Nitrit

Målte nitrit i dag og fikk verdien ca 1,6. hvor ofte skal jeg da skifte vannet, og hvor mye?
Hvor lang tid vil det da ca ta før verdiene er rettet opp til det nivået det skal være?
Er karet tomt for levende dyr, og under innkjøring, så trenger du ikke bytte vann ennå.

Hvis det er levende dyr i karet, ville jeg byttet 50% hver dag, til testene viser 0 nitritt.
Det er det karet jeg har fisk i som jeg har fått nitrit, skal jeg skifte morgen og kveld kanskje, 50 prosent?
Om karet er belastet med fisk, ville jeg omgående etter en slik måling løpt for livet etter slangen for å få fjernet noe av giften.
Jeg hadde byttet minst 50% av vannet nå, og deretter 30-35% morgen og kveld til dette var under kontroll.

Så lenge en har muligheten til å korrigere Ph\ Gh, er det ikke noe problem med heftige vannbytter.
Ok, skiftet 50 prosent kl 14 i dag, og tenkte jeg skulle skifte 50 prosent i kveld også, skal jeg da også korigere med litt GH så dette blir riktig i kveld også, har ganske lav GH i springvannet, så da må jeg korrigere GH hver gang jeg skifter vann nå da?
Hvor lang tid bør det ta før jeg er "nitritfri"?
Ved store vannskift så ville jeg korrigert ved hvert vannskift. Hvor lang tid det vil ta kan jeg ikke svare deg på. Men du kan i det minste trøste deg med at du ikke skal skifte vann i mitt kar med norske fisker og brakkvann,her må salinitet passes nøye på under vannskift.

Jeg vil tro at raske temperatur endringer ikke er helt heldig for fiskene dine men det er vel egentlig et bedre alternativ enn høye konsentrasjoner av giftstoff i vannet.
Det er nok lurt å gjøre det som Aggi og Frank Angell sier. De har hjulpet meg veldig gjennom min nitritt periode.

Mange fisker døde, men takket være deres hjelp overlevde noen!

Lykke til! )
Karet er ca 1 mnd gammelt, så det er vel ikke uvanlig etter som jeg har skjønt.
Men er det vanlig sånn ellers at man får nitrit?
Hvor ofte bør jeg sjekke vannet for nitrit sånn generelt?
Etter at karet er innkjørt, så er det nok å sjekke hvis du får mistanke om at noe er galt.
Nitritt kan oppstå i innkjørte kar også, og det er når karet blir tilført mye mer næring enn vanlig, eller hvis filterbakteriene dør...
Filterbakteriene kan dø av at filteret blir tett, medisintilførsel store temperaturendringer...mm

Nitrit
Viss du går inn på profilen min,så ser du dagens målinger av mine akvarium.Eg synst mine verdier og målinger er flotte.Nitrit skal vere på 0,ellers kan fiskane dine ta skade og døy av forgiftning.
Nitrit
Du kan jo og prøve å fore fiskane mindre,kanskje annakvar dag.Prøv det ei stund framover,så ser du kva som skjer.Fiskane har ikkje vondt av å sulte litt innimellom.....
Inaktiv bruker
Jeg driver og sliter med nitritt selv...Skifta ca 50% av vannet hver dag i 10 dager. Testa så vannet med en tetratest (dråpe) og denne viste lys gul. Testa igjen dagen etter, uten å ha foretatt vannskifte de to dagene. Da var testen litt mørkere gul...og dagen etter der igjen hadde den blitt oransj! Trodde ikke at nitritten kom så fort tilbake:-/
Nitritt kommer ekstremt fort, og kan komme ekstremt brutalt, om\ når det ikke er tilstrekkelig med bakterier til å ta seg av avfallsstoffene.
Fra akseptabel til orange på 2 dager er ikke ett spesielt stort jump i verdien
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap