Neontetra og GH

Hei,

Har jo som mange gjort tabben med å kjøpe fisk før jeg har sjekket basen her.

Sjekket GH i karene mine idag og den ligger mellom 5 og 6. For de fleste fiskene mine er dette noe lavt, bør ligge over 11 pga molly blant annet, med unntak neontetra som i basen er oppgitt til GH 1-2. Tåler neontetraene en økning i GH på 5-6 grader, eller kan jeg regne med å finne dem flytende opp ned da? Har en aning om at lav GH kan være årsaken til at jeg har mistet så mange Molly, og de andre fiskene i karene mine ønsker også høyere GH etter det jeg kan se.

Tips?

PH er også 8 i karene, og dette virker noe høyt. ut i fra fiskebasen ser det ut som jeg bør få denne ned i rundt 7. Har jeg sa skjønt riktig at det er natron som er tingen? Hva er blandingsforholdet her? Karene er på 60 liter.

Takker for alle innspill!
Hei
Jeg øket gh til rundt 8 i mitt selskapskar da malawiene gikk der i påvente av 375 l. De to neste dagene forsvant alle 13 neontetraene mine. Fant små skjeletter på bånn. Stimen med ca 20 sorte neontetra lever i beste velgående.

Så min erfaring er at de ikke tåler det, men kan være andre som har bedre resultat.

Mvh Linka
Judosola
Natron øker pH. ;)

Da skal jeg ikke bruke det. Hva er tipset for å senke PH? Regner med at en sitronskive i vannet ikke nødvendigvis er det beste selv om det kanskje får ned PH
Jeg har aldri hatt behov for å senke pH i noen av karene mine (pH i springen er på 5,5 og stiger til rundt 6 etter lufting) så jeg er ikke helt inne på metoder for senking, men søker du på forumet finner du mange tråder om emnet. Her er en tråd.
Eikeblader har jeg nok av i hagen, de forsvinner jo aldri. Får hente inn noen i helgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap