Overbefolkning i akvariet?

Hei! Jeg er endelig blitt den stolte eier av et akvarium på 250 liter. Kjøpte det brukt og det fulgte med fisker. Jeg har hatt akviarum før (for leeeenge siden og mye mindre) men dette akvariet er bebodd av ciklider. De er kjempestore i forhold til de fiskene jeg hadde i min ungdom ;o). Har problemer med å finne ut av hvor mye jeg skal fore dem, men det går seg vel til. De ser alltid så sultne ut...

Det jeg egentlig lurer på er om det er for mye fisk i akvariet. Jeg har veldig lyst til å ha en stim med kardinaltetra eller neontetra, men er redd for at det allerede er overbefolket. Jeg har som følger;
4 juvelciklider (tror jeg - røde med blå prikker),
4 hvite ciklider,
3 sebraciklider,
2 grå ciklider som har litt striper med en sort flekk på sidene,
1 praktbotia,
1 liten prikkete malle og så er der
1 en eller annen sort scalare.
Det virker i grunnen som at de trenger plassen, men jeg spør likevel...

Det er forresten 4 dager siden vi hentet akvariet og i går la et par juvelciklider og et par hvite ciklider egg. Det blir interessant - har bare hatt levendefødende før.
Tror nok en del av de ciklidene der vil tenke mat hvis de får selskap av neon- eller kardinaltetra

Er egentlig forbauset over at så mange ciklider går overens i karet. De er jo vanligvis veldig hissige og territorielle når de er såpass voksne at de begynner å legge egg.

Jeg ville ikke føyd til noen fisk her ihvertfall, heller omplassert noen
Takk for svar! Det virker å gå helt greit. Det er ett par hvite og et par juvelciklider som har lagt egg, disse to parene har hver sin lille plass på den ene kortsiden av akvariet, bor faktisk ganske tett etter mitt syn, og de driver å ypper litt med hverandre, men det er ikke ille. Mer aggressiv er den sebracikliden. Den er helt vill. Der har det blitt et par av en hvit og en sebra. Er det rart? Men ellers er alt rolig og det ser ut til at fiskene har det bra. Den stakkars og helt alene scalaren kunne jeg kanskje kvittet meg med, men den ser ut til å ha det helt fin den og. Er det en ciklide det også? I akvariebutikken hadde de makne og der stod det på skiltet; Scalere (ciklide).
Scalare er også en ciklide, ja. Så lenge ting ser ut til å fungere greit er det jo fint, men du bør kanskje være mentalt forberedt på at det kan endre seg. Med så mye egg- og yngelsultne fisk i karet er det også vanskelig å få avkom til å vokse opp hvis du skulle ønske deg det.

Om det er uvanlig at den hvite og sebraen danner par kan jeg ikke svare på siden jeg ikke kjenner til disse fiskene. Vet derfor ikke om dette kan være fargevarianter av samme art, som kan parre seg, eller to forskjellige arter. Satser på at noen andre kan svare deg der.

Krysser fingre for at det går bra. Lykke til
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror mange ciklide arter trenger ganske stor plass (tar et stort terretorie i akvarie). Så vis du ikke vil ha noe slåssing ville jeg ikke hatt så veldig mange fler Ciklider
Wow!
Hørte et veldig godt råd her:

Tror nok en del av de ciklidene der vil tenke mat hvis de får selskap av neon- eller kardinaltetra

Er egentlig forbauset over at så mange ciklider går overens i karet. De er jo vanligvis veldig hissige og territorielle når de er såpass voksne at de begynner å legge egg.


Dette er mye fisk som trenger egen plass i en 250 liter. Mer fisk ville jeg ikke fylt på med - heller som han skrev

Jeg ville ikke føyd til noen fisk her ihvertfall, heller omplassert noen

Men så skal vi se at du erfarer anderledes - ingenting er mer artig!

Lykke til!!!
Det blir ikke kjøpt mer fisk, nei. Hverken ciklider eller annet. Eggene til juvelciklidene er oppspist og de som rakk å klekke er nok også oppspist. Kan ikke se tegn til småtroll noe sted. De hvite passer eggene sine ennå. De har lagt dem litt mindre åpenlyst enn juvelciklidene så det er vanskeligere å se om de er klekt, men siden jeg fortsatt kan ane dem er de vel ikke det. Har ingen forventning om at det skal overleve noen små, nei. Har forsåvidt ikke plass til dem heller. Dyrebutikken her tar mot for omplassering om det skulle bli et problem, men foreløpig får det bare være som det er i dag. Skal forsøke å ta bilder av fiskene mine så kanskje jeg kan få hjelp til å navnsette dem. Det er jo alltid greit å vite hva man har.
Det er sikket et veldig flott kar; 13 ciklider pluss en scalare som også er en ciklide (og en særdeles glupsk en) må være litt av et syn, men avl og avkom kan du jo bare glemme med den gjengen der. Og selv uten tanke på avl er nok så mange ciklider i en 250 liter i meste laget. Med tanke på å etablere revir etc blir det fort stressende for dem.
Nei, får nok satse på 'naturlig avgang' som det heter. Lurer på hvor lenge ciklider lever egentlig? Er det noen som vet det?
Har en Zebra-hunn som snart er 6 år. Så hvis du satser på naturlig avgang tror jeg du må vente en stund. De hvite ciklidene er sikkert "elfenbensciklider". De er samme art som zebra, men er avlet frem og finnes ikke i naturen. Praktbotia trives forresten dårlig alene, bør være minimum 5-6 i flokk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap