Stigende PH og eikeløv

Kan noen forklare meg hvorfor PH-en har begynt å stige i akvariet jeg har mest eikeløv i?
Da må du nok ut med mere opplysninger skal vi bidra med noe.

Har du endret rutiner på vannbytte o.l?
Har eikebladene vært lenge i karret?
Er det satt inn flere planter eller er det noen planter somm har voksr ekstra i det siste?.
Har du målt pH i kranvannet?

Det kan være mange årsaker så man må nok finne ut hva som er endret.
Geir Kristiansen
Har du endret rutiner på vannbytte o.l?

Når det gjelder vannbytte, så har jeg ikke tatt noe siden jeg la eikeløvet nedi. Normalt burde faktisk PH-en synke litt, ettersom jeg har ei ganske stor rot nedi, som tross alt ikke er så gammel.

Har eikebladene vært lenge i karret?

Noen dager - ikke så lenge. Det er derfor jeg følger spent med på dette akkurat nå: For å teste hvor mye som skal til, og hvor raskt det fungerer.

Er det satt inn flere planter eller er det noen planter somm har voksr ekstra i det siste?.
Nei.

Har du målt pH i kranvannet?
Det har jeg, og den er temmelig høy. Men jeg har ikke byttet vann siden jeg putta nedi eikeløvet. Det er riktignok på tide med vannskifte i kveld

Det kan være mange årsaker så man må nok finne ut hva som er endret.
Den eneste endringen er faktisk at jeg har puttet eikeløvet nedi... Jeg har målt PH nøye med PH-penn (kalibrerte den også for få dager siden, ettersom jeg ikke helt trodde på resultatet) etter at jeg putta det nedi. PH-en er målt daglig. Økningen er ikke stor ennå, men det var ikke reaksjonen jeg hadde ventet av eikeløvet.

MEN, det er lav KH i vannet her i Askim.
En liten kommentar til: I andre akvarier har jeg forsøkt eikebarkektrakt til å senke PH, og det fungerer veldig fint.
Nå kommer jeg sikkert med et dustespørsmål, men pytt, pytt...
Du er sikker på at der er eikeblader du har funnet?
Aggi
Nå kommer jeg sikkert med et dustespørsmål, men pytt, pytt... Du er sikker på at der er eikeblader du har funnet? ;)

*** knegg *** jeg nekter å uttale meg om eikeblader og hvordan de ser ut.

Det jeg kom til å tenke på er hvis du har veldig lav kH så vil pH være ustabil og du kan ha vært så uheldig å målt pH i en topp på svingningen.
Aggi
Nå kommer jeg sikkert med et dustespørsmål, men pytt, pytt... Du er sikker på at der er eikeblader du har funnet? ;)

Det kan du være sikker på at det er Jeg har "bodd i skogen" siden jeg var liten (ikke bokstavlig talt selvsagt), og faren min er naturfaglærer. Vi har fått naturkunnskap inn med...eh...farsmelken...? Det er forøvrig derfor jeg bare ikke greier å la være å overbevise faren min om at akvarier er nyttig: tenk på alt man lærer av naturfag! Det ser ut til at det eneste jeg ikke greier å lære, er at det ikke er mulig å overbevise faren min om nettopp dette...

Nei, Geir er ikke den rette til å gjette blander... Thihi!

Geir: jeg har for sikkerhets skyld målt PH-en både morgen og kveld, og den ligger faktisk ganske stabilt, bortsett fra en svak, stabil økning. Av en eller annen merkelig grunn har jeg aldri opplevd jojo-PH, til tross for den lave KH-en.
Hihihi, måtte bare spørre. Det er jo ikke alltid man treffer blink når det gjelder treslag..

Ikke for å forvirre totalt her nå, men vet du om det er forskjel på hvordan pH blir påviket av de forskjellige typer eik?
Vi lærte på jordbruksskolen at det er en sommer-eik, og en vinter-eik. Altså to forskjellige tresorter, og med litt forskjellige blader.
Akkurat den tanken har jeg også vært inne på, Aggi. Den eneste forskjellen jeg husker mellom disse to trærne, er at den ene slipper bladene, mens den andre holder på dem om høsten (må grave litt i min gamle kunnskap her - for her er jeg litt på tynn is). Så det kan jo faktisk ha litt innvirkning. Jeg er faktisk ikke 100% sikker på hvilken av dem det er. De hadde liksom halvparten av bladene på bakken, og halvparten på treet ennå. Men den ene eika jeg fant, hadde langt større blader enn de andre.
Vintereika har tykkere blader også... Og det er riktig at bladene sitter lengre på enn på sommereika. Noe mer enn det, kan jeg desverre ikke bidra med. Skal noe til å huske på alt i årevis...
Jepp
Og wikipedia er god å ty til
Men svaret på om bladene påvirker pH på forskjellig måte, det er fortsatt en gåte.
Sommereika feller bladene på høsten.
Vintereika beholder en del av løvet på grenene (selv om de er brune) og feller dem på senvinteren eller våren når det nye løvet begynner å gjøre seg klart.

Siterer like godt fra Wikipedia, så slipper jeg å skrive så mye

"Vintereik har lang stamme, lang bladstilk, men kort nøttestilk, og bladene kan henge delvis på om vinteren"
Sommereik er motsatt med kort stamme, svært kort bladstilk, men lang nøttestilk. Vintereik vokser i kyststrøk fra Drøbak og Vestfold til Nordfjord. Sommereik er den mest hardføre og vokser i lavlandet på Østlandet og langs kysten nord til Sør-Trøndelag."

Wikipedia på engelsk har en mye lengre og mer utfyllende artikkel om eik.

Takk, Mona. Men spørsmålet gjenstår: hvorfor funker det som det gjør (evt. ikke gjør)? Jeg er ny på dette med eikeblader, så jeg er også litt usikker på hva jeg kan forvente. Det er litt prøving og feiling her (og derfor jeg tester så tett). Men uansett forventning: dette hadde jeg ikke forventet!
Du har ikke steiner eller grus som kan avgi stoffer som øker pH da?
Aggi
Men svaret på om bladene påvirker pH på forskjellig måte, det er fortsatt en gåte.

Det er jeg temmelig sikker på at de ikke gjør.

Det er mye jeg har lest om eik da jeg surfet rundt etter litt info om det da jeg startet med eikeløv i akvariene. Og ikke et eneste sted har jeg sett nevnt et pip om at innholdet av garvesyre skulle være ulikt i de to artene med eik vi har her i landet.

Mahogny har forresten også et høyt innhold av garvesyre. Kanskje derfor det ofte brukes og selges som "mangroverøtter" i akvarieindustrien, siden de brytes ned så langsomt under vann nettopp pga dette (samme som med eikeløv).
Men ikke alle røtter som selges i bransjen er mahogny. Kanskje derfor vi ofte har så ulike resultater mht røttenes ph-senkende virkning i akvariet? Noen har en mahogni-rot, og ph raser ned, mens andre har ikke noen utslag på ph i det hele tatt fordi treverket de har er noe helt annet.

Harde treslag av diverse sorter selges alle som "mangrove" i akvariebransjen... noe det selvsagt ikke er, for naturområdene der mangroverøtter vokser er fredet.
Det er svært få naturlige områder med ekte mangrove igjen i naturen, og de få som er, er fredet og selges definitivt ikke til akvarieindustrien.

Inger Anne:
Når målte du ph sist i det akvariet du nå snakker om? FØR du la nedi eikeløvet altså? Er det et akvarium du jevnlig har sjekket med ph-pennen?
Da vet jeg ihvertfall 2 akvarier jeg har mahognyrøtter i...
mona o
Når målte du ph sist i det akvariet du nå snakker om? FØR du la nedi eikeløvet altså? Er det et akvarium du jevnlig har sjekket med ph-pennen?

Jeg målte egentlig ikke så jevnlig før eikeløvet. Men jeg målte rett før jeg la nedi løvet. Siden har jeg fulgt med minst to ganger om dagen. Jeg merket først ingen endring, men det var ikke så rart, siden jeg startet veldig forsiktig med lite løv. Jeg har siden lagt nedi litt mer, og da kom den svake økningen. Det er et ganske lite akvarium, så jeg tenkte det kunne være fint å teste dette skikkelig først (lite akvarium gir litt større utslag når man gjør endringer).
Thihi! Jeg har faktisk kommet på en ting som kan påvirke målingene. Ikke le av meg nå: sommertida er slutt. Det betyr at jeg faktisk har målt PH til litt forskjellige tider fra normalt. Jeg tok nemlig en runde til med måling nettopp, og nå er PH-en lavere igjen. Forskjellen er riktignok bare en time, men særlig kveldsmålinga har nå kommet etter mørkets frambrudd. Jeg grubla litt på hvorfor alle akvariene liksom tok natta så tidlig i kveld...
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie S. Hårvik
Reklame for plussmedlemskap