Sirkulasjonspumpe og bunnfilter

Rett på sak:
Hva er fordelene med en sirkulasjonspumpe annet enn den opplagte fordelen? Og hvilken sirkulasjonspumpe bør man velge til et 240l akvarie med en eheim 2213?

Skal dessuten sette opp et rekekar på rundt 50l. Hvilket bunnfilter er det da best for meg å velge?
Sirkulasjonspumpe
løfter, da jeg også lurer på hva den brukes til, og hvorfor?
Sandra
Rett på sak: Hva er fordelene med en sirkulasjonspumpe annet enn den opplagte fordelen? Og hvilken sirkulasjonspumpe bør man velge til et 240l akvarie med en eheim 2213?

Fordelene må da være at ved å øke sirkulasjonen på overflate vannet, så dannes mer oksygen i vannet for å tilfredstille fiskene sitt behov. Dessuten kan en bruke noen av sirkulasjonspumpene til ekstra filter.
Eheim har noen bra sirkulasjonspumper. Se her.

Sandra
Skal dessuten sette opp et rekekar på rundt 50l. Hvilket bunnfilter er det da best for meg å velge?

Jeg ville valgt et "hang on" filter fra feks Eheim. Se forskjellige filter her.
Siden du er rett på sak, er jeg også det
Uansett hva du har av sirkulasjonsfilter i karet, vil filtreringen være for dårlig.
En 2213 er oppgitt til maks 250L, og da bør en slå av halvparten for en kjenning
Produsentene er meget ivrige når de skriver tallene for hvor store kar filtrene kan håndtere

Dersom en skal ha bunnfilter, er dette noe som krever ett temmelig grovt bunnlag. Dette harmonerer ikke alltid med rekenes behov.
Det er derfor jeg selv kjører med sirkulasjonspumper med proflow-svamp på, slik at både vann og reker er i topp-kondisjon hele tiden
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap