Syk pictus trådmalle?

Vi har 5 stk pictus trådmaller, de har vært i karet i nesten én uke. 4 av de er i storform, men den ene(den minste) har det siste døgnet tapt seg syns jeg.
Syns å kunne se at den har en hinne på store deler av kroppen og øynene. Ikke spesielt interessert i de røde mygglarvene som havner foran kjeften heller.

Har lest artikkelen om sykdom i karet, men den som leter finner mye, så i følge den(etter min tolkning) har denne fine pictusen veldig mange av de sykdommene.
Vannverdier:
Nitritt er så gul som det er mulig å få den på Tetra sin dråpetest.
Nitrat er 12,5
pH: 6,7
GH: 8
KH: 2
Byttet 30% av vannet i går kveld.

Forsøker å legge ved en video, men det er ikke lett, den er noe mediesky.

Noen som kan gi noen råd?
Forsøk å ta bilder av krabaten. Lettere å gi ID av ett godt bilde, enn en beskrivelse som passer til en rekke sykdommer.

Men om det går såpass fort med denne, at den i løpet av dagen har gått fra å være OK til å være småslapp, er det slett ikke sikkert at det noen gang blir tid til å sette igang riktige tiltak.
Noe godt bilde er det ikke, men det er ikke så lett. Syns ikke vårt Canon Ixux i(5mp) gir noen gode bilder.

Skal forsøke å laste opp en video gjennom Youtube, men tror kanskje jeg må legge til linken i dette innlegget i morgen istedet.
Kan ikke se noe tydelig ut fra bildet. Eneste det ser ut som, men dette kan være en fotografisk illusjon, er at gjellelokket er forkortet, og at gjellen er noe rødere enn normalt.
Ser du inn på selve gjellestrengene fra siden, eller må du titte bak fra, som på alle fisk?

Kan ikke hjelpe med det kameraproblemet, men vi har både gode artikler og en del diskusjoner om foto& film her på AF som sikkert er verdt å få med seg.
Selv har jeg bare mobilkamera, og gidder derfor ikke tenke foto engang, som oftest
Og en video
Da har jeg fått snurret en liten film.
Idag svømmer pictusen "hvileløst" rundt... Ser egentlig ut som om den er dritings! Er tydelig svak, bartene, som de vanligvis har full styring over, henger slapt.

Ja Frank, jeg mener å kunne se gjellene fra siden, og de er mørkerøde.

Jeg tror nok det synger på siste verset, men kan jo hende at vi tar feil. Forslag??? Hva gjør vi? Burde vi la den komme til fiskehimmelen? Kan dette være smittsomt? De andre er helt normale.

<embed src="http://www.youtube.com/v/w1p9gBt9SLE" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed>
Pusher denne opp jeg
Håper ikke noen tar seg nær av at jeg maser litt på svar her
Kan ikke se noen ekstreme sykdomstegn av videoen, selv om jeg har sett den en del ganger nå
Malla svømmer fint, og ser greit utfarget ut. Ser ikke ut til å slite med balanseproblemer eller noe.

Malla er riktignok mest i unaturlig vannlag, men det kan være mange grunner ut over sykdom til dette.
Frank Angell
Malla er riktignok mest i unaturlig vannlag.

Og det betyr?
Det gikk forresten ikke bra. Denne tapte seg fryktelig og fikk definitivt problemer med balansen, ble så svak at så fort den kom i nærheten av strømmen ble den bare kastet rundt.

Og da jeg så at en til fikk de samme symptomer tørte jeg ikke annet enn ren slakting av de to. Var så redd for evt smitte.
Denne type maller er klassiske bunnfisk, men om jeg ikke husker helt på trynet feil, var den mye å surret i den øvre halvdel av karet.

Hva som er grunnen til at de svekkes så fort, vil være ren gjetting, siden de ikke har noen sterke signaler om enkeltsykdommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap