Døde nye Gabonreker

I går kjøpte vi to arbeidere til240-literen vår - Gabonreker(Atya Gabonensis), det var hvertfall det butikken hadde kjøpt de som.
Det var 2 stk med god størrelse - 5-7 cm tenker jeg.

Puttet de i karet som man gjør med ny fisk, gradvis og sakte over en times tid.
De fant seg hvert sitt gjemmested innimellom lavasteinene men tittet frem nå og da i løpet av kvelden.

Men da vi våknet i morges var de begge døde!
Vannverdiene våre er godt innenfor det som står i profilen på denne reken.
Første parti med sandsnegler har også tatt kvelden i karet vårt, selv om disse skal tåle det meste og på tross av at nitritt osv er helt topp.

Jeg vet ikke hva pH-verdien i butikken var, men kan en evt differanse her være grunn til at det gikk galt?
Bør dette være grunn til å klage til butikken(jeg har pakket de inn og lagt de i fryseren)?
Pleier dere, ved kjøp av fisk etc, å be om pH-verdien fra det karet det taes i fra?
Roy
Inaktiv bruker
Her kan du lese litt
Jøss Torjus..... Var det rett link?
Torjus Knutsen
[URLBLOCK1] kan du lese litt

Tusen takk Torjus... lærte masse om å ta bilder men egentlig ikke så fryktelig mye om døde reker da Hihi
Ta med dere rekene og en vannprøve til butikken.

Men at sandsneglene tok kvelden syns jeg høres skummelt ut
Hva slags bunnsubstrat har dere?
Bunnsubtratet er Svart Rådasand 0,2-1,5.
Her er linken til karet
Inaktiv bruker
Damn! Det ble feil :p Den linken skulle inn i en annen tråd.. Beklager :p
Forskjell i vannverdiene er trolig grunnen til at rekene vandret. Gabonreker er etter min erfaring sensitive for store svingninger i alle parametre. Siste gabonreka jeg kjøpte, lot jeg tilvenne seg vannet i hele 18 timer.
Skal ha en ny gruppe, disse vil tilvennes i ett døgn eller mer - i tillegg til at jeg sniker med meg en skvett vann fra butikk-karet, for hjemmeanalyse dagen før (for å evt korrigere). Har mer enn en gang stjålet litt vann med meg, om det er store mengder fisk jeg skal ha\ kostbar fisk.

Men jeg kan ikke unngå å nevne:
Bruker dere salt i vannet, er dette grunnen til at rekene dauet. Med salt mener jeg akvariesalt, ectozon, jozo og Gh-salt.
Bruker dere sortvannsekstrakt med formalin, er dette også med stor sikkerhet noe som i alle fall har vist rekene veien mot de evige reke-ettellerannet...
Da tror jeg nok som deg Frank, at en "normal" tilvenning er altfor lite. Skal innom butikken med rekene idag, så får vi se hva de sier.

Ang salt, så tilsetter vi GH+ for å øke verdiene fra krana med 6dh, men hva for noe andre alternativer har man for å øke hardheten???
Prøver på nytt :-)
Tok med reker og vann tilbake til butikken. Prøvene mine var(som jeg visste) bra, men det var en forskjell på GH. Vårt kar holder 8-9dh mens butikkens kar var 2dh. Han pleide å ha ca 8, og dette karet skulle oppjusteres.
Jeg brukte ca en time på tilvenning på de forrige 2, og idag er jeg nå oppe i 6 timer Men jeg må snart ha de oppi, for posen er snart full!
Tøm dem over i noe annet, enkelt og greit... Pass på at de ikke kan hoppe ut ;P
Javierblitthekta
Ang salt, så tilsetter vi GH+ for å øke verdiene fra krana med 6dh, men hva for noe andre alternativer har man for å øke hardheten???

Om det er Noraq Gh\Th+, er dette ikke ett salt. Produktet er bassert på sulfater, ikke klorider, som en finner i Noraq Gh salt.

En forskjell på 6-7 `gh kan være grunnen til at rekene vandret. Bra du fikk nye, dette er jo relativt kostbare reker

Selv tilvenner jeg fiskene\annet enten i poser, bøtter, baljer eller hva som er mest egnet for formålet, alt etter mengder både vann og levende skapninger.
Gabonreker, de vil tilvennes i en 30L vinbøtte (såsnart posene er så fulle at rekene kan gå på bunnen av bøtta, uten at de stikker over vann), der en tynn slange hele tiden drypper i bøtta.
Vil her starte med ett volum på 5L i bøtta, og stanse ved ett volum på 25L.
Med ca 0,5ml i sekundet (10 dråper), sånn ca, tar prosessen ca 11 timer.

Planene er med andre ord meget klare for å motta reker Trenger kun to ting nå:
Å få tømt karet som skal brukes.
Å få tak i grunker
Det er Noraq Gh\Th+ vi bruker ja - ergo ikke noe salt. De to jeg fikk som erstatning var en på 3 cm og en på 5 cm(bildet er av den).

Brukte 7 timer på tilvenningen i går, altså lang tid i forhold til vanlig men ikke lenge ift til 24 timer. Hadde også kontakt med en annen igår som hadde brukt 20 min på tilvenning, og de lever i beste velgående nå etter 3 uker.

Det er litt spennende nå, vi har akkurat reorganisert i karet og den lille er i fyr og flamme, den store er slapp. Men "hjertepumpa" går på den(ser noen tråder som beveger seg inni reka). Men for alt jeg vet kan det jo være normalt at de til tider er nesten livløse, som f.eks slørhale...eller?
Joda, rekene kan være til tider meget passive
Det jeg selv bruker som tegn på om de er i live eller ikke, er å se om det pumper vann inni hue. En kan se vannstanden stige og synke her, ganske kult å se på egentlig
Det var den "hjertepumpa" jeg mente Men at det er vannstanden jeg ser visste jeg ikke, høyvann/lavvann!! Du skal være glad du ikke er naboen min Frank - da hadde du ikke fått fred! Hehe
For de som er interesserte

Da vi våknet idag var det ikke lenger høyvann/lavvann/høyvann/lavvann i den store Gabonreka, den hadde altså - som Frank som fint kalte det - vandret til reke-etterlandet

Men reke nr.2 lever i beste velgående. Flyttet på en liten stein istad og der var'n gitt! Men ikke så mange tiendeler da Den føyk av gårde. Legger ved et bilde av den, men det er fryktelig dårlig, selv bra mobilkamera er dårlig kamera!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap