Grått vatn

Kan det hjelpe å sette inn et filter til når vatnet er uklart? Akvarie er på 54l., med ei Fluval2 pumpe som er modifisert. Prøvde no med ei pumpe til.
Hjelp ikkje å skifte vatn.
Er karet nyoppsatt? Nettopp fylt det med vann? Eller har det vært i drift lenge og plutselig blitt grått?
Nylig skifta vatn.

Har skifta vatn,for eg tok ut den grove grusen og hadde nedi finere grus.
Akvarie har vore ibruk sida sommer. Brukte opp igjen 20l av vatnet og resten nytt vatn. Filteret er godt innkjørt. Har målt nitrit dråpetest og det var ok. Vatnet var grått før eg skifta grus og. Lyset har vore av ,men ingenting hjelp.
Siste utveg blir nok vannklarnings-middel.
visst du nettopp har skiftet til ny sand vil det gå en dag eller to eller tre før vannet blir klart igjen. Det du kan gjøre er å ta en powerhead og sitte på et filter med vatt i eller ta finere filtermasse i pumpen din.
Det du også kan prøve er å ta vann i et glass,sitte det glasset på et hvitt papir og se fargen. Er fargen grønn har du nok fått svevealger. Da er det vel mørklegging som hjelper. Det hjelper ikke å bare slå av lyset det må være lystett. Ligg en sort søppelsekk,eller et pledd over i tre fire dager å se om det hjelper.
Jeg prøver hvertfall å ligge unna alle sånne luriums tilsetnings stoffer.....
Du kan lese litt om svevealger i denne tråden. UV lys og Test av green killing machine
Aktivt kull i pumpa kan også hjelpe. Husk å bytte det ut med noen ukers mellomrom ellers kan det være mer til skade enn til nytte!
Myrheksa
Aktivt kull i pumpa kan også hjelpe. Husk å bytte det ut med noen ukers mellomrom ellers kan det være mer til skade enn til nytte!
Hvorfor skal kullet ha noen effekt? Kullet vil binde opp giftstoffer i vannet, men insusorier er verken gift, eller lever av gift...
Det kan faktisk hjelpe å sette inn en kortvarig filtrering over kull.

Jeg hadde infusorier, dvs grått og uklart vann, i en 85 liter for noen ukers tid siden. Ved en innskytelse satte jeg inn en ekstra innvendig filterpumpe, pakket med kullsvamp, og plugget den inn.

Merkelig nok virket det. Allerede dagen etter var vannet mye klarere, og etter to dager kunne jeg fjerne den. Vannet var klart, og infusoriene var borte.

Ingen anelse om hvorfor det hjalp, men det kan muligens være noe med at hva nå enn infusoriene levde av, så sugde kullet det stoffet opp og infusorienes livsgrunnlag forsvant...
filter

Så det hjelp kanskje ikkje å ha 2 pumper i da?
Kanskje eg har for grovt filter. har slik grov blåfilter. I 28l som kampfisken er i er vatnet krystallklart. Vatnet er no det samme i begge,men kun den eine som blir grått.
Jeg har lenge hatt grått vann i et kar jeg har flyttet. Det stod uten fisk og var bare grått. Pumper og allt var i gang. Vannverdiene var også bra. Til slutt måtte jeg få fisken over. Og det merkelige var, at når fisken kom oppi, så ble det klart over natta. Merkelige greier .Kansje fisken tilførte noe vannet trengte? Fisken svømmer greit oppi der den. Ingen syke, ingen døde.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap