dem om du sulter dem da?

får man disse med planter som man kjøper i akvariesjappa?
Pestsnegler følger deg gjerne hjem fra akvariesjappa ja......
Du behøver ikke å se selve sneglen
Det kan ligge egg på bladene som du ikke ser.
Inaktiv bruker
Arg, jeg vil så gjerne bli kvitt dem, de er så ufattelig stygge! Får ta en skviserunde igjen.. Går det f.eks ann å tømme karet, koke sanden, og bytte ut plantene?
Da vil du nesten garantert få nye snegler når du kjøper nye planter. Så det er vel ganske bortkastet. Du kan ikke putte oppi en Praktbotia i karet? Det hjalp meg...
ja men spiser ikke noen fisker disse skapningene?
Jeg ville kjøre inn en FX5 som skulle være klar til et nytt akvarie, noe jeg aldri skulle ha gjort. Jeg åpnet pumpen for og skjekke om det var noe i den. Og det var det snegler (I store mengder).

Jeg vil selfølgelig ikke ha disse i det nye akvariet så jeg gjorde følgende:

Jeg tømte pumpen for alt som var. Deretter vasken jeg alt grundig kun med vann. Plukket ut alle sneglene som jeg fant. Deretter så fikk det hele stå og tørke i ca 4 uker. Så vasket jeg alt grundig en gang til. Så satte jeg pumpen oppi en murerstamp med vann. Og kastet noe mat oppi. Snegler må jo ha næring for og overleve. Jeg lot pumpa stå i ca en uke. Med daglig foring. Når jeg åpnet pumpa så var det ingen snegler der som jeg kunne se
Men jeg kan være sikker på at en eller annen har overlevd. Jeg skal åpne den igjen om ca 7 dager for og se om det er noe liv.
Jeg har ikke kjøpt noe nytt filtermatriell.

Så hvis du vil bli kvitt disse sneglene så er det nytt akvarie og ny pumpe, hvis du ikke har mulighet for og gjøre slik jeg har gjort det.
Rense pumpa og vente til det kommer et stoort akvarie

Andreas Bjørvik
Og macrobrachium assamensis (indisk kloreke), er utrolig flinke pestsneile spisere. Har brukt de selv til å rense karr for pestsneiler(aldri brukt Botiar), så hvem som er est vet jeg ikke, men kloreken har fungert veldig fint i karrene jeg har rukt disse i-nå har jeg satt opp artskarr med denne reken, så elle nye planter får noen dager i det karret.
Inaktiv bruker
jeg fikk oppi en mindre praktbotia i karet i går, blir spennende å se hvordan det går. Regner ikke med den får tak i alt av reker, er mye planter å gjemme seg inni.. samme for sneglene også, men kanskje den kan få det litt i sjakk, så får jeg heller prøve meg på noe annet hvis ikke dette går.. kjøpe nytt kar eller noe slikt.. nekter å ha karet fullt av de ekle skapningene:P De er jo eklere enn disse her hvite makka:P
Inaktiv bruker
EDDE MULIG! Fikk en praktbotia på besøk i går.. og i dag la jeg merke til den STØRSTESTESTESTE klysa med eplesnegleegg(hvite eplesnegler) i karet.. Argh, typisk altså.. kunne ikke tro at de kunne legge så mange egg.. ca en cm bred klyse og ca 4-5 cm lang stripe.. utrolig ekkelt og facinerende.. hehe..
har kirsebær reker kjangs til å drepe de sneglene?
Jeg tror ikke kirsebærrekene vil ta sneglene; Skaff deg heller en kloreke, de er meget effektive.

Folkens; Når dere kjøper nye planter så er det greit å skylle de godt under springen før dere nærmer dere karet med de... Pestsnegler burde fint kunne unngås med denne enkle metoden.
Eplesnegler vil hjelpe mot å holde pestsneglene i sjakk, siden de så godt som spiser alt de får plass til i munnen. Og hvis det skulle dukke opp en snegle eller to, skvis den så fort du ser den.
Kombinasjon av litt skvising, og 2-3 eplesnegler er helt rått
Fredrik84's kirsebærreker dreper tilsynelatende pestsnegler, men jeg tror ikke det er noe å satse på. Dessuten mistenker jeg han for å trene opp reken til dette, men jeg kan ikke bevise noe.

Spøk til alvor; krabber spiser også snegler. Mange fisk er også utspekulerte nok til å ta snegler. Kampfisk suger dem ut av skallet, og forskjellige kulefisk-arter trenger snegler for å file end tennene. Storkjefta ciklider fungerer sikkert også.
en botia eller rett og slett en snegle felle.
sett disse på internett sjapper.

bare brukt botia jeg de tok makken og pest sneglene på under 1 uke.

bare sett noen makk etter botiane kom inn.
Kesol
Fredrik84's kirsebærreker dreper tilsynelatende pestsnegler.

Åneida! Jeg har kirsebærreker sammen med pestsnegler, jeg. Men det rekene kan gjøre, er å spise eggene til sneglene. Nå er jeg av dem som gjerne vil ha pestsnegler (kulefiskene mine har ubegrenset sneglebehov), så jeg er overlykkelig for at kirsebærrekene ikke har tatt sneglene mine En periode så jeg at rekene heller ikke greide å holde unna alle eggene til sneglene heller (til min store glede ).
astrid du kan bare sende all snegler til dyrehagen hun tar de sikkert gjerne.

hu trenger mat jeg mener kulefiskene hennes trenger mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap