discus
hjelp, den jeg har hatt lengst, og var svak fra før, døde etter å ha svømt heilt på bærtur i hele går. og nå har den nyeste også begynt. de har vert helt ok fremm til nå. har nettop holdt på med en hvitprokk kur, der alle utenom en ble frisk. så den tok jeg ut i går. alle de andre ser greie ut. 6 dverg gurami, 2 små og en stor malle, 2 panser maller, en panser ål, og en black molly. etter litt nermere undersøkelse ser jeg at disacusen har noe slim lignende rundt seg. ??? hva kan jeg gjøre i dag når alt er stengt av dyrebutikker???
Postet 28.10.07 kl 15:53
Postet 28.10.07 kl 16:03
info
karet der diskusene gikk i frem til nå : juvel 190 liter, 26 grader.
no3 10
no2 0
gh nesten 4
kh 6
ph 6,8
bollen discusen har gått i nå en 1/2 time:
ca 10liter 25 grader
no3 0
no2 0
gh 3
kh 0
ph6,4
hadde oppi kh, og ph salt i sta, men det ble alt for mye, så jeg har måttet skifte vann med fyll i og renn over kanten metoden. skla ha oppi kh salt og ph salt nå (men da berre bittelitt)
nå drar diskusen inn "oust" ca en g pr sek. og ligger med munnen opp mot overflaten som den gjorde i akvariet. den svømte også sidelengs, og opp ned???
denne discusen har jeg hatt i ca 1- 1,5 mnd. den andre nesten 3 mnd. den sluttet å spise og ble veldi skral, til jeg fekk nr 2. nå var den på bedringens vei, og hadde begynt å få fargene igjenn. har nettop hatt kraftig kur mot hvitprikk i karet, etter innstrukser fra dyrebutikken.
no3 10
no2 0
gh nesten 4
kh 6
ph 6,8
bollen discusen har gått i nå en 1/2 time:
ca 10liter 25 grader
no3 0
no2 0
gh 3
kh 0
ph6,4
hadde oppi kh, og ph salt i sta, men det ble alt for mye, så jeg har måttet skifte vann med fyll i og renn over kanten metoden. skla ha oppi kh salt og ph salt nå (men da berre bittelitt)
nå drar diskusen inn "oust" ca en g pr sek. og ligger med munnen opp mot overflaten som den gjorde i akvariet. den svømte også sidelengs, og opp ned???
denne discusen har jeg hatt i ca 1- 1,5 mnd. den andre nesten 3 mnd. den sluttet å spise og ble veldi skral, til jeg fekk nr 2. nå var den på bedringens vei, og hadde begynt å få fargene igjenn. har nettop hatt kraftig kur mot hvitprikk i karet, etter innstrukser fra dyrebutikken.
Postet 28.10.07 kl 16:28
Endret: 28.10.07 kl 16:35
discus
vel.... det var det..... nå er den også død............ blir en stund til jeg gidder å fylle flere fisk opp i karet igjenn ja..........
har bare mistet fisk for snart 3000kr siden august.
innkludert 3 discus
har bare mistet fisk for snart 3000kr siden august.
innkludert 3 discus
Postet 28.10.07 kl 16:55
Postet 28.10.07 kl 16:56
Endret: 28.10.07 kl 16:57
Diskus har ingen verdens ting i en bolle å gjøre, i alle fall ikke en på bare 10 liter! Dette stresset den nok slik at det i seg selv gjorde den mye dårligere. Diskus er heller ikke en lett fisk å holde, og ikke noe for nybegynnere. Dessuten er de stimfisk som bør holdes minst 5-6 sammen. Sliter du med at du mister fisk er definitivt ikke diskus fisken du bør skaffe deg.
Postet 28.10.07 kl 17:48
Det å holde discus handler først og fremst om teknikk. Har man et godt akvarieoppsett med skikkelig filtrering er mye gjort.
Vannkvalitet er det andre man skal tenke på. Det nytter ikke å tro at man kam skifte vann en gang i uken skal man holde discus. 30% annenhver dag er det som minimum skal til.
Vannverdier er noe man skal ha klart for seg og følgende regel teller: Det er bedre med stabile vannverdier enn absolutte korrekte vannverdier. Det som menes er at hvis man må tilsette alskens kjemikalier for å få pH ned til 6.5 så blir det et fryktelig pes med å skifte vann og til slutt blir det et ork og vannbyttene blir ikke gjennomført.
Da er det bedre å la de gå i de vannverdiene om kommer ut av kranen for de vil stort sette være de samme hele tiden. Med endringer i kranvannet vil det ta tid før dette slår ut i karret og fiskene får tid til å tilpasse seg. Når karret har stått oppe lenge nok vil karret selv sørge for at pH synker og man tilfører kun bikarbonat for å holde stabil pH.
Det er synd at det hele skar seg for deg, men les deg frempå slik at du er bedre forberett på hva som skal til for å holde denne flotte fisken så går det bedre ved neste forsøk.
Postet 28.10.07 kl 18:44