Er røde steiner en nei-ting?

Jeg har noen stener som jeg har funnet i et elveleie for lenge siden. De har en fin mørkerød farge. Jeg lurer på om det kan være uheldig å bruke disse som dekorasjon i akvariet? Kan det være at rødfargen kommer av jernstoffer i steinen som igjen kan påvirke vannverdier negativt? De er ikke blanke/skinnende.
jeg har åsså en del sånner rødlige steiner , jeg har tenkt til å ha dem i akvariet mitt men er åsså litt skeptisk til om at de kan indeholde jern ?
Sånne røde steiner som avgir jern pleier jo ofte og farge bekker eller småelver røde, så om bekken/elven var rød så ville jeg hvertfall ikke hatt de oppi.
de røde jeg har er funnet i jorda , funnet dem der det har bli gravd nye rør o.s.v , er dem owkaye ?
Granittrøde stein er gjerne laget av granitt- og inneholder ikke jern av betydning. Granitt kan trygt brukes

Men er det en rustrød farge vi snakker om, ja da ville jeg nok være mer skeptisk....
Jeg tviler på at det er jern som gjør dem røde. Jernholdig stein har som oftest mer brunlige flekker, enn røde.
I området rundt her jeg bor, finnes det masser av en mørkegrå stein, men den har ofte rust-striper og flekker av rust der denne mørkesteinen ligger brutt frem i dagen. Da blir steinene truffet av regnvann og det ruster her og der på dem. Rustflekkene danner brune rennestriper nedover den mørkegrå steinen.

Jeg mener at jern i stein ikke farger en hel stein direkte rød slik du beskriver. Jeg ville nok brukt dem du har funnet.
Siden de har ligget i en elv er de sikkert flott avrundet og fine, perfekte i et akvarium
Selv bor jeg langt fra nærmeste vassdrag av noen størrelse eller med elv, så jeg har ikke noen elv å ta slikt fra. Synd. Jeg kan ikke fordra å bruke bruddstein.

E.B.
Jeg har noen stener som jeg har funnet i et elveleie for lenge siden. De har en fin mørkerød farge. Jeg lurer på om det kan være uheldig å bruke disse som dekorasjon i akvariet? Kan det være at rødfargen kommer av jernstoffer i steinen som igjen kan påvirke vannverdier negativt? De er ikke blanke/skinnende.
Jeg har steiner som er dekket med slike jernrender som Mona beskriver. Så jeg kjøpte meg jerntest for å sjekke om de kunne brukes. Det er ikke målbart jern i vannet, iallefall ikke hittil. Jeg ble litt skuffet, for jeg trodde at jeg kunne slippe å gjødsle med jern dersom jeg brukte disse steinene... :S
neh , de jeg har er ikke rustrøde , de er barre brunrødlig og er matte runde og fine ikke noen delere av steinen som er rødere en andre
Røde stener
Jeg har masse av Røde stener i mine akvarium som jeg har plukket hjemme i hagen min sån til og få litt av lavaen bortevekk og litt mer plass til jord i steden.
Men sån er det og ha et hus med lavahage og et hus i norge med bare granit i hagen da må man jo kompinere det litt

Men jeg har svart grått brunt og rødt lava i akvariumene mine og de ser svært bra ut

Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap