- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Veldig høyt Nitrat nivå--- Hjelp
Veldig høyt Nitrat nivå--- Hjelp
Her ett NO3 nivå på ca 100mg/l. Har har stor rengjøring, skiftet 50% av vannet 10 ganger de siste 14 dagene, skiftet filter.. har gått ned litt med er fortsatt altfor høyt. Har ikke hatt dette problemt før. alle de andre verdiene er flotte. Har hatt ett par fiskedøder, men de andre fiskene ser ut til å være i toppform. Klart og vint vann og ingen ratne planter osv. HJELP, hva gjør jeg
Postet 05.10.07 kl 17:59
Når du har hatt "storrengjøringa" di, har du virvlet opp mye grums? Nitrat er et restprodukt av nedbrytingen av mat og dritt fra fiskene. Det betyr altså at filteret fungerer som det skal, men går på full guffe pga. for stor belastning. Dette kan skje hvis du roter opp mye grums som har ligget i bunnlaget. Eller den kan også skje dersom du har for mange fisk/for stor fisk/grisete fisk i forhold til størrelsen på akvariet ditt. Hvor stort akvarium har du, og hva har du i det av fisk?
Postet 05.10.07 kl 18:28
Postet 05.10.07 kl 18:31
Høyt Nivå
DyrehagenNår du har hatt "storrengjøringa" di, har du virvlet opp mye grums? Nitrat er et restprodukt av nedbrytingen av mat og dritt fra fiskene. Det betyr altså at filteret fungerer som det skal, men går på full guffe pga. for stor belastning. Dette kan skje hvis du roter opp mye grums som har ligget i bunnlaget. Eller den kan også skje dersom du har for mange fisk/for stor fisk/grisete fisk i forhold til størrelsen på akvariet ditt. Hvor stort akvarium har du, og hva har du i det av fisk?
Takk for svaret. Har ett 96l, som har vært i drift i ett år. To store Scalares og en del småfisker, vet ikke navnene, for jeg er jo nokså fersk.. finnes det ett spesial filter eller lignene???skal ikke "vaske" så godt nestegang altså...ellers tas gode forslag i mot...??
Postet 05.10.07 kl 18:36
Postet 05.10.07 kl 18:37
Hvor mye planter har du? Planter hjelper til med å senke NO3-nivået. Ellers er vannskifter den beste måten å fjerne NO3 på. Det finnes også noen kuler fra Tetra som man kan ha i bunnlaget, og som bidrar til å holde NO3-nivået lavere. Ulempen med disse er at de er dyre og at du må ha dem laaaangt nedi bunnlaget, ellers vil de bli med opp når du slamsuger. De skal vare et års tid. Dessuten vil sånne kuler bidra til at man ikke får de varslene om overbefolkning i akvariet, som høyt NO3-nivå er.
Det finnes også svamper til å ha i filteret (ihvertfall Juwel-filter) som hjelper til å ta seg av NO3-nivået. Personlig har jeg gått bort fra sånne "juksemetoder". Gode vannskifterutiner skal normalt ta seg av NO3-problemene.
Det er forresten en ting til som kan bidra til høye konsentrasjoner av NO3: overforing.
Der var det kommet svar på test-spørsmålet også. Når du bruker strips, kan du bare glemme å stole på resultatene du har fått. Les denne tråden. Så det kan være at tilstanden i akvariet ditt er noe helt annet enn du tror.
Det finnes også svamper til å ha i filteret (ihvertfall Juwel-filter) som hjelper til å ta seg av NO3-nivået. Personlig har jeg gått bort fra sånne "juksemetoder". Gode vannskifterutiner skal normalt ta seg av NO3-problemene.
Det er forresten en ting til som kan bidra til høye konsentrasjoner av NO3: overforing.
Der var det kommet svar på test-spørsmålet også. Når du bruker strips, kan du bare glemme å stole på resultatene du har fått. Les denne tråden. Så det kan være at tilstanden i akvariet ditt er noe helt annet enn du tror.
Postet 05.10.07 kl 18:46
Endret: 05.10.07 kl 18:48
Nitrat
Bruker Easy Test 5 in 1 strips.
Har 10-12 planter, men jeg kan jo skaffe med noen flere hvis det skal hjelp.... Takk for svarene. jeg for fortsette å skifte vann, og se om jeg bruker noe av jukse tiltakene..... Anne
Har 10-12 planter, men jeg kan jo skaffe med noen flere hvis det skal hjelp.... Takk for svarene. jeg for fortsette å skifte vann, og se om jeg bruker noe av jukse tiltakene..... Anne
Postet 05.10.07 kl 18:51
Postet 05.10.07 kl 18:54
Postet 05.10.07 kl 19:00
Ser du skriver at du har skiftet filter også. Mener du at du har skiftet filtermasse eller hele filteret så har du kvittet deg med alle de gode bakteriene som skulle ta seg av nitritten. Filtermasse skiftes bare delvis ut hvis det må skiftes, og renses ellers ved å skylle det i ei bøtte med vann fra akvariet.
Det eneste som hjelper nå er å skifte vann til verdiene stabiliserer seg igjen. Forøvrig er jeg enig med det Dyrehagen har nevnt
Det eneste som hjelper nå er å skifte vann til verdiene stabiliserer seg igjen. Forøvrig er jeg enig med det Dyrehagen har nevnt
Postet 05.10.07 kl 21:36