Ancistrusegg... - Har jeg gjort en megatabbe?

Skulle rette litt på innredningen hos ancistrusene... Letta på kokosnøtta, og der var jammen en fem-seks egg... Woohaa!

Det var uventet! Jeg trodde hannen var for liten til sånt ennå...

Men nå har jeg altså skremt hannen ut av nøtta... Vil eggene bare bli forlatt da? :S
Håper han finner seg til ro igjen....

Jeg som trodde eggene var bittesmå og mange... Disse så da virkelig ut som.... iallefall 2mm i diameter...? Kan det være riktig?
Høres ut som ancistrus-egg ja.
Legger ved et bilde der du får inntrykk av størrelse og farge. Håper hannen finner tilbake til hulen igjen - og om ikke så vil det nok komme nye muligheter om kort tid
Jepp! Akkurat slike...

O, mamamia!

Det er kun ancistrusparet og kirsebærreker her nå... Det øker jo oddsene, ikke sant?

Nå må jeg leite meg fram til hvor lang klekketiden er....

ÅÅÅ! Ancistrusbabyer er så søte *svever*
Vår erfaring er at det tar ca 14 dager fra eggene er lagt til hannen lar dem slippe ut av hulen - virker som han holder dem strengt på plass i hula i ca én uke etter at plommesekken er brukt opp....

Gratulerer som vordende bestemor
Takker!
Krysser finnene for at dette går bra
Hmmm... På tide å sette opp 80-literen ? Hmmm...
Stranded
Hvor stor er hannen?

Ca 6 cm fra halerot til snute. Han har akkurat utviklet skikkelig bart. Det er ikke lenge siden jeg lurte på om det var en dame med litt for store barter... Men nå er det iallefall ingen tvil lenger ;D
Nå er hannen tilbake på plass igjen... Nå er det like før jeg begynner å danse rundt her Jippiiii! Da går det kanskje bra...
Merkelig Ancistruspappa... Nå har han stengt igjen hule-åpningen, men er ikke inni der selv... Har en mistanke om at det ikke blir yngel på dette første forsøket... Men det kommer vel neste gang. Hvis jeg bare har vett til å la være å blande meg inn
Har selv hanner og hunner på mellom 5-6 cm som er kjønnsmodene og lager yngler.
Ancistusene er som oftest ustoppelige når de først har begynt, så jeg regner som sagt med at det kommer maaaaange sjanser til!
Regner med det, ja
Kanskje jeg like godt kan slette annonsen om at jeg ønsker å kjøpe ancistruser...
Har litt alger som burde bort i andre kar, men den saken er vel biff om ikke lenge...
Nå tror jeg de har egg igjen. Hannen ligger i huleåpningen og vifter og vifter... Men jeg tror han har misforstått litt...
Han har snuten inni hula, mens bakkroppen ligger utenfos å vifter :P
Han er nok ikke den eneste ungdommen som har feilet i "bleieskift"...
Denne gangen tror jeg faktisk at dette kan gå bra... For nå er han inni nøtta så og si konstant... Bare en snartur ut for å finne litt mat...

Kan hunnen være en trussel for eggene hvis han slurver med eggpasset?
Nå har jeg ancistruswigglers
Hva fórer jeg med når plummesekken er borte? Holder det med vanlig ancistrusføde, eller skal jeg gi dem f.eks avskallet artemiaegg i tillegg?


Mer om dette her
Når jeg har hatt Ancistrus yngel har jeg tatt de fra faren rett før de er ferdige med plommesekken, og hatt de i et lite yngel kar. ( Dette for lettere å vite hvor mange jeg har og for å se at de får i seg mat )
Disse har da fått erter, vanlige algetabletter, litt Tetra Diskus ( som jeg har bløtt opp på forhånd så det ikke sveller opp i magen på de små. )

Mhv Asle
Hei Asle. Takk for tips om fóring

Jeg går ut fra at jeg slipper å ta dem i yngelkar siden de er i et kar som er ganske oversiktelig... (70L)
Har ingen planter på bunnen, kun en rot med anubias. Ellers er det bare planter som flyter. Dette karet bruker jeg til oppfóring av andre yngel også. Det er ingen andre yngel på nåværende tidspunkt, men jeg har planer om dette. Har forstått det slik at det går greit.

Ja, det høres bra ut det!
Jeg tok de jo hovedsaklig ut fordi jeg skulle selge en god del av de, og da ville jeg vite hvor mange jeg hadde. Og hadde de i et veldig godt beplanta kar = veeeldig mye jobb å finne de igjen..
Men jeg har hatt mange yngel gående "løst" i det karet og, eneste er at de har vokst litt saktere, mest sannsynlig fordi de ikke har fått riktig så mye mat.
Men ellers har det ikke vært problemer med å la de gå sammen med "pappa!, han pleier å være flink til å passe på!
Asle
Når jeg har hatt Ancistrus yngel har jeg tatt de fra faren rett før de er ferdige med plommesekken, og hatt de i et lite yngel kar. ( Dette for lettere å vite hvor mange jeg har og for å se at de får i seg mat ) Disse har da fått erter, vanlige algetabletter, litt Tetra Diskus ( som jeg har bløtt opp på forhånd så det ikke sveller opp i magen på de små. ) Mhv Asle

Utifra det jeg ser, kan du legge eggene rett oppi en yngelboks? De svømmer altså ikke ut?
Burde jeg ta mamma'n ut av karet? Det ser ikke ut til at hun bryr seg...

Det rareste er at jeg har oppdaget at det er forkastede egg som har klekket...
De har lagt nær pumpa, for jeg ville ikke kaste dem siden de så gule og friske ut. Det var 7 totalt, nå er 2 av dem klekket, og ett er dødt og hvitt.
Kirsebærrekene har drevet og pella på dem, men har ikke klart å lage hull på dem. 3 av de 7 eggene har det klistret seg sand på, men de er ikke døde. Gule og fine. Blir spennende å se om disse også klekker...
Jeg fikk faktisk se når den ene ancistrusen klekket. Den lå som et egg i sanden, og plutselig rev det seg løs en hale fra egget, og den begynte å hoppe litt. En stund etterpå wigglet den seg bort til glasset. Nå henger den der og pisker med halen

Helt utrolig for en overlevelsesevne!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap