Hjelp Pumpa mi står!

Har et juwel rio 240L. Den pumpa er den standard innvendige 1000L/t som orginalt fulgte med...
Har noen forslag på hva man kan gjøre for å få denne til å gå igjen? Det er ikke filtermaterialet som er tett, men selve pumpen som ikke gir noen respons i det hele tatt når den ble tilkoblet strøm, og er under vann.
-Heldigvis har jeg ei reservepumpe som alltid har stått og gått i karet sammen med den pumpa som nå har gått.
Hilsen camilla/blackghost
Kontroller at impelleren er hel, og går uten motstand. Den må dermed demonteres.
Ser alt OK ut, monterer du igjen, og setter i stpøselet mens pumpa er over vann. Går det rundt inni?
Om det gjør det, var det en gasslomme inni pumpa som var tilstrekkelig til at det ikke kom vann til.

Starter den ikke på rotere, forsøk å pirke på ett av bladene med en tannpirker eller noe. Starter den ikke da heller, er den oftest så dau som den kan bli...
takk for kjapt svar
Har allerede demontert den... den ser ganske dau ut... skal prøve igjen.

har opplevd det samme med mitt juwel filter,jeg tok opp pumpa og rista den litt så fyra den i gang igjen..hehe.. kansje flaks :P
ok, den ser død ut..
Burden nok ha koblet den ut v vannskiftet, men det har pleid å gå bra...
inntil nå...
tror jeg sier at den avgår ved døden i dag. Men hva gjør jeg med filtermaterialet? kan det bare stå i pumpeboksen inntil jeg får et ny pumpe på? Og hvor kjøper jeg en pumpe uten å måtte kjøpe hele diriten på nytt??
Hei Camilla

Er det noe slikt du leiter etter? Juwel pumper
Hilsen Roar B.
Jeg har sånn pumpe, du kan få kjøpe den:)
Jeg har denne i kjelleren, den fulgte med karet mitt, men jeg har aldri prøvd den. Skal stikke ned i kjelleren og se åssen ståa er. Om den er inntakt og fungerer så kan du få den for 200kr Og jeg kan sende.

Jeg skal gå å ta en titt.
Gi lyd om du er interessert da.

Hilsen Anita
har sendt deg en mail! :) Er interessert!
Anita Liavik
Jeg har denne i kjelleren, den fulgte med karet mitt, men jeg har aldri prøvd den. Skal stikke ned i kjelleren og se åssen ståa er. Om den er inntakt og fungerer så kan du få den for 200kr:) Og jeg kan sende. Jeg skal gå å ta en titt. Gi lyd om du er interessert da. Hilsen Anita
Blackghost
Men hva gjør jeg med filtermaterialet? kan det bare stå i pumpeboksen inntil jeg får et ny pumpe på? Og hvor kjøper jeg en pumpe uten å måtte kjøpe hele diriten på nytt??


Filteret bør du ta ut fordi bakteriene etterhvert vil dø når det ikke lenger er sirkulasjon der. All dritten som sitter i filteret blir da en stor og unødvendig belastning på det andre filteret ditt.

Vet ikke eksakt hvor lenge bakteriene overlever uten sirkulasjon, men de er nok døde innen et døgn.
akvafil
[QUOTE=Blackghost] Men hva gjør jeg med filtermaterialet? kan det bare stå i pumpeboksen inntil jeg får et ny pumpe på? Og hvor kjøper jeg en pumpe uten å måtte kjøpe hele diriten på nytt??


Filteret bør du ta ut fordi bakteriene etterhvert vil dø når det ikke lenger er sirkulasjon der. All dritten som sitter i filteret blir da en stor og unødvendig belastning på det andre filteret ditt.

Vet ikke eksakt hvor lenge bakteriene overlever uten sirkulasjon, men de er nok døde innen et døgn.


Er det mulig å klare å få til en slags sirkulasjon vha sera pumpen? Den har jo ganske sterk outflow.... ?
Hvis du klarer å feste den sånn at det blir tett mellom innsuget på sera'n og det hullet juwelpumpa skal tres ned i så vil det vel kunne gå ann. Du ser jo da på toppen av filtrene om det trekkes vann igjennom filteret eller om det er null bevegelse.

Greia er å få det tett, ellers så drar den bare vannet over filteret rett ut igjen.
akvafil
Hvis du klarer å feste den sånn at det blir tett mellom innsuget på sera'n og det hullet juwelpumpa skal tres ned i så vil det vel kunne gå ann. Du ser jo da på toppen av filtrene om det trekkes vann igjennom filteret eller om det er null bevegelse. Greia er å få det tett, ellers så drar den bare vannet over filteret rett ut igjen.


Ok, men innsuget er jo fra filtermaterialet, som ssitter tredd på et rundt rør med store periforeringer... tenkte du da å fjerne den, og sette pumpa direkte i juwelfilterboxen???
Hva m å bruke utboblene, det er ganske kraftig strømmninger der... ???
Det blir samme hvordan du gjør det, bare pumpa greier å dra nok vann opp av hullet der juwelpumpa skal sitte.

Prøv deg fram og se hva som funker. Vi setter pris på om du legger ut fremgangsmåte og resultater her etterpå
Det var et parti med 1000l/t pumper som hadde produksjonsfeil.
Hvis du skulle forbi meg i helga kan du få med ferdig innkjørte svamper nok til å fylle hele pumpa.. Bare å si fra..

Mvh Asle
Er du 100 % sikker på at pumpa har røket? Hos meg har det 99 % av gangene vært dritt på magneten til rotoren (impelleren) og dritt i brønnen der rotoren sitter som har vært problemet. Dette løses lett med en runde rengjøring med hjelp av q-tips. Den siste %-en av feilene hos meg, var at jeg satte i feil støpsel
Dyrehagen
Er du 100 % sikker på at pumpa har røket? Hos meg har det 99 % av gangene vært dritt på magneten til rotoren (impelleren) og dritt i brønnen der rotoren sitter som har vært problemet. Dette løses lett med en runde rengjøring med hjelp av q-tips. Den siste %-en av feilene hos meg, var at jeg satte i feil støpsel ;-)


hallo,,,,
Jeg har faktisk prøvd omtrent alt, bortsett fra å hive den i mikro'n, men det tror jeg heller ikke løser så altfor mye.... det er ikke tegn til liv når man setter den i støplset, hverken over eller under vann...
og jeg har prøvd å rense den dritten, og ja fant mye æsj æsj i den, men selv ikke etter god snakk, eller høylytt banning fungerte den. jeg har heldigvis fått kjøpt en ny av ei inne på forumet her... så jeg håper at den er her m posten på fredag!
Tilfeldig bekjentskap
© stigger
Reklame for plussmedlemskap