- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Porøse skall
Porøse skall
Jeg har et selskapsakverie med slørhale, guppy, molly, tetra, algespiser, kaudi og platy. Har også eplesnegler der, 8-10 stk i forskjellig alder/farge. En god stund nå har skallene deres (de aller minste ser fortsatt bra ut) sett porøse ut, noen har også begynt å få hull. Er det noe jeg kan tilsette vannet for å bedre skallene deres uten at fiskene tar skade av det? Har prøvd å spørre i dyrebutikker, men jeg synes ikke jeg får noe ordentlig svar.
Postet 25.09.07 kl 13:41
Postet 25.09.07 kl 13:56
Postet 25.09.07 kl 14:22
Verdier og for
Jeg forer med Tetra Rubin, Tetra pro vegetable og Wardley spirulina discs til sjarmtrollene på bunnen (algespiserene)
Vannverdiene kan vel ikke kalles perfekte for tiden. Vet ikke hvorfor. Er flink til å bytte vann. Tilsetter Aquasafe + div annen i det siste, f.eks noe for å stabilisere Ph osv. Bruker kun anbefalte varer kjøpt på dyrebutikker eller gjennom webzoo (billigere
Ph ligger på ca 6,4
KH mellom 0-2
GH 16
Har vært plaget med NO2 og NO3. Er jo så flink til å bytte regelmessig. Vannet ser fint ut og greier. Vurderer å kjøpe en slamsuger snart for å se om det bedrer seg da. Har bare hevert. Men fisken har det bra ser det ut til, det yngler ofte, så jeg trenger vel ikke bekymre meg mest for den biten.
Men sneglene er jeg litt redd for.
Vannverdiene kan vel ikke kalles perfekte for tiden. Vet ikke hvorfor. Er flink til å bytte vann. Tilsetter Aquasafe + div annen i det siste, f.eks noe for å stabilisere Ph osv. Bruker kun anbefalte varer kjøpt på dyrebutikker eller gjennom webzoo (billigere
Ph ligger på ca 6,4
KH mellom 0-2
GH 16
Har vært plaget med NO2 og NO3. Er jo så flink til å bytte regelmessig. Vannet ser fint ut og greier. Vurderer å kjøpe en slamsuger snart for å se om det bedrer seg da. Har bare hevert. Men fisken har det bra ser det ut til, det yngler ofte, så jeg trenger vel ikke bekymre meg mest for den biten.
Men sneglene er jeg litt redd for.
Postet 25.09.07 kl 15:47
Ph
Da er det Ph'en som er problemet nå. Tidligere har Ph vært perfekt, men i de siste mnd har den vært altfor lav, 6.4.
Hva anbefaler du for å fixe dette? Hva slags preparat mener jeg. Har noe som heter Tetra Easy balance....
Hva anbefaler du for å fixe dette? Hva slags preparat mener jeg. Har noe som heter Tetra Easy balance....
Postet 25.09.07 kl 15:52
Med såpass lav pH som 6,4 vil nok skallene tæres en del. Hvis du sliter med nitritt og nitrat til tross for gode vannbytterutiner kan det være at filteret ditt er for lite og/eller at karet er overbelastet. Måler du med strips eller dråpetester forresten?
Edit: Tetra Easy Balance har ingen virkning, og i allefall ikke på pH. For å få pH høyere (og mer stabil) bør du øke KH til 2-3. Dette gjøres lett med f.eks. vanlig natron kjøpt i matbutikk. Prøv deg fram i ei 10-litersbøtte f.eks. og mål deg fram til hvor mye du må bruke for å øke KH til f.eks. 2. Øker du KH vil pH følge etter.
Edit: Tetra Easy Balance har ingen virkning, og i allefall ikke på pH. For å få pH høyere (og mer stabil) bør du øke KH til 2-3. Dette gjøres lett med f.eks. vanlig natron kjøpt i matbutikk. Prøv deg fram i ei 10-litersbøtte f.eks. og mål deg fram til hvor mye du må bruke for å øke KH til f.eks. 2. Øker du KH vil pH følge etter.
Postet 25.09.07 kl 15:54
Endret: 25.09.07 kl 15:58
Nitritt og nitrat
Jeg måler med strips.
Jeg har kar på 120 liter, og bruker et Eheim filter som skulle passe til den str sto det. Husker ikke str eksakt akkurat nå. Skiftet vann i helgen, så da tok jeg og byttet filterputer med det samme også.
Jeg har kar på 120 liter, og bruker et Eheim filter som skulle passe til den str sto det. Husker ikke str eksakt akkurat nå. Skiftet vann i helgen, så da tok jeg og byttet filterputer med det samme også.
Postet 25.09.07 kl 16:01
Stripstest er dessverre ubrukelige til å måle vannverdier med, til det er de alt for unøyaktige. Se blant annet her. Kjøp heller dråpetester, så er du sikret korrekt måling av verdiene dine.
Hvor mange fisker av hver har du? Når du sier at du byttet filterputene, mener du da alt filtermaterialet eller kun filtervatten?
Hvor mange fisker av hver har du? Når du sier at du byttet filterputene, mener du da alt filtermaterialet eller kun filtervatten?
Postet 25.09.07 kl 17:19
Fisk/ filter
Her ser du hvor mye fisk av hver jeg har:
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=5231
Noe slikt er det jeg byttet:
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1451&HKatID=
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=5231
Noe slikt er det jeg byttet:
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1451&HKatID=
Postet 25.09.07 kl 18:12
Dråpetester
Var det noe slik du tenkte på?
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=306&HKatID=
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=306&HKatID=
Postet 25.09.07 kl 18:14
Stripstestene er så unøyaktige at de ikke duger til noen verdens ting.
Ph-en er trolig lav, mens Gh neppe er på 16.
Hva No2\3 angår, har jeg tilgode å måle en eneste riktig verdi av disse med stripsene...
Når det gjelder vanntilsettinger, kan du her spare store penger med å kutte ut allverdens tullete tilsettinger.
Aquasafe:
Elliminerer for det meste klor og kobber i vannet.
Klor er en gass som tidligere ble brukt mye til rensing av vannet. Det blir færre og færre for hver uke som har vann i springen renset med klor.
Klor er en gass, og kan derfor luftes ut av vannet i stedet for å bruke blå guffe i vannet.
Fyll bøtter\ vinbøtter\ baljer etc med vann over natta, så er klormengden redusert til ikke påvisbar etter denne tiden (om vannet i det hele tatt inneholder klor). Sirkulasjon i vannet, f.eks med en luftepumpe gir raskere utlufting.
Kobber: Kommer vanligvis fra nye kobberrør i installasjonen. La vannet renne i 2-3 min rett i sluken før du bruker tappevann.
Sånn, der er det penger spart.
Easy Balance: Tull fra A til Å. Har ingen påvisbar effekt ut over å tømme lommeboka.
De vanntilsettinger en del trenger er:
Noe til å regulere Kh opp eller ned.
Noe til å regulere Gh opp.
Næring til plantene.
Det finnes en del som er vesentlig mye billigere enn ferdige akvarieprodukter.
Orker ikke ta den leksa igjen her, om det ikke er ett stort behov for det
Dråpetester: Her er det to merker som utmerker seg, JBL og Tetra.
Begge er fullgode merker, selv foretrekker jeg JBL.
Her er en tråd med litt mer info om de ulike testene, hvor det er billigst etc.
Ph-en er trolig lav, mens Gh neppe er på 16.
Hva No2\3 angår, har jeg tilgode å måle en eneste riktig verdi av disse med stripsene...
Når det gjelder vanntilsettinger, kan du her spare store penger med å kutte ut allverdens tullete tilsettinger.
Aquasafe:
Elliminerer for det meste klor og kobber i vannet.
Klor er en gass som tidligere ble brukt mye til rensing av vannet. Det blir færre og færre for hver uke som har vann i springen renset med klor.
Klor er en gass, og kan derfor luftes ut av vannet i stedet for å bruke blå guffe i vannet.
Fyll bøtter\ vinbøtter\ baljer etc med vann over natta, så er klormengden redusert til ikke påvisbar etter denne tiden (om vannet i det hele tatt inneholder klor). Sirkulasjon i vannet, f.eks med en luftepumpe gir raskere utlufting.
Kobber: Kommer vanligvis fra nye kobberrør i installasjonen. La vannet renne i 2-3 min rett i sluken før du bruker tappevann.
Sånn, der er det penger spart.
Easy Balance: Tull fra A til Å. Har ingen påvisbar effekt ut over å tømme lommeboka.
De vanntilsettinger en del trenger er:
Noe til å regulere Kh opp eller ned.
Noe til å regulere Gh opp.
Næring til plantene.
