Kjønn på Scalare

Scalarene mine Henrik og Trond Kåre. Vet noen åssen man ser forskjell..? Skjønner ikke helt det som står på basen dems.
Bildene over er Trond Kåre.

Her er bilder av Henrik
Det er veldig vanskelig å se kjønnene hos scalarer, med mindre du har sett egglegging og om det har blitt befruktede egg. Det er hårfint lite som skiller kjønnene, noen er flinke om det er tydelig trekk og forskjeller. Jeg kunne se forskjell på mine, da di dannet par og jeg fikk med meg flere egglegginger.
Inaktiv bruker
Se her.
Under lektiden er hunnen ofte tykkere,noen mener også att hunnen
har en mer ,,flekkete,,rygglinje
dette rappet jeg fra akvariets leksikon-Rudiger og Baensch,,,,
se hit
Jeg har et scalare parr som aktivt legger egg, jeg kan jo egentlig ingenting om kjønnsforskjell på scalarer, men jeg ser forskjell på mine, det er at hunnen er mye mindre enn hannen og har litt større bukparti når det nermer seg lek/egglegging, hannen passer også veldig godt på maken sin, gjør den hvertfall her De har lagt egg to ganger her, og jeg har bare eid dem i litt mindre enn en måned tror jeg det var, virker som de stortrives. Og, Kristin! Jeg har kjøpt meg kampfisk, han heter Johnny Bravo, er rød med litt blå skimmer på kroppen, er litt skvetten, men det går seg nok til.
Mine scalarer er knall like-det er umulig å skille kjønene 100% sikkert uten å ha sett "befruktings/egglegings organet deres.
Dere som klarer det uten det, har virkelig noe å lære bort til alle oss som har drevet noen år med fisker og som enda ikke greier det(sarkastisk).
Jeg har et par som legger egg hver fjortende dag - det har de gjort noen måneder - og jeg har enda ikke klart å bli sikker på hvem som er hvem...

Dette sier kanskje aller mest om meg, da... Men når de legger egg så driver begge og gnikker seg mot plantebladet på skift, og JEG ser iallfall ikke hvem som gjør hva. Og så virker det som om de "bremser" når de blir beglodd - det skjer veldig lite når jeg ser på, men hvis jeg går bort en noen minutter har det plutselig blitt masse egg... ;-S
Har det noe å si om de svømmer sammen ?
Nei, egentlig ikke. Jeg har hatt to hunner som svømte sammen hele tide. Pusset blad, og la egg. Noen dager etter at de første eggene var lagt, la den andre egg.

Følg litt ekstra med om begge starter å "spise" voldsomt på et sted i karet. Da holder de kanskje på å pusse stedet der de skal legge egg. Får du med deg eggleggingen, så er det mulig å se forskjell.

Hvis du ser under buken på den svarte scalaren (se det bildet ditt som jeg legger med nedenfor), så ser man litt av kjønnsorganet.
Det er den lille tuppen som stikker ut under buken, og på denne fisken er det litt spisst og peker en anelse skrått bakover. For meg ser dette ut som en hann.

Dessverre var ikke vinkelen like grei på den gullfargede scalarens bilder.
Kjønnsorganet er normalt ikke synlig heller, men hvis de er i lekshumør kommer det frem. Så dessverre ser jeg ikke noe på den.

Hunner har et buttere og litt kraftigere kjønnsorgan, ettersom det skal passere egg gjennom det. Vinkelen er mere rett ned også, ikke skrått bakover som på hanner.

Dette mener jeg kan være en hann:
[External Image]
Tok flere bilder av Henrik. Måtte ta med blitz, for kameraet er så dårlig....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap