Jeg skal flytte, trenger tips til flytting av akvarium!

Jeg skal snart flytte og husker sist jeg flytta akvariummet ble det mye rot.
Er det noen som har en god løsning på hvordan man tar med seg akvariummet og diverse uten å måtte bytte ut alt for mye vann osv?

Største problemet er at akvariummet blir for tungt å bære med vann og sand i osv...
Og jeg vet at man skal jo heller ikke bytte ut mesteparten av vannet ved vannskifte, så det gjelder vel det samme ved flytting.

Håper på gode flytteråd!
Hvor langt skal du flytte? Fra rom til rom, eller fra sør til nord eller noe sånt?
Hvordan en ivaretar akvariet bestemmes selvsagt av lengden på flyttelasset
Jeg skal flytte ca 1 mil til en ny leilighet og regner med å ha flyttebil.
Men vet ikke riktig hvordan jeg skal ''pakke'' akvariummet med tanke på vannet, stein/sand osv. :/

Fiskene regner jeg med at jeg kan ta i forskjellige fiskeposer man får i akvariumsbutikken?
Fyll sanden over i sekker eller noe annet som tåler fukt. La den være fuktig under transport.
Om det er mye møkk i bunnlaget, skyll dette noe før du drar.
Filteret antar jeg er innvendig? Oppbevar da svampen(e) i tette poser, med noe vann i. Skal ikke være poser fulle av vann her.

Vannet heller du i dass. Det er ikke noe å ta vare på. Kontroller Gh\ Ph før du gjør dette.

Fisk\ planter fraktes enten i tette bøtter, eller poser.

Når du kommer frem, har du det litt travelt.
Bunnlaget må i karet, og vann fylles temmelig raskt. Filteret bør settes i gang så fort som mulig, du har maks 3 timer på deg slik svampen oppbevares.
For all del; ikke rens svampen i denne prosessen, med mindre det tar mer enn 3 timer.

Kontroller\ juster vannverdiene (Ph\ Gh\ Temp) før fiskene settes til akklimatisering i karet.
Takk for svar :)
Da skal jeg passe på å gjøre det denne gangen og ikke beholde sand og vann i akvariumet som forrige gang, for det holdt på å knekke ryggene våres når vi bar det ned fra 4 etasje og ned i første osv...

Huff huff.

takk
Hva med varmen på vannet?`Det blir jo bikkjekaldt når fiskene skal rett oppi?
Richard Thinghaugen
Hva med varmen på vannet?`Det blir jo bikkjekaldt når fiskene skal rett oppi?

Det går faktisk ann å bruke lunket vann, eller å låne seg ett knippe varmekobler for å få opp tempen hurtig.
Ved bruk av beredervann; aquasafe er da tingen å tilsette.

Selv har jeg tilstrekkelig med kolber til å varme 400L vann fra 6-7`C til akvarietemp på ett par timer
Ok skal selv flytte om 3 mnd så jeg vil ha samme problemet, men...tror jeg skal prøve å fylle opp i hvertfall noen bøtter med vann i forkant i det nye huset, så det i hvertfall er endel lunket vann til min 160 liter.
Men nå må jeg først se hvor mange fisk som overlever krigen(nitrit) som har oppstått her i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap