utvendig pumpe til 310 l

Vi har nå en eheim innvendig pumpe til vårt 310 l, men jeg ønsker nå scalere i dette karet. Tror strømmen blir for sterk for scalare?? For de kan vel ikke ha så sterk strøm, men er ikke helt sikker da..Ser at mine fisker til nå, regnbuefisk, sverddrager liker denne strømmen, men den går liksom over hele karet..

Hvilken annen pumpe kan være aktuell for oss i dette karet? (Som heller ikke koster skjorta, kanskje noen har å selge til meg??) Gjerne utvendig pumpe for da slipper i jo denne svære klossen inni karet.
Helt uavhengi av vannbevegelse osv, vil jeg si at ett innvendig filter aldri kan gjøre jobben godt nok i ett kar med denne størrelsen.
Jeg ville tvert gått til anskaffelse av ett skikkelig utvendig filter. Eheim 2028 er mitt klare førstevalg her.
Hvis du skrur på strålerøret i forskjellige retninger så vil strømmen avta jeg har satt stråle røret mitt et stykke ned i vannet og lar det peke på skrå oppover og synes det blir helt passe.
Skrur på strålerør kehæ??
bjørn 300l
Hvis du skrur på strålerøret i forskjellige retninger så vil strømmen avta jeg har satt stråle røret mitt et stykke ned i vannet og lar det peke på skrå oppover og synes det blir helt passe.


Nå har ikke jeg egentlig den fjerneste anelse om hva du prater om?? På vår eheim pumpe går det ikke an å regulere strømmen som kommer ut av "munnstykket", lufta derimot kan vi regulere noe.. Hva er strålerør???
Sorry litt dårlig forklart. Altså du må skru på hvor hullene på strålerøret peker. Fordi hvis strålerøret står et stykke ned i vannet og du lar stråle hullene peke litt oppover vil mye av energien i vannstrømmen gå over til lufta. Vet ikke helt om det siste stemmer, men det blir mindre strøm hvertfall.

Håper du skjønner nå hvis ikke må du si ifra.
Strålerør???
Forstår nok fortsatt ikke hva du mener, snakker du kanskje om et slikt rør med flere hull, som er til utvendig pumpe? Vi lånte en utvendig pumpe før den pumpa vår ble fiksa, det var en stor utvendig pumpe med et slikt rør som jeg tror du prøve å forklare.. Nå har ikke vi utvendig pumpe, men innvendig pumpe.. Og på vår innvendige pumpe er det kun et hull hvor luft/strøm kommer ut, pumpa ser ut som denne typen her:

http://www.tropefisk.no/shop/eheim-2252-18357p.html
...

Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap