Eheim proII 2026

Har en eheim pro II 2026, men jeg lurte på om de klipsene som sitter rundt slangen (ved pumpen) bare skal sitte løst eller om de skal sitte skikkelig stramt, for disse får jeg ikke strammet så mye) evt kan jeg bruke rustfrie slangeklemmer? Pumpa lekker. Fikke den i går til en 180 liter.

Går det ann å justere vannutstrømmingen?

Den klemmen som sitter rundt slangen sitter ganske så løst

[External Image]

Det er viktig at man setter slangene på stussen slik at den bunner helt i koblingen. Når du sier at den leker så er det i denne koblingen den leker?
Med klipsene mener du at det er satt på to metallringer som klemmer slangen godt fast til "tutene" på lokket? Det er i så fall "ekstrautstyr", disse metallringene, de følger ikke med. De finnes i ulike størrelser, og dersom du ikke får strammet dine helt til med en skrutrekker, så tipper jeg det er feil størrelse ifht slangedimensjonen på ditt filter. Da er de altså for store.
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=3EtiBE0Aitm7m0LbCud1crX6EZgxTkDsJ1o&f=NR&c=400353+*+400453+*+400553+*+400653+*+400753&t=temartic_e]Er det slike du mener[/URL]?:
[External Image]

På 2026 kan du justere vannstrømmen - det gjøres med den spaken som sitter rett foran og mellom de to slangetutene på lokket. Dra den litt mot deg, så minskes vannstrømmen. Drar du den helt til den stopper, så stopper vannstrømmen.

Men hvis jeg misforstod hvilken del det var snakk om, så finner du modellen 2026 her hos www.EheimParts.com, og du kan kanskje peke ut delenummeret på stedet der det lekker hos deg?

Modelltegning med alle delenummere av 2026:

[External Image]
Det er den øverste delen på bilde som Geir satt inn her jeg sikter til, dette er en plastik klemme, som ikke sitter så godt som den burde. Tror jeg bør bytte ut til slike klemmer i stede som Mona avbildet. Er ingen stor lekkasje, men irriterende å vite at det drypper.
Det er vel artikkelnummer 7354158 Bettina mener.

Det skal være helt unødvendig med slangeklemmer på denne. Det er helt umulig å få av de slangene når de først er satt på. Er slangene gamle så ville jeg ha kappet av 10 cm og satt de på plass på nytt. Er de skikkelig gamle ville jeg ha byttet de ut. Når man kapper de så gjørt dette i rett vinkel slik at de tilslutter skikkelig. Benytt en hårføner og varm opp slangene før de settes på stussen. Så er det bare å sette på den medfølgende klemmen.
jepp det er det..... Skal prøve med rustfrie slangeklemmer, mannen min har slike på jobben

Jeg har sjekket slangene, og de sitter helt i bunnen der de skal sitte

Ellers må jeg si jeg er veldig fornøyd med pumpen. Har ikke hatt eheim tidligere.

Bettina i en 180 liter så må du ha full trykk på denne pumpen.

PS Var å editerte mitt forrige innlegg mens du svarte
Ah, da skjønner jeg. Men det har jeg aldri tenkt på som en slangeklemme, det er en slangesamler eller slangeordner, er det ikke? Jeg har aldri brukt den som annet enn å holde orden på slangene. Med f.eks. tre tønnefilter i et skap er det greit å ordne dem parvis så man vet hvem som hører sammen, unngå at de tvinner seg osv.

Bare det at den ikke passer på slangestuss-tuten på lokket ordentlig må jo bety at den ikke hører til der?

Slangeklemmer er noe helt annet, etter hva jeg har forstått. Eheim har jo de jeg avbildet ovenfor av metall, så...

Bettina
Det er den øverste delen på bilde som Geir satt inn her jeg sikter til, dette er en plastik klemme, som ikke sitter så godt som den burde. Tror jeg bør bytte ut til slike klemmer i stede som Mona avbildet. Er ingen stor lekkasje, men irriterende å vite at det drypper.
I følge bruksanvisningen er dette klemmer som skal settes rundt slangene og tres nedover også skal de presse slangen på den tykkeste delen man har tredd slangen på. Da blir det en slangeklemme, men tydelig ikke bra nok da. Jo denne delen skal være der.
He-he, da har jeg misforstått Jeg har brukt dem som slangeordnere, jeg
Til å sikre slangenes feste på lokket har jeg brukt de i metall som jeg viste bilde av øverst
Hvis du ser på bilde til Geir. Så trer du slangene på delen med nr 7444578 også trer du på delen 7354158 og drar denne nedover slik at den presser slangene.

Dette er enkelte ting som er litt vanskelig å forklare, men jeg skjønte hva du mente Mona, og jeg også trodde denne delen skulle holde litt orden på slangene, men tenkte det er litt rart at ingen ting skal klemme rundt slangene. Det er slikt på de andre pumpene jeg har, men etter nok en gang leste jeg br.anv og fant ut at de skal klemme rundt slangene. Det er jo ingen stramme muligheter, og plastikk festene i dette tilfellet, gir litt etter, så det blir ikke tilstrekkelig stramming.......
mona o
He-he, da har jeg misforstått:-) Jeg har brukt dem som slangeordnere, jeg:) Til å sikre slangenes feste på lokket har jeg brukt de i metall som jeg viste bilde av øverst:-)



Jeg tror det er like greit Mona at du har brukt de andre klemmene, tror de er veldig mye bedre enn det platikk opplegget.......he he ;o)
Min mann har nå satt på slangeklemmer og alt tilsier at det skal være 110% tett, men alikevel drypper det. Må lekke fra et annet sted da. Kjenner det på baksiden på den plastkoblingen slangene er festet til og som skal festes på selve pumpen.

Må vel tappe litt vann og dra frem karet igjen, slangene er så korte, så jeg må koble fra alt før jeg får ut pumpen

Som Geir sier lengre opp, er det ikke nødvendig å ha klemmer på slangene for å få dette tett. Selv hadde jeg proII filtre i ca 3 år før jeg fant ut at klipsene hadde ett annet bruk enn det som Mona også har brukt dem til :p

Om det lekker i hurtigkoblingen, kan det være at O-ringene er ødelagte\ manglende, eller at selve kranen inni ikke er tett.
Selve hurtigkoblingen er delbar, forsøk å klive den for å se om du finner defekte deler.
Hurtigkobligen åpnes ved å presse inn klipsene som er plassert rett ved pilene for vannstrøm inn og ut.
Jeg tror det har blitt tett nå, tok ut pumpen og satt å så på den men pumpen gikk. og sakte men sikkert kom den ene dråpen etter den andre fra slangen, helt tydelig.

Skrudde til slangeklemmene litt mer og etter det tror jeg det ble bra.

Pumpen er ikke gammel, og forrige eier har ikke hatt problemer.

Eneste er at slangen i enden var litt romslig og hard, tenker kanskje jeg bør ha ny slange, kanskje det er bra. Slangen er akkurat på cm tilpasset, hadde den vært litt lenger, hadde jeg skjært av en liten bit og tredd den på igjen.
Geir Kristiansen
Bettina i en 180 liter så må du ha full trykk på denne pumpen. PS Var å editerte mitt forrige innlegg mens du svarte


Pumpen er helt grei, men synes det var litt mye trykk i utblåsingen. Det er sandbunn i karet og jeg synes den virvler opp så mye bøss, eller er dette ulempen med sand?

Har ikke begynnt å ordne det slik jeg skal ennå med planter og røtter etc, så nå er det lite av alt, bare en liten rot og valsinera plante. Kanskje det blir litt annerledes når jeg får innredet karet litt mer?

Bettina
hadde den vært litt lenger, hadde jeg skjært av en liten bit og tredd den på igjen.


Skulle akkurat foreslå dette.. Gamle slanger vil bli harde..og tette dårlig.

Det er en spak ved outlet hvis du skyver denne mot stengt..kan du regulere vannstrømmen så mye du vil.
Ja, mona skrev dette tidligere i tråden, og Geir sier jeg må ha pumpa på fullt i 180 liter, så da er det bare å høre. he he
Bettina
Ja, mona skrev dette tidligere i tråden, og Geir sier jeg må ha pumpa på fullt i 180 liter, så da er det bare å høre. he he


Hvis du synes det blir for mye trøkk og sterk strøm, så hjelper det å borre på en del ekstra hull på utblåserrøret. Jeg måtte kappe av utblåserrøret en del for å få plass på kortenden av karet. Da ble det enda færre hull enn normalt, så jeg har borret på så det er nesten tre ganger så mange hull nå som originalt. Både mellom de hullene som var der, og på baksiden.
Nå er det passe strøm i karet uten at sanda blåser sin vei!

Nye slanger er utrolig mye enklere å jobbe med enn gamle, stive, og jeg vil tro det er den stive slangen som er årsaken til lekkasjen. Det går fort å få tilsendt nye slanger, f.eks. fra Tropefisk eller webzoo.
Juster rettningen på utblåset, evt borr opp hullene.
Fatter ikke at alle syntes litt vannbevegelse er noe herk, jeg
Har samme filter i ett 150L kar, og i tilleggg kjører jeg med 1200L\t ekstra vannbevegelse.
Både planter og fisk elsker dette
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap