Ettermontering av bakgrunnar...

Har sett opp eit 200l akvarium i stova før eg oppdaterte meg på hobbyen etter 25 års pause. Ser det er fine bakgrunnar å få, men ønskjer ikkje tømma akvariet att. Går det an å ettermontera t.d. slimline bakrunn? Tenkte alternativ:

1. Montera på ei plate av glas eller anna og setta denne ned i akvariet. Har også fordelen at eg kan ta ut bakgrunnen for reingjering. Festast med silikon i punkt oppe etter å ha tappa ut halvparten av vatnet.

2. Tappa ut mykje vatn og fest bakrunnen med silikon i øvre del

Tar svært gjerne imot råd.
Her er forresten bilde...
Slik ser det ut.... Kjem ganske snart til å bytta dette ut med 325 l og bruka dette til oppdrett. Etter avtale med kona må vi bare ha ny sofa først....
Velkommen tilbake til hobbyen!

Synes det er fint som det er, jeg. Enn om du bare har svart bakrute (f.eks. male på utsiden) og litt flere planter i hjørne / bakgrunn?

Er ikke ekspert på bakgrunner, men hvis du velger å sette inn en så kanskje du burde legge den i et kar med vann først for å se hvordan den påvirker vannet (vannverdier, farge mm).
Høres litt skumle ut de metodene du foreslår synes jeg. Stor sjangse for at det ikke sitter så bra, men du kan alltids lure det litt til.

Jeg har i et mindre kar jeg har plastbakgrunn som bare kan tres nedi karet. Fungerer meget greit for meg, husker ikke helt hvilken type det er, AquaEl sin egen kanskje.
Roalden
1. Montera på ei plate av glas eller anna og setta denne ned i akvariet. Har også fordelen at eg kan ta ut bakgrunnen for reingjering. Festast med silikon i punkt oppe etter å ha tappa ut halvparten av vatnet.


Da kan du vel likegreit la bakgrunnen stå bak akvariet - blir vel ikke noe "styggere" det.
Roalden
2. Tappa ut mykje vatn og fest bakrunnen med silikon i øvre del


Faren for at fisk "kiler" seg fast bak bakgrunnen - i og med den ikke blir festet inntill glasset nede - er stor.

SolVard
[QUOTE=Roalden] 1. Montera på ei plate av glas eller anna og setta denne ned i akvariet. Har også fordelen at eg kan ta ut bakgrunnen for reingjering. Festast med silikon i punkt oppe etter å ha tappa ut halvparten av vatnet.


Da kan du vel likegreit la bakgrunnen stå bak akvariet - blir vel ikke noe "styggere" det.
Roalden


Det eneste du vil se til dette kontra å feste bakgrunnen direkte i akvariet er at den kommer 4-5mm lenger ut. Eller en glasstykkelse. Å sette bakgrunnen bak akvariet blir vel ikke akkurat det samme. Bakgrunnen ser jo mye bedre ut nede i vannet. Så hvis du får til en god løsning for å holde den "falske" glassplata med bakgrunnen på plass burde vel det være mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap