hva gir lav PH? hva gir høy PH?

jeg leste at frank angel mente at lav PH gav mange hanreker. jge vil ha mange hunreker. hva er det for noe som gir lav PH og hva gir høy PH?
Røtter, eikeblader og ph-senkende midler senker ph.
bjørn 300l
Røtter, eikeblader og ph-senkende midler senker ph.

..torv og co2 også.
Natron er en super billig måte og heve PH/KH på. Tror det er den aller rimeligste måten også.
Ken Myrseth
Natron er en super billig måte og heve PH/KH på. Tror det er den aller rimeligste måten også:-).

Prøver å heve ph med natron, men jeg kommer aldri over 7? 180liter vann, og 2 ts'r med natron ga nesten ikke målbare forskjell?
hvor mye natron trenger jeg da for å få høy nok PH i rekebollen på 10-12L til at det skal bli flere hun reker enn hanner?
lol - om mam leser spørsmålet før man svarer - får man en tvekjønnet PH
2 teskjeer på 180 L vann er forlite. Var det jeg brukte til 1 L vann når jeg klekket artemia-da fikk jeg fort en PH på over 8 med 2 teskjeer natron på litt over en L vann.
Så den beste måten er å prøve seg fram i en bøtte med vann, for å fine ut av hvor mye pulver man trenger å bruke for å nå ønsket effekt.
Bruker selv Noraq PH/KH+ og det er et akvarie stoff som koster langt mere enn natron, men man må bruke like mye for få ønsket effekt-så det blirun natron på karrene mine framover.
Jeg bruker 3-4 teskjeer for å holde KHen stabil i diskuskarret mitt(660 L), når jeg bytter 10 bøtter vann(90 L) ca hver dag. Og det gir en stabil PH/KH(ihvertfall i karrene mine).
Ang. salt i vannet
Når jeg kjøpte akvariet mitt fulgte det med "hjelpeinstruksjoner", og der står det følgende:

Når akvariet oppnår anbefalte 25-28 grader kan man helle i en teskje salt (UTEN JOD) til 10 liter vann. Dette beskytter fiskene mot soppangrep.

iflg dette blir 2 ts ikke så mye...

Men dere. Må en kjøpe natron på spesialbutikk? Eller blir det ikke det samme å kjøpe jodfri salt på butikken?
Ikke tro alt du leser.
Fiskene de fleste av oss har i karene, stammer fra områder der det ikke finnes ett microgram salt pr tonn vann. Hvorfor skal de da trenge å ha jozo i vannet?
At saltet skal være uten jod, er også feil. Det spiller ingen verdens rolle om det er med eller uten, om en først gjør feilen med å salte fiskene.
Jod er faktisk nyttig i en del forbindelser, og vi har ett naturlig lavt innhold av dette stoffet i vannet vårt.

Når det gjelder salt og sykdomsforebygging: Joda, saltet forebygger det. Men det gjør faktsik gode levevilkår i karet vel så godt Hvilke langtidsvirkninger saltingen har, sies det lite om... Fiskene skiller med salt i vannet ut mindre kroppsvæsker, blandt annet urinstoffer. Det er rett å slett ugunstig å svømme rundt med masse urinsyre i systemet

Natron er helt vanlig natron en kjøper på enhver dagligvarebutikk. For storbrukere, kan en kjøpe dette billigere via Webzoo.
Lettsaltet ciklide
Ok, flott at jeg fant ut dette før jeg har fått satt opp akvariet enda!!

Jeg planlegger som sagt å gå til innkjøp av et par ciklider når dagen kommer at jeg har fått balanse i akvariet. Sommerfuglcikliden som jeg svermer for, bør vel egentlig ikke ha kar mindre enn 50 liter men jeg vurderer det slik at 45 liter også går bra i og med at jeg ikke skal ha andre fisker i karet (kanskje et par algespisere?)

Sommerfugl cikliden kommer fra sør-amerika, kan en regne med at en bør la være å ha salt i vannet da?

Så utrolig uprofft at de sender med en hjelpeinstruksjon som er så feil!!! :-/
Helt klart en fordel å ikke salte sommerfugler Husk at dette er en art som er ganske lett-daua i nystarta kar, så la dette gå seg skikkelig til før du setter inn disse.

Tror det skal gå bare fint med ett par slike i en 45L, kanskje sammen med en gruppe ottoer ?
Mistenker at du blander sammen natron (bakepulver) med natrium (salt)
Natron(bakepulver) er noe man bruker ved øking av KH/PH. Natrium(salt) er noe man kun bruker ved behandling av enkelte "sykdommer".
Frank Angell
Helt klart en fordel å ikke salte sommerfugler :) Husk at dette er en art som er ganske lett-daua i nystarta kar, så la dette gå seg skikkelig til før du setter inn disse. Tror det skal gå bare fint med ett par slike i en 45L, kanskje sammen med en gruppe ottoer ;)?

Når du sier "la det gå skikkelig til", hvor lang tid vil du anslå at det tar før bakteriene etablerer seg (på hjelpeinstruksjonene står det 1 uke), og når vet jeg at NÅ ER DET KLART?

Otto, er det en algespiser?
Ken Myrseth
Natron(bakepulver) er noe man bruker ved øking av KH/PH. Natrium(salt) er noe man kun bruker ved behandling av enkelte "sykdommer".

Natron kan brukes ja, men bakepulver, det er en uheldig greie... Natron er en ren betegnelse på ett rent produkt, bakepulver er sammensatt av en rekke ulike kjemiske sammensettinger. Det er ulike mengder av de ulike forbindelsene, mellom de ulike produsentene.

Jeg vil på det sterkeste fraråde bruk av bakepulver, men anbefale bruken av bikarbonat\ natriumbikarbonat\natriumhydrogenkarbonat\ NaHCo3, velg navnet selv . Produktet er det samme.

Edlih
Når du sier "la det gå skikkelig til", hvor lang tid vil du anslå at det tar før bakteriene etablerer seg (på hjelpeinstruksjonene står det 1 uke), og når vet jeg at NÅ ER DET KLART? Otto, er det en algespiser?

Ja, otto er en liten algespiser.
Nitrifikasjonsprosessen i ett akvarie tar mellom 30 og 35 dager. Karet er etter dette innkjørt, men vil likevel måtte befiskes rolig. Rett å slett siden de viktige bakteriene tilpasser seg belastningen i karet, og formerer seg relativt sakte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap