Kalksand

Jeg skal starte et nytt 325L kar med Tropheus. Fikk kjøp 3 sekker med kalksand som het Marmorjet fra Visnes kalk AS. På pakken som er 25 kg. står det:
* Kalsiumkarbonat CaCO3, 98,4%.
* Kalsiumoksyd CaO, 55,1%
* Magnesiumkarbonat MgCO3, 0,91%
* Magnesiumoksid MgO, 0,44%
* Jernoksyd Fe2O3, 0,11%

Er det noen som har hatt erfaring med denne sanden? Kalksand rimer godt med Tanganyika og Malawi. Men, hvordan vil Ph-verdien oppfører seg? Kommer den til å være rundt 8-9 eller enda mer?
Denne sanden vil selvsagt påvirke både Gh og Ph, men det er vel det som er kluet
Om jeg ikke er ute å sykler på en enhjulssykkel, mener jeg bestemt at CaCo3 vil heve Ph til 8.8. Hvor Gh havner, det vil bare være gjetting.

Jeg ville: Satt en bøtte med 1kg kalksand, og 4-5L vann ett lurt sted.
Mål verdiene før dette, og etter en drøy uke. Du ser da hvor mye\ lite vannet endres.

Det mest intreressante er å summere % produsenten oppgir :p
Det var da ikke så skrekkelig med Ph 8,8
Tropheus klarer en Ph fra 8 til 9 så 8,8 er ikke å forkaste. Men som du skrevet Frank så er det mer tvilsomt med Gh. Jeg har sanden i vann nå, tenker å la den stå noe dager før jeg skal måle den på mandag. Spørsmålet er om verdiene vil holde seg stabilt over tid og ved 1/4 del vannbytte. Ingen ting er perfekt her i verden så vi må nok justere virkning av sanden med et eller annet. Mann sparer utgift til kalkstein i hvert fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap