Fornøyde planter uten CO2?

Som student har jeg ikke særlig mange grunker til overs å bruke på det jeg helst vil.. Så derfor; kan man klare å få til planter uten CO2? hvordan i så tilfelle på billigst mulig måte? har prøvd flytende næring, og i tillegg bruker jeg disse kulene (disse funker relativt bra). Mange ganger har det endt med at jeg har plukket ut plantene og kastet dem fordi de rett og slett er så stygge at de skriker etter søplebøtta.. dette gjelder til og med vasspestene mine, og da gjør jeg vel noe alvorlig galt? Jeg velger kun de plantene som er "lette" å holde levende, men som sagt ender de på dynga..
Alle planter har forskjellige behov. Fyller man alle så ser man best vekst uansett, men mange greier seg fint med bare mye lys, mye næring eller en kombinasjon. Andre krever ikke mye i det hele tatt.

Jeg synes det letteste er å holde seg unna de som krever mye bunnæring hvis man vil få det til, samt å skifte til bra lysrør. Så finnes det også bra plantebøker som sier mer om planten.
Inaktiv bruker
I mosekaret mitt tilsetter jeg ikke co2, og en dag begynte jeg med flytende plantenæring. Det endte med at jeg måtte klippe halve javamosen og kaste deg pga alger. Nesten rett etter jeg sluttet med næring kom den seg i gang med god vekst og fine farger igjen.
Har funnet ut at eneste karet jeg skal ha næring i er der jeg tilsetter co2.
Forresten, det er billig å lage DIY-co2 Du finner div oppskrifter og fremgangsmåter om du søker litt
jeg er student selv (marinbiologi! hehe), og jeg har vel ikke mye penger til overs. dette er det som hindrer meg fra å kjøpe mange kar og mye fisk, men jeg steller til gjengjeld så godt jeg kan med de karrene jeg har.

jeg tilsetter co2 på billigmåten, med gjærsats som koster meg omtrent en hundrelapp i sukker, tørrgjær og bakepulver med noen måneders mellomrom. en 1.5 liters colaflaske med sats, lufteslange og brusestein er absolutt ikke dyrt. slangen koster kanskje 10 kroner metern (for to meter blir dette 20 kr), brusestein 15 kr, kanskje en liten "diffusor" (bunnen av en halvlitersflaske satt nedover så gassen samles her) er heller ikke dyrt.

kjører minimalt med plantenæring, halvparten av oppgitt mengde, en gang i uken når jeg bytter myye vann. jerntilsetning annenhver uke.

tror dette har kommet på mye mindre enn hva tre fine planter koster hittil faktisk.

edit: forøvrig, det skal ikke så veldig mye til for å holde planter som er oppgitt som vanskelig av tropica, det handler bare om tilrettelegging.
Og så må man ikke glemme at planter også vil ha sirkulasjon og rent vann. Et godt filter, og gode vannskiftrutiner, hjelper også på planteveksten.
Velg planter som passer til vannverdiene, næringsforholdene og lysmengden, så lykkes du bedre
Tilsetter ikke Co2 i ett eneste kar, og har en plantevekst som ikke ligner grisen... Den er etter min målestokk, formidabel.

Det jeg har gjort, er å tilby plantene riktige mikro og makronæringsstiffer, i passe mengder. Dette i form av PMDD, og bunnlagsnæring i form av laterittkuler.
Belysningen er også tilpasset platnene, noe som var ett lite puslespill å få til
Hos meg vokser plantene helt klart best i karene med Life-gloII rør, gjerne i kombinasjon med Sun-glo.
I ett kar med ren Power-glo belysning er også planteveksten alt annet enn dårlig :p
Mikro-Makro?
Huffda.. Noen som kan utdype dette? Er det PMDD som er makro og lateritkulene som er mikro da? Hvor mye skal man eventuelt bestille av de forskjellige ingrediensene slik at det holder en stund til et 240l akvarie? Og hva må man ca regne med å legge ut for dette?
PMDD består av både mikro og makronæring.
Med makronæring menes de viktiste elementene, Nitrogen (N), fosfor (P), og kalium (K).
Med mikronæring menes rett å slett sporstoffer, blandt annet Jern (Fe), Kalsium (Ca), magnesium (Mg), svovel (S), mangan (Mn), bor (B), sink (Zn) og kobber (Cu).

Selv lager jeg en mix av:
20ml sporstoffer
5ml FE
2,5g KSo4
25g MgSo4
4g KNO3
Dette blandes med 2dl vann (destilert vann), og holder med mitt bruk i ca en måned. Med en mer normal tilsetting på ett 240L akvarie vil jeg tro du bør ha en slik mix i 4-6 måneder.
Det er altså små mengder som skal til
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap