Hvordan få golden nugget ut av rota?

Hey!

Jeg har hatt en ominnredning av det ene karet mitt og tok da ut alle fiskene.
Jeg har 2 stk golden nugget, den ene ene gikk frivillig over i bøtta, den andre klamret seg til en rot med hulrom inni. Greit nok da jeg skulle få den fra karet til bøtta, da la jeg over hele rota.

Når jeg nå derimot skal få den tilbake ønsker jeg ikke å putte den råtne rota (som jeg fant ut) tilbake i karet. Problemet er bare at den har gjemt seg inni dette hulrommet og jeg får den ikke til å slippe taket.

Dra i den kan jeg jo ikke for da ødelegger jeg vel noe.

Så, hvordan i pokker skal jeg få den ut av den rota?
blås på den
ancistrusen min gjorde d samme så da blåste jeg på den og den slapp takne med en gang
Fyll litt akvarievann i en bøtte, og heng rota halvveis nedi bøtta, sånn at åpningen til hulen (der mallen ligger) er noen cm over vannet.

Det kan være en prøvelse å vente, men bare slapp av... de vil slippe taket til slutt og slippe seg ned i vannet i bøtta.

Måtte gjøre det samme her for noen uker siden med en L144. Den satt dønn fast i et langt og trangt hulrom i en gammel, halvråtten og ekkelt algegrodd rot. Jeg hadde derfor ingen planer om å legge den trerota i det nye karet, men jeg hadde ikke sjans å få inn lillefingeren en gang for å få ut fisken.

Så jeg gjorde som beskrevet ovenfor, og i blant bøyde jeg meg ned og stakk hånden i vannet i bøtta og skvettet litt oppover. Sånn at fisken som hang der oppe over vannet og dinglet, fikk seg en vannskvett og skjønte at det var vann nedenfor...

Jeg tok ikke tiden, jeg puslet med andre ting så lenge. Men jeg kikket i bøtta nå og da, og vips! Så lå den i bøtta og ventet
Det var et smart tips Mona!
Er de voksne/kjønnsmodne, så tror jeg at jeg i tillegg ville sjekka om det er egg i rota. Kan jo hende det er derfor den ikke vil ut?
bonefish.
ancistrusen min gjorde d samme så da blåste jeg på den og den slapp takne med en gang

Har prøvd å blåse og plaske litt, den beveger seg kun minimalt.:/

mona o
Fyll litt akvarievann i en bøtte, og heng rota halvveis nedi bøtta, sånn at åpningen til hulen (der mallen ligger) er noen cm [B]over[/B] vannet. Det kan være en prøvelse å vente, men bare slapp av... de vil slippe taket til slutt og slippe seg ned i vannet i bøtta. Måtte gjøre det samme her for noen uker siden med en L144. Den satt dønn fast i et langt og trangt hulrom i en gammel, halvråtten og ekkelt algegrodd rot. Jeg hadde derfor ingen planer om å legge den trerota i det nye karet, men jeg hadde ikke sjans å få inn lillefingeren en gang for å få ut fisken. Så jeg gjorde som beskrevet ovenfor, og i blant bøyde jeg meg ned og stakk hånden i vannet i bøtta og skvettet litt oppover. Sånn at fisken som hang der oppe over vannet og dinglet, fikk seg en vannskvett og skjønte at det var vann nedenfor...:-) Jeg tok ikke tiden, jeg puslet med andre ting så lenge. Men jeg kikket i bøtta nå og da, og vips! Så lå den i bøtta og ventet:-)

God tips mona! Skal gå å prøve det nå med en gang. Begynner på 3. timen å få den ut nå. Hvis den nekter så blir det et vannskifte i bøtta så får den bo i den til i morgen.
Aggi
Det var et smart tips Mona! Er de voksne/kjønnsmodne, så tror jeg at jeg i tillegg ville sjekka om det er egg i rota. Kan jo hende det er derfor den ikke vil ut?

Det kunne det ha vært Aggi, men da ingen har registrert oppdrett på L018 Golden Nugget tviler jeg på at jeg er den første
Noen som har lyst på en golden nugget? Råtten rot følger med
Aggi
Det var et smart tips Mona! Er de voksne/kjønnsmodne, så tror jeg at jeg i tillegg ville sjekka om det er egg i rota. Kan jo hende det er derfor den ikke vil ut?

Min er single Det var garantert ikke egg som var årsaken her, til at den lå så sta inne i hula. Heller det at jeg hadde kjeppjagd alle Corydorasene i karet lenge for å fange dem med håv.

Og jeg har trodd det var en L144 hunn... lenge. Men nå er jeg neimen ikke sikker, for etter flyttingen (som medførte den bøtte-behandlingen nevnt i innlegget over) har den fått pigger på nesa... Ikke noe gevir enda, men pigger - ja det er det så absolutt.
Må se å få tatt et bilde så noen kanskje kan hjelpe meg å avgjøre kjønn på den.
Hvis ikke fisken er ute ennå, men det er den vel sikkert :P, så har jeg hatt hell med følgende. Sett rota/hulen/hva de nå enn sitter fast i slik at fisken blir liggende opp ned, med hodet ned. Det synes som om de synes dette er en veldig ubehagelig stilling, vil komme seg ut etter kort tid.

Kan muligens brukes som fremtidig tips.
McEve
Hvis ikke fisken er ute ennå, men det er den vel sikkert :P, så har jeg hatt hell med følgende. Sett rota/hulen/hva de nå enn sitter fast i slik at fisken blir liggende opp ned, med hodet ned. Det synes som om de synes dette er en veldig ubehagelig stilling, vil komme seg ut etter kort tid. Kan muligens brukes som fremtidig tips.

Hehe, fikk den heldigvis ut til slutt Brukte monas tips, men det skal nevnes at den ble liggende oppned også.
Nå går den fornøyd og glad i karet sitt
Tåler maller å være lenge uten vann? Eller over vann?

Når jeg flyttet 500 litern min måtte jeg ut med alt, også all sand. Men klarte ikke å fange den siste ancistrusen min. Den hadde gjømt seg i bakgrunnen eller noe. Akvariet var tørt i 3-4 timer. Når jeg fylte opp igjen, så jeg den suste forbi frontglasset. Lever enda :p
Tilfeldig bekjentskap
© Bård Pedersen
Reklame for plussmedlemskap