Akvarium ''pakke'', kom med anbefalinger

Inaktiv bruker
Har sett litt inne på Tropefisk etter akvarium med det hele.

Har sett på både 128 liter og 180 liter fra effectline.

Det står at dekkglass må bestilles seperat, hvor mye koster det?

Anbefaler dere T5 armatur og hva er egentlig forskjellen på T5 og den billigere varianten?
Er det bra å ha den dempende varianten av armatur?

Så er jeg i tvil om det er best med fluval 4 eller eheim pro 2028, ja vet de er i to forskjellige klasser, men vil gjøre ting enkelt for meg og synes det er mest ryddig med alt inni akvariumet.

Har noen bilder hvordan eheim pro 2028 ser ut når det er kobla til akvariumet?

Hva mere må en ha?

Hvis du går for et 180 liters Akvastabil Effectline med T5 og Eheim 2028 og spanderer du i tillegg dempbar topp så kjører du Rolls

Dette er et Effectline med T8 2X30 W. Det har Eheim 2028. Fluvalfilteret vil jeg ikke anbefale som eneste filtrering i et 180 liters. Der jeg har dette har jeg to.

[External Image]

Du får adskillig mer lys med T5. Når det passer kan du kjøpe Sunriser til T5 og da får du mulihet til å simulere soloppgang og solnedgang. Du slipper da å bråvekke hele karret med at lysene plutselig slår seg på.

Glemte å si at hvis du kjøper heldekkende topp har du ikke behov for dekksglass.
Inaktiv bruker
WOW for et flott kar!

Hmm må sette meg mere inn i de filter greiene. Det virker så komplisert med utvendig filter.

Hvordan bord kan jeg ha til et slikt kar som skuler utvendig pumpe da?

Kunne tenkt meg å sett bilder av hele kar med bord, de fleste bildene viser jo bare svømmedelen!
Må man ha dempbar topp for å bruke Sunriser?
Sunriser
Leifur
Må man ha dempbar topp for å bruke Sunriser?

Du må ha dembar T5-armatur for å bruke Sunriser.
Ole Michael Mikkelsen
Du må ha dembar T5-armatur for å bruke Sunriser.
Det finnes også dempbare armaturer til T8, men disse er det ett stykke mellom hver gang en er borti
Effectlinebordet kan du sette sammen selv i de fargene du ønsker. Mener at du kan velge to dører også.

[External Image]

Jeg har to bord til 180 litere og et til 530 literen og er veldig godt fornøyd med de.
Hei! Tropehagenbutikkene har effectline akvariene og har priser på dette om man er interessert. Sunriseren koster ikke mange hundrelappene, men det stemmer at man må ha et dimmbart armatur, og det koster litt mer enn et vanlig. Jeg skal sette opp en sunriser i butikken min nå, for å se hvordan det fungerer, og for å gjøre kundene klar over at det eksisterer!

Og når det gjelder bord kan man også velge selv i farger, dører, skuffer ol. Man kan ha dører eller skuffer eller litt av hvert. Man kan også ha det åpent om man vil det. Fargekart har de fleste butikkene.

Kan være greit å ta seg en tur til en butikk og ta litt på og kjenne litt på!
Den lille havfruen
Har sett på både 128 liter og 180 liter fra effectline. 1: Det står at dekkglass må bestilles seperat, hvor mye koster det? 2: Anbefaler dere T5 armatur og hva er egentlig forskjellen på T5 og den billigere varianten? 3. Er det bra å ha den dempende varianten av armatur? 4. Så er jeg i tvil om det er best med fluval 4 eller eheim pro 2028, ja vet de er i to forskjellige klasser, men vil gjøre ting enkelt for meg og synes det er mest ryddig med alt inni akvariumet. Har noen bilder hvordan eheim pro 2028 ser ut når det er kobla til akvariumet? 5. Hva mere må en ha?

1. Du trenger ikke dekkglass, det er et heldekkende armatur og lyset går lettere ned i akvarie uten dekkglass. Har selv 5 Akvastabil uten dekkglass.

2. Klart T5! Men; det er dårligere med utvalg av rør, dvs om du ønsker å sette sammen farger som kommer fra rørene. Effectline gir så mye lys at T8 holder. Det har jeg i alle mine kar.

3. Dempet er dyrere men gir deg noen muligheter. Det blir ikke så brå start - noe som "kan" skremme fiskene. Naturen gjør det selv her - blir dagslys i rommet før armaturet slår seg på. Du får mulighet til å følge fisk som trives om natta viss du har dempet belysning - bruker selv blått nattlys trenger derfor ikke dempet armatur.

4. Utvendig pumpe er selvklart best for å holde på viktige bakterier i karet og det gir bedre sirkulasjon og holder karet renere. Uten tvil - utvendig.

5. varme, luft, UV filter - (kommer sikkert mage gode råd på det i tråden her.

Det karet jeg er mest fornøyd med av 60 - 128 - 180 - 250 (som står her ) er uten tvil 180 literen. Lett å dele opp i teritorier og passe stor til fisk som ikke blir større en 10 - 15 cm.

Løp å kjøp - det er deilig med masse vann

En liten prissammenligning
Den lille havfruen
Så er jeg i tvil om det er best med fluval 4 eller eheim pro 2028, ja vet de er i to forskjellige klasser, men vil gjøre ting enkelt for meg og synes det er mest ryddig med alt inni akvariumet. Har noen bilder hvordan eheim pro 2028 ser ut når det er kobla til akvariumet?

Jeg trodde også det ville være enklere (og sikrere mot lekkasjer)med innvendig filter, og kjøpte Fluval 4+.
...burde nok ha hørt på Frank med en gang!
Fluvalen er grei nok, men den gikk ofte tett (måtte rense det månedlig!), og den er ikke noe vakkert syn inne i akvariet.Det er også ganske sterk utblåsing på den, og det "stormet" ganske mye. Fiskene jeg hadde da syntes det var bare greit, men biltemasanda hadde litt vanskelig for å ligge der jeg ville!
Med et utvendig filter øker du faktisk også størrelsen på akvariet! I stedet for at det innvendige filteret tar opp et par liter med plass, så vil et utvendig inneholde vann som sirkulerer i tillegg til det som er oppi akvariet.
Mitt Eheim 2026 Pro II har gått siden August uten at jeg har måttet ofre det en tanke, og det jeg ser av mer erfarne brukere her inne, så kan det gå år mellom hver gang en må åpne det.
Utblåserrøret gav ganske sterk strøm med de hullene som var på, men jeg borret flere, så nå er det helt passelig.
Det utvendige er også mye greiere når jeg skal skifte vann. Det er bare å la det gå. Fluval 4+'en begynte å supe inn luft når vannstanden ble for lav, og jeg måtte ta det løs og legge det ned, og så begynte det å slurpe sand... Ja, i det hele tatt :P

Siden du tydelig vis tenker å bruke litt penger, så ville jeg virkelig anbefale deg et utvendig.
Her er noen bilder av 2026 i akvariet.
Jeg har det installasjonssettet som fulgte med pumpa. Det er ganske knallgrønt, men det går greit om man har planter foran. Det finnes et installasjonssett som er grått også. Det kan kjøpes som ekstrautstyr.
[External Image]

Innsugsrøret kan suge inn yngel. Derfor har jeg laget en strømpe av blåfiltermatte som jeg har tredd utenpå. Det ser vanligvis ikke så grisete ut som på dette bildet! Det hadde ligget innpå akvarieveggen, og dermed ble det av en eller annen grunn litt for lite sirkulasjon på en side, så der hopet det seg opp med gørr. Når jeg flyttet det litt ut fra glasset, ble det mye bedre.

[External Image]

Selve pumpen har jeg i skapet under benken.
Pumpa er veldig stille i seg selv. Det kan suse litt hvis det er litt luft i filtermaterialet, men den er stillere enn Fluval-innerfilteret! Det er enda en god grunn til å velge Eheim utvendig...
Når jeg har den inne i skapet i tillegg, høres den ikke i det hele tatt.
Pro II er veldig grei å starte, det er en stor knapp som man bruker for å håndpumpe så slangene og filteret blir fylt med vann før man setter på strømmen. Fungerer upåklagelig.
[External Image]
Inaktiv bruker
Tusen takk for kjempe gode svar og kjempe fine bilder.
Da er det ganske klart at jeg går for luksus pakken, har litt igjen å spare så det blir ikke før jul, men den som venter på noe godt venter ikke forgjæves.
Helt riktig. Jeg tror du har evig mye igjen for å satse på kvalitet - du kommer nok til å bli storfornøyd.
Husk å holde oss oppdatert da, når akvariet er i hus og ting begynner å skje?
Inaktiv bruker
Geir Kristiansen
Effectlinebordet kan du sette sammen selv i de fargene du ønsker. Mener at du kan velge to dører også. [IMG]http://www.cichlidecentret.biz/Graphics/Products/82b.jpg[/IMG] Jeg har to bord til 180 litere og et til 530 literen og er veldig godt fornøyd med de.

Ja,jeg har to dører på mitt!
Molle
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap