Og folk spør om eplesnegler kan rømme....

Jeg kom over dette bildet....
Og folk spør om eplesnegler kan komme seg ut av akvariet??!? Det bildet svarer på det spørsmålet.
Åh hjelpe meg... Jeg fikk en marerittaktig følelse ved synet av det bildet.
Godt at i mitt eplesnegle-kar er alle luker skalket! Ingen muligheter til å komme seg ut.
Hehehe... ja de kommer seg ut hvis de vil. Da jeg flyttet det ene karet fra stua og inn i gangen så fant jeg ut hvor mine to rosa eplesnegler tok veien.

Var ikke videre morsomt det nei.

Mvh Linka
Med heldekkende armatur er det ikke noe problem
Hadde heldekkende lystopp, men det var hullet til ledningene og slangene som de krøp ut av..hehe..

I senere tid har jeg ikke hatt noen problemer med dette.

Mvh Linka
Jeg fant to ganger mine lilla eplesnegler på gulvet inne i akvarie-boden. Etter den første gangen stengte jeg åpningen hvor det er meningen at ledninger skal føres ut av karet, og trodde at nå var alt greit, men fant dem altså enda en gang på gulvet. Da viste det seg at lokket på karet hadde en formpresset " bulk" bakerst, noe jeg ikke hadde lagt merke til før, og der hadde da utbryterne funnet veien. Nå er alt av åpninger tettet, så nå satser jeg på at de holder seg i vann.
Lenge skjønte jeg ikke hvorfor alle andre var plaget av eplesnegler på rømmen, men ikke jeg. Jeg har hatt dem uten problemer, til og med i kar uten dekkglass, og de har alltid holdt seg pent under vannlinjen. Det vil si, helt til jeg ved et uhell putta en velvoksen eplesnegle til sammen med den voksne jeg hadde. Plutselig begynte vandringa. Og det tok ikke mange dagene før jeg fant den første babymaisen. Jeg tror denne klatringa er forbundet med formeringen deres. At de begynner å vandre først når de har en av hvert kjønn, slik at de har behov for å legge egg (og det skjer jo over vannet). Litt senere døde den ene sneglen min, og da har den andre begynt å holde seg under vann igjen.
Oj, kanskje jeg bør lete etter klaser rundt om på det rommet de var på rømmen i da?
Dyrehagen
Lenge skjønte jeg ikke hvorfor alle andre var plaget av eplesnegler på rømmen, men ikke jeg. Jeg har hatt dem uten problemer, til og med i kar uten dekkglass, og de har alltid holdt seg pent under vannlinjen. Det vil si, helt til jeg ved et uhell putta en velvoksen eplesnegle til sammen med den voksne jeg hadde. Plutselig begynte vandringa. Og det tok ikke mange dagene før jeg fant den første babymaisen. Jeg tror denne klatringa er forbundet med formeringen deres. At de begynner å vandre først når de har en av hvert kjønn, slik at de har behov for å legge egg (og det skjer jo over vannet). Litt senere døde den ene sneglen min, og da har den andre begynt å holde seg under vann igjen.

Jepp, det stemmer godt med mine ærfaringer også
Pestsneglene mine bruker å krype ut av akvariet, der som ledningene skal komme ut. Har nå tettet hullet, men noen kommer seg enda ut. Syns synd i de, jeg. Er jo ikke noe fin måte å dø på..
Litt OT...
Gry
Jeg fant to ganger mine lilla eplesnegler på gulvet inne i akvarie-boden. Etter den første gangen stengte jeg åpningen hvor det er meningen at ledninger skal føres ut av karet, og trodde at nå var alt greit, men fant dem altså enda en gang på gulvet. Da viste det seg at lokket på karet hadde en formpresset " bulk" bakerst, noe jeg ikke hadde lagt merke til før, og der hadde da utbryterne funnet veien. Nå er alt av åpninger tettet, så nå satser jeg på at de holder seg i vann.

HAr du lilla eplesnegler Gry?:p
Odd Espen
[QUOTE=Gry]Jeg fant to ganger mine lilla eplesnegler på gulvet inne i akvarie-boden. Etter den første gangen stengte jeg åpningen hvor det er meningen at ledninger skal føres ut av karet, og trodde at nå var alt greit, men fant dem altså enda en gang på gulvet. Da viste det seg at lokket på karet hadde en formpresset " bulk" bakerst, noe jeg ikke hadde lagt merke til før, og der hadde da utbryterne funnet veien. Nå er alt av åpninger tettet, så nå satser jeg på at de holder seg i vann.

HAr du lilla eplesnegler Gry?:pJepp, to store, men du får dem ikke for du bare dreper dem. ;0)
Gry
[QUOTE=Odd Espen][QUOTE=Gry]Jeg fant to ganger mine lilla eplesnegler på gulvet inne i akvarie-boden. Etter den første gangen stengte jeg åpningen hvor det er meningen at ledninger skal føres ut av karet, og trodde at nå var alt greit, men fant dem altså enda en gang på gulvet. Da viste det seg at lokket på karet hadde en formpresset " bulk" bakerst, noe jeg ikke hadde lagt merke til før, og der hadde da utbryterne funnet veien. Nå er alt av åpninger tettet, så nå satser jeg på at de holder seg i vann.

HAr du lilla eplesnegler Gry?:pJepp, to store, men du får dem ikke for du bare dreper dem. ;0)

Hehe, nei har ikke lyst på de heller... Hvis jeg ikke klarer å holde i live de sneglene jeg har nå, så kan det væra det samme!
Malin.P
Pestsneglene mine bruker å krype ut av akvariet, der som ledningene skal komme ut. Har nå tettet hullet, men noen kommer seg enda ut. Syns synd i de, jeg. Er jo ikke noe fin måte å dø på..

Hva har du tettet med da?

I mitt eplesneglekar er det to halvmåneformede åpninger bak på armaturet til ledninger og slanger.

Jeg har derfor formklipt en bit av liggeunderlag og kilt på plass der ledningene kommer ut (den må være akkurat en mm for stor, så den holdes fast av seg selv). Så har jeg i tillegg skåret ut en liten, liten halvmåneformet bue i kanten, av samme diameter som ledningen, der ledningen går ut. Dette har de enda ikke greid å bryte seg ut av

Det er så vrient å få redigert bilder nå som den andre pc'en er ødelagt, men jeg kan prøve, så jeg får lagt ut bilde som viser hvordan (et bilde sier mer enn tusen ord
Tettet bare med papir, jeg :P

Men det var smart med det liggeunderlaget, takk for tipset
Jeg har brukt en bit av en ganske flat blåfiltermatte. Må jo tåle fuktighet også. :0)
Sånn har jeg gjort det. Det er "snail proof"

Lokket på armaturet er tatt vekk på bildet så man skal se slangegjennomføringen. Men lokket ligger da vanligvis på rammen man ser rundt kanten

Jeg fant et gratis fotoredigeringsprogram på nettet, så nå har jeg funnet ut hvordan man klipper ut og resize'r bildene iallefall

[External Image]

Her er lokket på armaturet på, og man ser såvidt kanten på liggeunderlaget bak der. Det går i rett linje med armaturet.
[External Image]
Bilde nr to.
Som jeg glemte å legge ved i innlegget over...
Nå har jeg fått den første minimaisen. Jeg har et gammelt akvastabil rammekar, og det er litt av en kont en må forsere for å komme seg forbi rammen langs toppen. Men i morges hang den ene eplesneglen på innsiden av luken (som går langs langsiden, der er det åpning for foring, så dekkglasset ligger ikke langs den ene kanten) i full egglegging.
Dere kan se bilder på eplesneglebloggen min her
Grattis med snegle egg. Alltid morsomt med de første små sneglene som farter rundt. Morro å se de klekke.

Linka
Inaktiv bruker
Her er en som vurderer å rømme "Fly me to the moon"
Tilfeldig bekjentskap
© Ib Damborg Karlsen
Reklame for plussmedlemskap