Slik ble malawikaret mitt, hva synes dere? :)

Legger ut bilde av karet før og etter. Det var sør-amerikansk fram til her om dagen, nå utforsker jeg en ny "verdensdel" og utvider kunnskapen med nye arter

Har 7 golden i karet, og 3 andre typer i samme familie, men selger viste ikke vilken art sistnevnte var. Legger ut bilde av hann og hunn i neste post.
Kansje noen av dere vet?

Hva synes dere?
Mopania røttene gjør lite med vannverdiene mine, har 3 ancistrus oppi der som må få litt å gnage på.

I tillegg til den orginale pumpa har jeg en am-topp 2000, disse driver karet forløpig greit fordi fiskene enda små. Skal kjøpe meg en tetra-tec 1200 til uka, og am-toppen blir da flytta over i et 160l kar når t-tec'en er innkjørt.
Og dette er hannen.

Noen som vet hvilken type disse er? Skal være i Lab. familien.

Hannen framstår som mer blå på bildene enn i karet. Er mere hvit i fargen.
Meget vakkert, veldig likt min smak faktisk! Ok om jeg poster et bilde av mitt kar i morgen? Så kan du jo se hvor lik smak vi faktisk har
Og jeg har denne tetratec 1200, kan bare si en ting. Den er helt fantastisk.
Vannet er krystallklart!
post i vei, bare hyggelig det

Du er fornøyd med tec'en,ja. Det er bra! Har du modofisert den på noen måte, eller er den orginalt satt opp?
Orginalt. Eneste jeg er litt småirritert på er de kulene i ett av rommene. Pga strømmen av vann blir de sendt litt rundt, og lager derfor litt irriterende lyder. Skal nok sette inn litt filtersvamp eller ekstra biologisk filtermateriale
Gratulerer med nytt kar. Så bra ut! Fine fisk, men tørr ikke å fastslå hvilken art det er! Er litt usikker på om de er i Labidochromis familien. Hvor store er de? Søk litt rundt på nettet, så finner du det sikkert ut!
Slash
Gratulerer med nytt kar. Så bra ut! Fine fisk, men tørr ikke å fastslå hvilken art det er! Er litt usikker på om de er i Labidochromis familien. Hvor store er de? Søk litt rundt på nettet, så finner du det sikkert ut!


Hu'ene er rundt 6cm, og hannen er vel 7-8 cm. Men de er nok ikke voksne enda. Kjøpte dem på strømmen storsenter, og han som driver der har ganske peil på malawi. Han hadde fått disse fra oppdrettet til en fast kunde, men hadde ikke tatt seg tid til å fastslå art. Derfor ble de solgt som Labidochromis sp.
Jeg har slike. Og av det jeg har hørt så er de sjelden i handel.
De heter Labidochromis caeruleus Nkhata Bay.

Nydelig fisk
Jeg kjøpte mine av Catfish.

Hvis du får yngel på de så vil jeg gjerne bytte/kjøpe yngel med deg. For å få inn litt nytt blod.
Linka
Jeg kjøpte mine av Catfish. Hvis du får yngel på de så vil jeg gjerne bytte/kjøpe yngel med deg. For å få inn litt nytt blod.


Tusen hjertlig for artsbestemmelsen!
Disse står ikke i basen, da må vi vel registrere den der? eller er det en fremavlet art?

De går sammen med 7 golden, så vi får håpe det ikke blir kryssninger her da.
Men jeg bytter gjerne bort hannen feks, da disse tre er i familie.
Har spurt om de kan føye den til i basen, men ikke fått svar.

De jeg har nå vil jeg vente med til de har fått et kull yngel. De leker så jeg vil ikke bryte opp leken.

Har selv akkurat kvittet meg med 10 golden da jeg ikke vill ha kryssning av disse. Det kan jo skje, men må ikke.

Det er en del raser av malawi som du finner på chiclid forum som man ikke finner her. Kan være fordi det finnes utrolig mange fisker i verden..hihi..
Jeg bruker ihvertfall chiclid forum mye. bra info og en del filmer om diverse. F.eks stripping av malawi.

Mvh Linka
Har sett på den filmsnutten om "fry-stripping" noen ganger. Fant forøvrig mer info om denne arten på nettet.

Labidochromis caeruleus "Nkhata bay" går også under navnet "blue caeruleus", legger link til en side med mer info hvis noen er interessert.

Takk igjen Linka
Tar gjerne imot flere tilbakemeldinger jeg, ris og ros

Litt mere info om fremgangsmåte :

All sand ble tatt ut, bunnen ble "støvsugd" og en rist av plast som egentlig skal brukes som bunn filter er lagt i bunnen. Denne rista fungerer som et byggesett, og man kan fint bygge den hvor lang og bred som man vil.

På denne måten blir det trygt med stein på bunnen og vekta blir fordelt på større flate. Alle steinene i bunn er lagdt på rista og sand er fylt på etterpå. Så fiskene kan grave så mye de vil, ras er rett å slett umulig.

Skulle gjerne lagt ut bilder av prosjektet, men desverre så hadde samboer stukket av med kameraet denne helgen da jeg holdt på her.

De 3 ancistrusene får nok av alger å fråtse i etterhvert tenker jeg. Foreløpig er jo malawiene små, så det blir ikke så mye griseri under foringa enda.
Måtte fjerne mopani røttene i dag, de har senket gh med 1dh over natten. Kh har også sunket med 2, så nå ligger den på 11.

Har også kjøpt inn ei hue til av lab.c. nkhata bay "blue", slik at det nå er en hann og tre hu'er av denne typen i karet.

Gh ligger nå på 6, men har økt den med 1dh i to omganger i dag, og øker med 2 til i morra så totalen blir liggende på 10dh.
Ser at fisken gnir seg litt mot bunnen, og regner med at dette opphører når jeg får hevet Gh'en.

Kommer flere bilder av tank og fisk i morra.

Voldsomt hvor sparsommelige dere er på tilbakemeldinger da folkens!?
Hmm.. hvor er det du kjøper nkhata bay`ene dine ?? Og hva koster de ??

Karet ditt er flott det serru.

Mvh Linka
Hvordan er sirkulasjonen i karet ditt? Mange l/t har du? Noen flere arter du har tenkt å ha oppi?
Slash
Hvordan er sirkulasjonen i karet ditt? Mange l/t har du? Noen flere arter du har tenkt å ha oppi?


Am-toppen er på 38 watt og skal angivelig blåse 2000 liter i timen, men det tviler jeg på at den gjør. Men sammen med juwel pumpa så er det bra sirkulasjon oppi der nå. Filtreringen blir det værre med etterhvert, så terta-tec 1200 skal kjøpes inn i dag
Ettersom mopanirøttene senket hardheten i tanken er de nå fjernet og karet ser nå slik ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap