Kommer dette innunder forsikring?

Jeg har hatt en flott avsluttning på en bedriten uke....i dag sprakk bunnplata på en 720l og en 540l akvastabil-akvarie. Har hatt flaks, så gulv og slikt er ikke mye skadet, men masse stress har det jo blitt :/

Jeg vet at innbo forsikringen min dekker skader pga akvarier, men vil de dekke selve akvariet? Disse er blitt kjøpt brukt i løpet av det siste året, og har myke fuger. De var i god stand.

I følge kona kjørte det forbi en traktor med en rulle/vibrator på veien i ettermiddag. Hun sier det var akkurat som ett lite jordskjelv, alt ristet....regner med/kan ikke tro annet enn at de var da dette skjedde.
Veien ligger ca 8m ifra huset, og akvariene sto mot veggen som vender opp mot veien.

Hva hadde dere gjort?
Det spørs vel om det går an å bevise at traktoren evt. hadde noe med dette å gjøre. Men uansett så skader det jo ikke å ta en telefon til forsikringsselskapet ditt og høre hva de mener om saken. At begge karene skulle ryke samtidig er jo litt mystifistisk, så de kan jo umulig si at det er slitasjeskader e.l.(?)
Jeg vet ikke, men er der jo rart at 2 kar ryker samtidig...

Bah, er så glad det snart er helg!!!
Skrekk og gru! Det må ha vært et mareritt. :S
Har ikke tenkt på at slike vibrasjoner kan være katastrofale for akvarier...
Hadde du matter inni og under, eller hadde du grusen rett på bunnen?
1cm isopor under og grus rett mot glasset....
Du må nok ringe forsikringsselskapet ditt for å høre hvordan din forsikring funker. Har tatt noen telefoner selv siste tiden for å sjekke opp i hvis og om skulle skje. Siden jeg har noe som heter tabbeforsikring eller utvidet forsikring tilknyttet min innboforsikring vil jeg få dekket selve karet også. Mener at jeg ikke hadde fått det ved vanlig innbo. Skader på bygning går på Villaforsikringen.
Spørs hvem du har, Gjenstridige sine regler står når du logger inn på sidene deres. Hos meg tror jeg det dekker kar og fisk og skader og alt.
Caasberg

Der kan noe av feilen ligge... Akvastabil er rammekar, og da skal det ikke være noe som er i kontakt med glasset på undersiden. Glasset skal altså kunne sveve fritt.

Hvorvidt dette dekkes av forsikringen din er det kun selskapet og vilkårene i forsikringen som kan svare på.
Er du ennå mer uheldig enn du allerede har vært, sier selskapet at du har satt dette opp feil, og må dekke skaden selv.
Dette er ikke vanlig, men møter en den rette vriompe..... kan en få ett slikt svar.
Caasberg

Ved rystelser tror jeg det kan bli punktbelastning dersom grusen ligger rett på glasset. Særlig hvis det ligger noe tungt oppå. :S

Du må ha lykke til med forsikringsselskapet!
De blir ikke dekket av forsikringen. Sjekker opp på mandag hva det koster med ekstra forsikring...
Hva mener du med dette frank? skal kjøpte et 128l akvastäbil og er usikker på hva det skal i bunnen, vil ha varmekabler, men dette går vel ikke sammen med isopor?
Frank mener vel at akvariet skal hvile på rammen når man setter det nedpå unerlaget, har man noe mykt-som isopor eller liggeunderlag under karet vil dette gi press mot glasset noe rammeakvarier ikke er bygget for.

Håper Frank retter på meg om jeg misforstod nå.
Karl Inge S
Frank mener vel at akvariet skal hvile på rammen når man setter det nedpå unerlaget, har man noe mykt-som isopor eller liggeunderlag under karet vil dette gi press mot glasset noe rammeakvarier ikke er bygget for. Håper Frank retter på meg om jeg misforstod nå.
Ingen korreksjon behøvelig her
Godt dette temaet kom opp. Dette har faktisk ikke jeg tenk på hvis mitt kar skulle ryke ! Ringte IF og jeg hadde ikke dekning for dette. Kjøpte da noe som heter Superforsikring til 400 kr mer i året som dekker dette...
Håper jeg aldri får oppleve dette, men det er best å være på den sikre siden.

Tror ikke innbo forsikringen din dekker selve akvariet, men skadene får du dekket dersom du har krysset av for at du har akvarie på forsikringen. Akvariet går ikke som innbo og må derfor ha egen forsikring.. Og i ditt tilfelle hadde nok ikke en sånn bæsja-på-leggen-forsikring vært så dumt:P
Tror også at det blir heller vanskelig å bevise at det var traktoren som skapte vibrasjonene som fikk akvariet til å slå sprekker.

Er nok en mager trøst at du ikke er den eneste som har vært på fisketur under sofan gitt.. For å våre heeelt sikker bør du kontakte selskapet med en gang og spørre hva din forsikring gjelder..
Brudd på akvarier glass
Det finnes 2 forskjellige innboforsikringer i de fleste selskap. En god og en basic for og si det slikt. En basic forsikring dekker mot vann, brann og tyveri. Da med diverse begrensninger underveis. Men en god har som regel også en kaskoforsikring.

Kasko på innbo er samme som på bil. Plutselig og tilfeldige skader som da ikke inngår under tidligere dekning, brann, vann og tyveri.

Der dekkes som regel brudd på akvarieglass, samme som brudd på vindusglass og sanitærporeselen. Og ved brudd på akvarieglass dekkes også som regel innhold i akvariet.

Så folk som kjøper ny bil er alltid sikre på at de skal ha en full kasko, mens folk med gamle biler har kun ansvar. På innbo kan man tenke litt likt. Og huske at innboforsikring koster veldig lite i forhold til en bilforsikring. Og ser man på hva man har av innbo, koster det sikkert også mye mer en bilen.

Så kjøp en god forsikring med en gang, om det heter super, topp, ekstra eller hva det heter hos de forskjellige selskapene. Så får du dekket det meste av skader som skjer i hjemmet. Noen unntak er det jo i all forsikring. Men tar du kontakt med forsikringsmeglere i london kan du jo få dekket absoulutt alt, men da til en heftig pris også. For som alt annet er jo risiko forbundet med pris, og spesielt i forsikring.

Så se i vilkårene dine, eller husk hva for en forsikring du har kjøpt. Har du spurt etter den billigste forsikringen for ditt innbo, har du helt sikkert ikke dekning for brudd på akvarieglass på din innbo. Men har du mer spurt om hva du ønsker dekket, og at du ønsker også en kaskodekning på din forsikring får du jo det. Kan jo hende det ikke bare er akvariet, men den nye flatskjermen som faller ned, kjøkkeninnredning som faller, skap som faller, kaffe i tastaturet mens du leser dette osv. Alt går inn under kaskodekningen.

Så lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Jenny Antonsen
Reklame for plussmedlemskap