Sending i utradisjonell emballasje. -Problematisk?
Jeg har sendt avgårde et par pakker i løpet av de siste månedene... Deriblant vannplanter og reker, emballert i melkekartong.
Slik har jeg mottatt dyr selv, og synes ideen med å sende i melkekartong var god. Den er jo av vokset papir, slik at hvis en skvett lekker ut av posen (mot formodning), så løser ikke pakken seg opp til en blaut klump.
I tilleg bruker jeg dobbel pose inni, slik at man unngår uhell, og i tillegg er det pakket avispapir rundt, som suger opp evt. lekkasje.
For å unngå at pakken blir sendt i retur til meg ved en feil, så er mottakers adresse skrevet på to sider av kartongen.
Jeg sendte en pakke avgårde på mandag, og den er ennå ikke kommet fram. :S
Da begynner jeg jo å tenke på hva som kan ha gått galt. -Hvordan er den pakket, spør han som venter i spenning. Og da begynner jeg jo å tenke litt rundt dette. Hvordan reagerer posten når de ser en melkekartong blandt posten?
Hvordan hadde du reagert?
1. Syntes det er artig med utradisjonell emballasje?
2. Slått terror-alarm, og tilkalt politi med bombehunder?
3. Blitt tørst, og åpnet kartongen for å ta en slurk?
4. Tenkt at "Æsj, har det havnet søppel blandt posten?"?
5. Bare sendt pakken avgårde uten å tenke på at folk pakker med de rareste typer emballasje?
Slik har jeg mottatt dyr selv, og synes ideen med å sende i melkekartong var god. Den er jo av vokset papir, slik at hvis en skvett lekker ut av posen (mot formodning), så løser ikke pakken seg opp til en blaut klump.
I tilleg bruker jeg dobbel pose inni, slik at man unngår uhell, og i tillegg er det pakket avispapir rundt, som suger opp evt. lekkasje.
For å unngå at pakken blir sendt i retur til meg ved en feil, så er mottakers adresse skrevet på to sider av kartongen.
Jeg sendte en pakke avgårde på mandag, og den er ennå ikke kommet fram. :S
Da begynner jeg jo å tenke på hva som kan ha gått galt. -Hvordan er den pakket, spør han som venter i spenning. Og da begynner jeg jo å tenke litt rundt dette. Hvordan reagerer posten når de ser en melkekartong blandt posten?
Hvordan hadde du reagert?
1. Syntes det er artig med utradisjonell emballasje?
2. Slått terror-alarm, og tilkalt politi med bombehunder?
3. Blitt tørst, og åpnet kartongen for å ta en slurk?
4. Tenkt at "Æsj, har det havnet søppel blandt posten?"?
5. Bare sendt pakken avgårde uten å tenke på at folk pakker med de rareste typer emballasje?
Postet 12.10.07 kl 09:52
Postet 12.10.07 kl 10:00
For å si det rett fra levra: Posten kan drite en lang marsj i hva ting er pakket i, og hvordan pakken ser ut, så lenge riktig mottakernavn og porto er påført.
Skal også de begynne å leke politi og røver med alt de håndterer, er det postvesnets undergang i løpet av kort tid.
Mottar selv en del i alt fra brusflasker, til majonespakker som ikke har noen emballasje ut over dette. Det er en sak mellom meg og sender, eller meg og mottaker, hvor lekker forsendelsen ser ut
Skal også de begynne å leke politi og røver med alt de håndterer, er det postvesnets undergang i løpet av kort tid.
Mottar selv en del i alt fra brusflasker, til majonespakker som ikke har noen emballasje ut over dette. Det er en sak mellom meg og sender, eller meg og mottaker, hvor lekker forsendelsen ser ut
Postet 12.10.07 kl 10:06
Postet 12.10.07 kl 10:07
Frank AngellFor å si det rett fra levra: Posten kan drite en lang marsj i hva ting er pakket i, og hvordan pakken ser ut, så lenge riktig mottakernavn og porto er påført. Skal også de begynne å leke politi og røver med alt de håndterer, er det postvesnets undergang i løpet av kort tid. Mottar selv en del i alt fra brusflasker, til majonespakker som ikke har noen emballasje ut over dette. Det er en sak mellom meg og sender, eller meg og mottaker, hvor lekker forsendelsen ser ut ;)
Brusflasker Frank???:P
Hehe, den var ny.
Fortell!!
Postet 12.10.07 kl 10:09
AggiSendinger til østlandet har normalt tatt 1-2 døgn. Men den siste pakken er visst ikke kommet frem enda. Det synes jeg er merkelig. -Og fælt. Jeg synes det er veldig ubehagelig både på vegne av han som venter, og på innholdet i pakken sine vegne... :S
Huff da, ikke bra. Har du sånn pakkesporing på den da?
Hva har du sendt avgårde da?
Postet 12.10.07 kl 10:11
Opp gjennom årene tror jeg nok Posten har sett langt mer uvanlig og utradisjonelle innpakninger enn melkekartonger Ingen grunn til å anta at det er melkekartongens feil som gjør at det tar tid
Av og til somler posten utrolig, av og til kommer det frem dagen etter. Umulig å spå hva som vil skje, og hva som er grunnen til den varierende leveringstiden.
Eksempel her, jeg sendte en pakke nordover til til Frank Angell på mandag.
Han sendte meg en pakke onsdag.
Torsdag fikk han pakken fra meg, og jeg fikk pakken fra han
Vi sendte altså pakkene til ulike tider, men pakken nordover tok 4 dager, mens den som reiste sørover til meg var framme dagen etter sending...
Begge disse var "tradisjonelt" innpakket i eske med gråpapir rundt og sendt som brevsending pga lett vekt.
Irriterende at man ikke kan stole på Posten!
Av og til somler posten utrolig, av og til kommer det frem dagen etter. Umulig å spå hva som vil skje, og hva som er grunnen til den varierende leveringstiden.
Eksempel her, jeg sendte en pakke nordover til til Frank Angell på mandag.
Han sendte meg en pakke onsdag.
Torsdag fikk han pakken fra meg, og jeg fikk pakken fra han
Vi sendte altså pakkene til ulike tider, men pakken nordover tok 4 dager, mens den som reiste sørover til meg var framme dagen etter sending...
Begge disse var "tradisjonelt" innpakket i eske med gråpapir rundt og sendt som brevsending pga lett vekt.
Irriterende at man ikke kan stole på Posten!
Postet 12.10.07 kl 10:11
FredlyBrusflasker Frank???:P Hehe, den var ny. Fortell!!
Har fått tilsendt reker og snegler i dette.
Sender selv store mengder reker i Imsdal flasker, det fungerer utmerket.
For å si det slik: sørger posten for en lekkasje i disse, da har de vært så røffe med forsendelsene at de burde fratas rettighetene til å håndtere annet enn søppel...
Kan forresten legge til at også jeg den siste tiden har sendt avgårde en solis mengde planter til en av brukerne her på AF. Såvidt jeg vet, er den ennå ikke kommet fram, halvannen uke etter.
Det er uholdbart, og jeg kommer så snart dette brevet dukker opp, til å sende en særdeles uhøflig mail til posten - igjen.
Postet 12.10.07 kl 10:13
FredlyBrusflasker Frank???:P Hehe, den var ny. Fortell!!
Mange sender reker i halvliters brusflasker. Godt rengjorte, selvsagt. Jeg har selv mottatt reker i halvliters Olden vannflasker med skrukork
En plastflaske med skrukork er pottetett, og man må omtrent hoppe på den før den sprekker eller begynner å lekke. Altså en veldig sikker metode å få sendt reker på. Ingen poser som kan lekke, ingen pappeske som blir most under større og tyngre esker.
Man tar gråpapir og avispapir rundt flasken selvsagt, så det isolerer litt mot at rekene blir for kalde, og gråpapir for å ha noe å skrive adr. på
Postet 12.10.07 kl 10:14
Endret: 12.10.07 kl 10:16
Postet 12.10.07 kl 10:15
Endret: 12.10.07 kl 10:15
FredlyHuff da, ikke bra. Har du sånn pakkesporing på den da?
Hvis man skal ha pakkesporingsnummer kan man ikke sende det som brev.
Skulle man sendt reker, planter og snegler i pakker med pakkesporingsnummer, kan du regne med at portokostnadene ville blitt mangedoblet. Ingen gidder vel å betale 95,- i porto (som er prisen for minste str. Smartposteske, som har pakkesporingsnr) for å få tilsendt 10 reker.... ikke sant?
Postet 12.10.07 kl 10:19
Endret: 12.10.07 kl 10:22
En ting er fraktprisen for pakker, en annen og for meg mer vesentlig ting, er at disse tar noe lengre tid å sende. En pakke fra sør til nord tar gjerne ei uke.
Og skal den sendes som ekspress, da flyr lappene fort. Sist jeg skjekka (før prisøkningen nå nylig) var det 495.- for ekspress under ett kilo...
Og skal den sendes som ekspress, da flyr lappene fort. Sist jeg skjekka (før prisøkningen nå nylig) var det 495.- for ekspress under ett kilo...
Postet 12.10.07 kl 10:21
Hvordan pakker man slike flasker, da? Avispapir rundt? Bobleplast, eller hva?
Isolerer bobleplast bedre eller dårligere mot kulde?
Jeg drikker så lite brus og flaskevann, at det blir noe uøkonomisk i lengden, men det kan være ok å prøve...
Er det forresten noen som har forsøkt å sende med slike varmeelementer som man kan ha i vottene, som de selger på sportsbutikker? Hvor kaldt må det være for at rekene ikke skal bli kokt underveis?
Isolerer bobleplast bedre eller dårligere mot kulde?
Jeg drikker så lite brus og flaskevann, at det blir noe uøkonomisk i lengden, men det kan være ok å prøve...
Er det forresten noen som har forsøkt å sende med slike varmeelementer som man kan ha i vottene, som de selger på sportsbutikker? Hvor kaldt må det være for at rekene ikke skal bli kokt underveis?
Postet 12.10.07 kl 10:46
Jeg pakker flaskene i bobleplast og gråpapir. Nå som kong vinter har tatt en kjedelig snikpremiere, har jeg i tillegg til dobbelt lag bobleplast, brukt aluminiumsfolie både rett mot flaska, og over bobleplasten, for å hindre brå temp-endringer.
Det ser altså slik ut nå: Gråpapir, alufolie, bobleplast, alufolie og flaske.
Kjørte en test med dette, der jeg satte flaska rett i fryseren. Vannet trengde med dette "oppsettet" 5 ganger så lang tid for å kjøes ned til skrekk&gru temp, som med bare bobleplast rundt flaska.
Men for den del, rekene jeg har sendt den siste tiden har tålt det meste. Har sendt gaffelmose tørr, der rekeyngel spratt ut når den kom i karet.
Sendt sandsnegler med enkel emballering og lite vann, her overlevde også en reke som blindpassasjer
Det ser altså slik ut nå: Gråpapir, alufolie, bobleplast, alufolie og flaske.
Kjørte en test med dette, der jeg satte flaska rett i fryseren. Vannet trengde med dette "oppsettet" 5 ganger så lang tid for å kjøes ned til skrekk&gru temp, som med bare bobleplast rundt flaska.
Men for den del, rekene jeg har sendt den siste tiden har tålt det meste. Har sendt gaffelmose tørr, der rekeyngel spratt ut når den kom i karet.
Sendt sandsnegler med enkel emballering og lite vann, her overlevde også en reke som blindpassasjer
Postet 12.10.07 kl 10:53
Postet 12.10.07 kl 10:56
Postet 12.10.07 kl 11:05
Postet 12.10.07 kl 11:50
Endret: 12.10.07 kl 11:51
En reke har ett noe annet behov for O2 og plass enn en fisk. Jeg ville aldri sendt fisk med posten, siden de tåler langvarig transport dårligere enn reker.
Selvsagt, om en sender en liten guppy pr flaske kan det jo funke, men da blir jo prisen deretter... 3 flasker= tre fisk = 60 i frakt. Ikke helt lønnsomt med andre ord
Selvsagt, om en sender en liten guppy pr flaske kan det jo funke, men da blir jo prisen deretter... 3 flasker= tre fisk = 60 i frakt. Ikke helt lønnsomt med andre ord
Postet 12.10.07 kl 12:41
Postet 12.10.07 kl 14:56
Hmmm jeg sitter her og tenker på bittesmå galaxy rasbora yngel. De er jo ekstremt små og tåler nokså "lave" temperaturer (merk kråketegn rundt lave).
Har man litt mose i så burde vel det kanskje fungere greit?
Men jeg ville aldri i livet stolt på melkekartonger,ene broren min jobbet på pakkesorteringen til posten og jeg fikk høre hvordan de behandlet pakkene der hvertfall :\
Har man litt mose i så burde vel det kanskje fungere greit?
Men jeg ville aldri i livet stolt på melkekartonger,ene broren min jobbet på pakkesorteringen til posten og jeg fikk høre hvordan de behandlet pakkene der hvertfall :\
Postet 12.10.07 kl 20:57