problemer med pH verdien i discus kar

pH i vannet hos oss ligger på 8. Det synes jeg er litt mye i et discus kar, derfor var målet å få ned pH- verdien til 6-7. Jeg forhørte meg med min lokale dyrebutikk og de anbefalte meg å legge torv i filteret. Etter en uke foretok jeg et vannbytte på ca 25%. Resultatet var at 3 av mine discuser begynte å vise symptomer på stress og nå har de sluttet å spise. De holder seg gjemt bak noen planter og trives ikke. Jeg målte pH- verdien i karret og til min store forskrekkelse var den helt nede på 5. Det er derfor sansynlig at fiskene har fått et pH- sjokk under siste vannbytte. Jeg bestemte meg for å ta ut torv fra filtert for å få opp pH- verdien igjen. Nå ligger den på pH 5.5-6. Fortsatt veldig lavt. Spørsmålet er om det kan lønne seg å erstatte de ukentlige vannbyttene med hyppigere vannbytte. F.eks skifte 20L hver dag? Vil dette påvirke vannverdiene i karret? Akvariet mitt rommer 530L. Hadde vært fint å fått noen forslag fra noen som har litt peiling Jeg lurer også på om det er håp for de 3 discusene mine? Er det noe jeg kan foreta meg?

I stedefor å bytte mye vann, ville jeg økt pH med natron eller bikarbonat......

Når du bruker natron, øker du Kh og da kommer du ikke unna at du også øker pH.

Ph-verdien
Ut fra bildet å dømme så er du en stor og klok jente. Du vet nå at torv i filter redusere Ph-verdien. Blander du derimot Kh+ i vannet går Ph verdien mottsatt vei. Men ved å bytte vann så redusere du virkning av det som du satt i gang sist. Løsning med torv for å redusere Ph-verdi er riktig nok. Men feilen er at du ikke kontrollere den daglig slik at du kan ta ut torv i tide. Du må nok finne ut selv ved å regulere av forskjellige løsninger over tid for å finne rikig balanse til fiskene dine. Fisk generell døder ikke av et lite Ph endring, men blir stresset ved store endringer over lengre tid som kan medføre døden.
20 liter vannbytte hver dag på et 530 liters akvarium er ingenting. Det monner nok ikke noe merkbart
Estrela
Spørsmålet er om det kan lønne seg å erstatte de ukentlige vannbyttene med hyppigere vannbytte. F.eks skifte 20L hver dag? Vil dette påvirke vannverdiene i karret? Akvariet mitt rommer 530L. Hadde vært fint å fått noen forslag fra noen som har litt peiling :) Jeg lurer også på om det er håp for de 3 discusene mine? Er det noe jeg kan foreta meg?

Ukentlige vannbytter og discus er ikke noe god kombinasjon. Du har vel stort sett samme vannet som meg og her er det kun snakk om å finne et vannbytteregime som fungerer. Jeg bytter mellom 80 og 100 liter vann annenhver dag.

kH ligger standard mellom 0 og 1 i Tromsø så lenge vi snakker om kranvann. Torvfiltrering vil da sende pH nedover så det monner noe du også nå har erfart. Det man da gjør er å tilsette litt bikarbonat om gangen slik at kH øker samtidig som pH vil øke. Når man har gjort dette i en ukes tid så sitter man med kH mellom 3 og 4 samt pH på rundt 7. Dette er selvfølgelig basert på at du fortsatt torvfiltrerer.

Når karret ditt har stått oppe i to til tr år vil du erfare det motsatte. pH legger seg ned mot 6 uten torvfiltrering. Man benytter da bikarbonat for å få pH opp rundt 6.5. Hos meg er en strøken teskje hver andre vannbytte nok.
Jeg tviler på at torv klarer å presse ph så langt ned på så kort tid, hvor mye hadde du i? Du kan gå i butikken å kjøpe natron, som vil øke ph, dette må du gjøre gradvis. Skift 30% vann om dagen, i en periode fremover. Generelt ville jeg skiftet 20% annhver dag, eller 10% om dagen. Discus krever rent vann, ellers begynner de å sture. Har du testet for nitritt.

Da var Geir før meg, men kan jo nevne at natron og bikarbonat er det samme, bikarbonat lønner seg i lengden da dette er billigere. Natron for du dagligvare butikken mens bikarbonat bestilles fra webzoo.

Vi ble så opphengt i vannverdier at vi rent glemte å si at det som skal til for å få discusene på bena er å gå over til mindre og oftere vannbytte.

Moderat foring, høy vannkvalitet og stabilisering av vannverdiene bruker å løse slike floker.

Beklager en bitteliten avsporing, men jeg lurer på om jeg er den eneste her fra Tromsø som har pH ca 5,5 i springen?
Det tror jeg du er, hvor bor du?
Jeg antar at også Tromsø er utsatt for den nyere måten å rense vannet på. Dette betyr at PH er høy i det øyeblikk en tapper vannet, for så å falle dramatisk over natta.
Har selv slikt fjott-vann, og lar der derfor stå å lufte ut Co2 før jeg bruker det.
Etter ett døgn, har Ph falt fra 8 til ca 6,7, som er helt kurant til diskus.

Da jeg selv hadde diskus, byttet jeg ut vann daglig\ annen hver dag, og kunne da med en Kh på 1-1,5 opprettholde en stabil Ph hele veien.
Bengt Fossli
Det tror jeg du er, hvor bor du?

Langnes/Åslia, ved Workinntunet i et av husene som er fra 70-tallet. pH er 5,5 rett fra kranen og stiger til 6-6,5 når vannet står i bøtter (uten luftpumpe) over natta.
Takk for hjelpen. Jeg tilsatte kanskje 200-300g torv i det ene filteret, noe som kanskje var litt mye i og med at jeg har 8-9 kg med røtter i karret. Synes også det var rart at pH- verdien raste så sinnsykt... Det har vel noe med at KH- verdien er for lav. Jeg får begynne å tilsette litt KH-salt, kanskje det hjelper. Målet mitt er i hvertfall å hindre at vannverdiene svinger alt for mye når jeg skifter vann. Jeg var forresten nede på Tropehagen zoo å så på discusene de hadde der. La merke til de hadde antydning til sopp og var mørke i fargen, så jeg sa fra til de ansatte som tok en pH-test. Vannverdiene hadde sunket så mye at de var på under 5. Så kanskje det er noe med vannet i Tromsø som det er noe rart med :p . Når det gjelder de syke discusene så er den ene bare skinn og bein. Den er så å si svart og går i ett med bakgrunnen. Men den var sånn da jeg fikk den. Hadde håpet på at jeg kunne fore den opp, men det ser dårlig ut nå. Jeg burde bare kanskje tatt den ut og gjøre ende på den. Den andre discusen har kommet seg og er aktiv i matfatet. Men jeg har fortsatt en liten pigion blood som sturer. Den ser helt fin ut, bortsett fra at den puster fort og ikke vil spise.. vet ikke helt hva som feiler den. Det er ingen nitritt i karret mitt i hvertfall.. har to eheim 2028 pumper og eheim innvendig filter, så det burde være en grei filtrering.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap