- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- skallskifte hos reke
skallskifte hos reke
Satt i går og kikket inn i rekekaret mitt hvor ni (mistet en dessverre..) røde krystallreker tusler rundt på java- og gaffelmose og koser seg.. (mye man kan gjøre en onsdagskveld, ja.. )
Så plutselig en som så litt blass ut i fargen, og ble sittende og studere den med hjertet i halsen i tilfelle det var noe galt. Ser plutselig at øynene beveger seg fram og tilbake (bedre forklart; ut og inn) før reken elegant vrikker seg ut av skallet gjennom en sprekk i hode/nakke-området, gjør et par slag med halen, og så er kvitt det gamle skallet. Hele prosessen tok ca. 4-5 sekunder.
Reken ble sittende i ro i ca. fem minutter etter skiftet før den tuslet videre sammen med resten av gjengen.
God timing synes jeg, gøy å få med seg hvordan et skallskifte foregår!
Så forresten første madammen med egg under buken i går også. Tenker halloween 2007 merkes av på kalenderen som en meget god dag i min nyoppstartede rekeverden :P
Så plutselig en som så litt blass ut i fargen, og ble sittende og studere den med hjertet i halsen i tilfelle det var noe galt. Ser plutselig at øynene beveger seg fram og tilbake (bedre forklart; ut og inn) før reken elegant vrikker seg ut av skallet gjennom en sprekk i hode/nakke-området, gjør et par slag med halen, og så er kvitt det gamle skallet. Hele prosessen tok ca. 4-5 sekunder.
Reken ble sittende i ro i ca. fem minutter etter skiftet før den tuslet videre sammen med resten av gjengen.
God timing synes jeg, gøy å få med seg hvordan et skallskifte foregår!
Så forresten første madammen med egg under buken i går også. Tenker halloween 2007 merkes av på kalenderen som en meget god dag i min nyoppstartede rekeverden :P
Postet 01.11.07 kl 09:32
Postet 01.11.07 kl 10:01
Da jeg fikk min første indiske kloreke, kunne jeg så godt som ingenting om disse, jeg var helt ny i hobbyen og hadde ikke oppdaget akvaforum ennå. Uansett, jeg var veldig fascinert av den, og jeg satt ofte og stirret på den, og de andre fiskene jeg da hadde i karet. Jeg merket en dag at reka var veldig inaktiv, kom ikke ut for mat de neste dagene, og gjemte seg bare under rota jeg hadde oppi. Neste morgen så det ut som den hadde knukket nakken, og jeg ble livredd for å miste min kjære Sebastian, men så så jeg at det var noe som rørte seg og ble dyttet ut av reka, og så rett og slett ut som om den fødte gjennom nakken sin, det hele var fryktelig ekkelt og fascinerende, og tok lang tid!
Etter nesten en halvtime var den kommet seg helt ut av skallet sitt, men den klarte ikke stå på sine nye, skrøpelige ben, og klarte såvidt å krype seg inn i roten.
Jeg så den ikke før to-tre dager senere, men da var den så god som ny! Og ennå større..
Etter nesten en halvtime var den kommet seg helt ut av skallet sitt, men den klarte ikke stå på sine nye, skrøpelige ben, og klarte såvidt å krype seg inn i roten.
Jeg så den ikke før to-tre dager senere, men da var den så god som ny! Og ennå større..
Postet 01.11.07 kl 12:39
Skalldyr.
Det er utrolig fasinerende og se skalldyr bytte skallene sine. Men hver litt obs på at de i denne fasen er veldig sårbare, og kan være lett bytte for fisk, som vanligvis ikke rører dyrene. Har selv mistet noen på dette, da fiskene betrakter de som døende.
Postet 20.11.07 kl 00:08
Nå har jeg fått yngel hos de røde krystallrekene mine!
Så hunnen hadde sluppet eggene fredag, og i går så jeg de første minirekene kravle rundt på javamosen. Klarte å telle 6-7 stk, men kan jo hende det er noen flere som bare har gjemt seg godt! Veldig gøy uansett! Har en hunn til som går med egg, men hun slipper nok ikke sine før om et par uker.
REKER ER GØY
Så hunnen hadde sluppet eggene fredag, og i går så jeg de første minirekene kravle rundt på javamosen. Klarte å telle 6-7 stk, men kan jo hende det er noen flere som bare har gjemt seg godt! Veldig gøy uansett! Har en hunn til som går med egg, men hun slipper nok ikke sine før om et par uker.
REKER ER GØY
Postet 26.11.07 kl 08:51