Det finnes en del som er vesentlig mye billigere enn ferdige akvarieprodukter.
Orker ikke ta den leksa igjen her, om det ikke er ett stort behov for det
Dråpetester: Her er det to merker som utmerker seg, JBL og Tetra.
Begge er fullgode merker, selv foretrekker jeg JBL.
Her er en tråd med litt mer info om de ulike testene, hvor det er billigst etc.
Postet 25.09.07 kl 20:00
:-)
Tusen takk for et flott svar!
Regner med at vannet har bra stand her egentlig, siden Lom kommune ble kåret til Norges beste drikkevann 2006 + at vi har nytt hus, så det skal ikke væra problem med rørene.
Regner med at vannet har bra stand her egentlig, siden Lom kommune ble kåret til Norges beste drikkevann 2006 + at vi har nytt hus, så det skal ikke væra problem med rørene.
Postet 25.09.07 kl 21:00
Postet 25.09.07 kl 21:28
Postet 25.09.07 kl 21:42
snegler og skalldyr med dårlig skall
hei fikk tips om tilsetning av jod i vannet av butikken, dette vil hjelpe skalldyrene med et sunnere skall samtidig som det gir fiskene en del sporstoff de trenger... så jeg har kjøpt inne en flaske jodapax fra apoteket,.. bukt det nå et halvt år og siden den gang har fisk, planter, snigler og andre skalldyr bokstavligtalt blomstret med både farger og flotte skall,.
samt at jod fremmer planteveksten!!
men må si at jeg bruker ikke jod i store mengder bare ca 05.ml pr 200 l vann,.. funker kjempe bra!!
Jod fungerer også utmerket mot sykdommen, krupp
oppblåst buk og utstående øyne
- fant en side hvor jod er naturlig i plantenæringen
FLOREAL:
Floreal er en veldig viktig suplement til Ferral.
Floreal motvirker næringsmanglende som kan oppstå ved kun bruk av Ferral, i tillegg forsyner den planten med Iodine og fluor som gir plantene en vannvittig vekst.
Floreal innholder Iodine( jod), magnesium, jern, potassium og en rekke andre organiske stoffer.
Optimalt effekt av plantenæring får du når dette produktet brukes i sammen med Ferreal, da disse produktene kompleterer hverandre på en unik måte.
Tips:
For bedre resultat så lønner det seg og tilføre Floral ukentlig eller ved hvert vannbytte , årsaken til dette er att plantene får en jevnere tilførsel av micronæring.
Dette kan f.eks gjøres ved hjelp av Eheims plantenærings automat.
samt at jod fremmer planteveksten!!
men må si at jeg bruker ikke jod i store mengder bare ca 05.ml pr 200 l vann,.. funker kjempe bra!!
Jod fungerer også utmerket mot sykdommen, krupp
oppblåst buk og utstående øyne
- fant en side hvor jod er naturlig i plantenæringen
FLOREAL:
Floreal er en veldig viktig suplement til Ferral.
Floreal motvirker næringsmanglende som kan oppstå ved kun bruk av Ferral, i tillegg forsyner den planten med Iodine og fluor som gir plantene en vannvittig vekst.
Floreal innholder Iodine( jod), magnesium, jern, potassium og en rekke andre organiske stoffer.
Optimalt effekt av plantenæring får du når dette produktet brukes i sammen med Ferreal, da disse produktene kompleterer hverandre på en unik måte.
Tips:
For bedre resultat så lønner det seg og tilføre Floral ukentlig eller ved hvert vannbytte , årsaken til dette er att plantene får en jevnere tilførsel av micronæring.
Dette kan f.eks gjøres ved hjelp av Eheims plantenærings automat.
Postet 25.09.07 kl 23:16
enelehNoe slikt er det jeg byttet: [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1451&HKatID=][/URL]
Altså har du byttet alt filtermaterialet som er inne i pumpen? Jeg håper jeg har misforstått, for ellers har du kvittet deg med hele bakteriekulturen som holdt giftstoffene i akvariet nede... Filtermaterialet skal kun skylles forsiktig i en bøtte med brukt akvarievann, aldri byttes alt om gangen. Med den besetningen du har i karet nå må du nok belage deg på å skifte ofte og mye vann framover.
Postet 25.09.07 kl 23:30
Postet 26.09.07 kl 00:33
Postet 26.09.07 kl 08:15
Fin bil...
...bare for å holde seg til temaet
Postet 27.09.07 kl 19:55