Redusering av vannstråle far pumpe

Hei.
jeg har en Eheim pumpe som er skikkelig kraftig. Den heter noe sånt som 2250 eller noe. Jeg har nå et 325 liters kar med malawi. men nå har jeg tenkt å bytte ut det med noen dvergciklider. men jeg er bekymret for at vannstrålen som kommer far pumpen er for sterk for de små ciklidene.
Skal også ha noen tetrar som sikkert vil bli revet med.

Hva kan jeg gjøre med dette? noen råd på hva jeg kan putte forran utagangen av pumpen, slik at strålen ikke blir så sterk?

med vennlig hilsen Einar Bredo Erichsen
Du kan jo vende vannstrålen mot glasset, hvis det går ann?
hey
blåsvamp er tingen den får du kjøpt på vanlig fiske butikk

Har du diffusor på utblåset? Denne vil spre strålen noe.

Jeg tenker Rune Raffel tenker på innsuget når han nevner blåsvamp.
Bruker du strålerør?
Filteret blir normalt levert med strålerør. (Manual: )

Dette fordeler vannet godt, men kan selvfølgelig skape for mye strøm.
Kan forlening av strålerøret være en mulighet?

Oppretholder god filterering, men reduserer farten på strømmen i karet...

GunnarO
Filteret blir normalt levert med strålerør. (Manual: [URLBLOCK1]) Dette fordeler vannet godt, men kan selvfølgelig skape for mye strøm. Kan forlening av strålerøret være en mulighet? Oppretholder god filterering, men reduserer farten på strømmen i karet...

Ja, det var det jeg mente. Trodde det het diffusor
Om det er ett vanlig strålerør, er det bare å borre opp hullene, så blir det markant mindre trykk på strålen.
Men tviler egentlig på at denne med normalt filteroppsett skal lage for mye vannbevegelse for disse fiskene i ett kar med denne størrelsen
Takk for hjelp
Oi. takk for masse god tilbakemelding. det setter jeg stor pris på. Skal prøve meg litt frem, så skal jeg sender svar når jeg har funnet ut av noe (tar litt tid før jeg får i alt av fisk og slikt, men jeg skal poste det etterhvert
Jeg har tittet litt på det, og følte ikke at det funket så godt å putte akvariet mot glasset, så jeg tenkte nå at jeg skulle prøve å borre et lite hull, for å se om det hjelper.
prøvde å putte min lille kampfisk oppi karret, men han ble bare kastet frem og tilbake stakkar, så jeg reddet han straks ut.

har laget en liten skematisk tegning i paint, og lurer på om du forslår at jeg borrer hull i denne konstruksjonen som jeg har illustrert her. den lille røde streken er en lite rør som skyter ut vann når jeg tetter for der hvor hovedstrålen kommer ut. Men der skjer det bare noe når jeg holder for hovedhullet

Tenker du da at jeg skal lage en som er tilsvarende det hullet?

Det ville jo dempe trykket, men jeg alltid litt skeptisk til hjemelagde varianter
Den lille røde ser ut som et luftinnsug. Blir det luftbobler i utblåset når åpningen på den røde er over vann?
oi. hva dere kan....

Ja, du hadde helt rett. jeg løftet det lille røde røret over vann, og da kom det masse luft ut av pumpa. er dette noe jeg bør gå den til å gjøre hele tiden? i såfall bør jeg jo kanskje ikke borre hull der, for da kan det vel være at den bare trekker inn mer vann.

men hvis du ser på tegningen, så virker det som at det er et dobbelt lag akkurat der hvor den største delen er. som at det går at rør fra pumpen og ut, så er det bare en ekstra sylinder der hvor det er tykkere. så hva om jeg borrer hull innenfor/utenfor der det er dobbelt? da vil det jo kanskje bli riktig?


Du trenger ikke bruke det til vanlig, men den røde stussen kan du ha over vann ved medisinering av karet, slik at du metter vannet med oksygen. Hvis du ikke har planter som produserer oksygen, så kan det også være greit å bruke den.
Jeg ville ha forlenget det blå utblåset med et rør som er gjennomhullet, altså et strålerør. Det er ikke nødvendig å begynne å lage hull i eksisterende utstyr. Tenk om du blir misfornøyd, og så har du ødelagt pumpa di? :S
Kjøp en liten slangestuss som har dimensjner slik at den passer til utblåset.
Den kan du lage hull i, og mekke på uten at det medfører tap
Slike slanger har de på dyreforretninger.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap