Juwel filter - hvorfor sier alle disse er så dårlige?

Hey!

Har lest rundt i diverse innlegg og straks noen nevner at de har et innvendig juwel filter som fulgte med karet blir man anbefalt å bytte ut dette "drittfilteret". Hva er det som gjør at nesten alle har noe i mot disse?

Har selv filteret som fulgte med det ene karet mitt (rio 180) og jeg syns det blåser bra og filtrerer bra. Det fjerner partikler i vannet og har aldri hatt problemer med vannverdier selv i perioder med litt for mye bæsj og fisk.

Eneste grunnen til at jeg vurderer å bytte det med en eheim er at det tar litt plass og ikke ser så veldig pent ut.
Jeg kan bare prate for min egen del, men syntes filterene var vansklige å holde rene og at de blåser dårligere enn de andre filtrene jeg har prøvd.


Mvh Linka
De er også elendige fordi det er umulig å holde reker og yngel i samme kar, for måten de Juwel-filterne er utformet på gjør at det er umulig å beskytte så små levende vesener fra å havne i filteret.

Jeg husker godt at det første karet jeg kjøpte var en 110 liter fra Juwel.... og det var ikke gått lang tid før jeg sverget på at jeg aldri skulle ha det igjen. Det var et sabla søl og griseri å få skiftet eller vedlikeholdt det filteret, og det var ikke noe særlig i en stue.
Mulig utformingen er annerledes på Juwel i dag, men da måtte jeg i tillegg ta av hele armaturet for å komme til i filteret. Idiotpatent!
mona o
De er også elendige fordi det er umulig å holde reker og yngel i samme kar, for måten de Juwel-filterne er utformet på gjør at det er umulig å beskytte så små levende vesener fra å havne i filteret. Jeg husker godt at det første karet jeg kjøpte var en 110 liter fra Juwel.... og det var ikke gått lang tid før jeg sverget på at jeg aldri skulle ha det igjen. Det var et sabla søl og griseri å få skiftet eller vedlikeholdt det filteret, og det var ikke noe særlig i en stue. Mulig utformingen er annerledes på Juwel i dag, men da måtte jeg i tillegg ta av hele armaturet for å komme til i filteret. Idiotpatent!


Argumentet med yngel og reker kjøper jeg mona. Vedlikehold derimot syns jeg er enklere enn eheim. Vet ikke åssen juwel filterne var før, men det er jo bare å vippe opp bakerste lokk, ta ut den lille pumpen og ta ut "kurvene" med svampene.
SilkCut
[QUOTE=mona o]De er også elendige fordi det er umulig å holde reker og yngel i samme kar, for måten de Juwel-filterne er utformet på gjør at det er umulig å beskytte så små levende vesener fra å havne i filteret. Jeg husker godt at det første karet jeg kjøpte var en 110 liter fra Juwel.... og det var ikke gått lang tid før jeg sverget på at jeg aldri skulle ha det igjen. Det var et sabla søl og griseri å få skiftet eller vedlikeholdt det filteret, og det var ikke noe særlig i en stue. Mulig utformingen er annerledes på Juwel i dag, men da måtte jeg i tillegg ta av hele armaturet for å komme til i filteret. Idiotpatent!


Argumentet med yngel og reker kjøper jeg mona. Vedlikehold derimot syns jeg er enklere enn eheim. Vet ikke åssen juwel filterne var før, men det er jo bare å vippe opp bakerste lokk, ta ut den lille pumpen og ta ut "kurvene" med svampene.

Den delen er grei, men da jeg tok ut filteret fordi jeg skulle fjerne det så ble jeg sjokkert over hvor utrolig mye dritt som lå i bunnen. Og jeg har prøvd å strekke hånda nedi for å gjøre rent, men det var jo umulig uten gardintrapp.

Mvh Linka
Hvor begynner en her, tro ?
-Jeg syntes ikke filterkapasiteten i alle disse filtrene er tilstrekkelgi til å opprettholde en god vannkjemi. Noen kar er bedre enn andre, rett å slett siden Juwel har samme størrelse på filtrene i flere ulike størrelser på karene.
-Den sorte klumpen kan vel neppe sies å være vakker... At det i tillegg fort legger seg masser av dritt mellom denne og sideveggen, var noe jeg fikk noia av.
-Som Mona sier, så er filteret rett å slett uvennlig mot reker og småfisk. At større fisk kan svømme inn hullettil utblåset om en må ut med selve pumpa, er heller ikke noe pluss.
-Det er lett å grumse til vannet krafig, når en må ut med svampene for rens.

I tillegg er det en del som sliter med vibrasjonsstøy, pumpehavari, dårlig vannsirkulasjon etc.

Selv er jeg så sær, at jeg foretrekker å velge også filterløsningen helt og holdent selv.
Linka
Den delen er grei, men da jeg tok ut filteret fordi jeg skulle fjerne det så ble jeg sjokkert over hvor utrolig mye dritt som lå i bunnen. Og jeg har prøvd å strekke hånda nedi for å gjøre rent, men det var jo umulig uten gardintrapp. Mvh Linka

Nå har ikke jeg rengjort noe annet enn svampene når utblås har blitt redusert, og dette har som regel holdt. Men alt dette kommer jo helt sikkert an på hva man har i karen, da enkelte gjenstander/planter kanskje setter seg værre fast enn andre.

Nå er det jo sånn at jenter ofte er litt lavere enn gutter (eller damer/menn om du vil), men armene mine rekker i allefall helt ned med mine 186 cm.

Men hva med den biologiske filtreringen da? Er det noen argumenter mot denne eller er det bare teit patent, tungvindt vedlikehold som er det værste? (og da dårligere utblås enn annet du har testet linka)
Skrev samtidig som deg Frank

Mange gode argumenter her basert på flere erfaringer. Enig i at de bruker like filter bl.a. i både 180 og 240 noe som ikke er gunstig.

Men om man har oppnådd en god vannkjemi over tid, fiskene trives og vannet er klart ser jeg ikke nødvendigheten i å bytte filter som første tiltak fordi enkelte har hatt dårlige erfaringer.

I tillegg renser juwelen min raskere opp grums i 180 litern enn eheimen gjør i 120 litern (som nok har en pingle eheim, 2013)

Den sorte klumpen er derimot en helt annen sak og sannsynligvis årsaken til at eheim får plass i møbelet bare jeg finner ut hvilken modell som passer best.
Tja, det biologiske vet jeg faktisk ikke så mye om. Der må du nok spørre Frank.
Problemet med mitt var at utblåseren tok kvelden.

Mvh Linka
Hei.!
Kjøpte et 240 liters juwel kar for noen år siden, pumpa rakla noe helt jævli, når jeg tok den med ned i butikken og han som jobbet der skulle prøve den så var den selvfølgelig helt stille, tror den må ha motstanden som er i filteret for å rakle, men jeg fikk byttet det til slutt da, etter ganske mye styr faktisk, måtte bli passe iritert, har kjøpt et 450 visjon kar nå og har fått med en pumpe av samme typen, altså 1000 l pr time, er ikke det litt rart..? og på toppen av det så rakler den også og jeg gruer meg til runden med dyrebutikken da jeg har siste gang i frisk minne.
Jeg har noen Juwel filtre og er sånn passe greit fornøyd med de, det spørs hva man skal ha i karet.. Er det oppdrett er de ubrubare. Jeg har oppgradert mine med en størrelse opp på pumpen, dette syntes jeg har gitt greie resultater. Har og laget egne svamper av blåmatter så det er helt fylt opp med svamper. Med Juwel sine egne blir det noe mellomrom her og der.. Er enig i at i det du drar opp svampene virvles det opp veldig mye dritt, dette er et klart minus. Men det blir som sagt et spørsmål om hva du skal ha i karet, er det ikke overbefolket og du ikke har yngel/reker så er det ikke så aller værst. Jeg har ikke hatt problemer med grums/uklart vann ved bruk av disse. Må si at jeg i den senere tid har gått mere og mere over til utvendige filtre, eller DIY blåfilter.. Men dette er mine erfaringer, sikkert mange med andre erfaringer..
Mvh Asle
Enkelt å greit...

De sitter så dårlig, for at det skal være enklere å fjerne de
Drittlei av det Juwel filteret mitt. Har i lengre periode ikke skiftet vann, og det er jo mer grums der nå enn i en søledam ute. Og pumpa hoster og harker som vanlig, sikkert satt snegler i halsen. Nei spørs om det ikke får overta utvendige filteret når jeg selger det andre karet.
Plussmedlem
egilbare
..., har kjøpt et 450 visjon kar nå og har fått med en pumpe av samme typen, altså 1000 l pr time, er ikke det litt rart..? og på toppen av det så rakler den også og jeg gruer meg til runden med dyrebutikken da jeg har siste gang i frisk minne.


Har også hatt problem med 1000 l/h pumpehodet til Juwel. Det er/har vært visstnok et problem med denne serien avhengig av når den ble produsert.
Jeg fikk byttet to ganger uten problemer på Dyrego. Men den tredje gangen så oppgraderte jeg til 1500 l/h Betalte mellomlegget.
Stille og rolig i måneder nå
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap