Lus eller parasitt på fiskens buk? Se bilder

Under en fotograferingsrunde i dag, oppdaget jeg etterpå noe muffens på en av fiskene da jeg forstørret opp bildene på pc-skjermen.

Dette ser slett ikke normalt ut for meg, det ser nesten ut som en sånn "midd" eller noe annet luseaktig? Fargen avviker ikke så mye fra fiskens bukområde, så det gjorde meg litt usikker.
Må spørre om andres mening her.

Beklager dårlig bilde, men dette er alt jeg har. Aner ikke hvilken av de 7 super-Arcuatusene det var som hadde den heller. Og jeg aner ikke om det er noe "muffens" i det hele tatt
Litt ekstra påpasselig nå, siden dette er de helt nye, viltfangede fiskene fra Brasil Og jeg har ikke villet kjøre avlusningskur på dem enda, ville la dem akklimatisere seg skikkelig noen dager først i det minste. De skulle få en Flubenol-kur hadde jeg tenkt uansett, men altså vente litt.

Bør jeg kjøre på en avlusningskur så fort som bare det?

Her er et utklipp av "problemet" fra hovedbildet.
[External Image]



Her er hovedbildet, som egentlig var for dårlig til å bli "godkjent" og brukt.
Hadde tenkt å slette det da jeg fikk øye på den ekle "tingen" under buken.
[External Image]
Ser ut som en eller annen lus, godt mulig at det er en lus i familien Livonea

Anbefaler deg at du holdet ett ekstra øye med disse fiskene
*grøss* Hva kan sånne lus finne på?
Håper det er virksomt med antiparasittbehandling med Flubenol...?
De gjør ikke så alt for mye ut av seg, fiskelus. En og annen lus er 0 problem for fiskene, men det er jo ganske lett å få en eksplosiv vekst i ett såpass begrenset miljø som ett akvarie.

Siden lus gjerne hopper fra vert til vert, står det igjen påne sår. Det største problemet er derfor faren for infeksjon i disse.

Skal ærlig innrømme at jeg ikke har sett ett eneste vellykket tilfelle der flubenol har tatt lus... Lus er svært hardføre skapninger, og de fleste anbefaler at disse fjernes med pinsett, i stedet for med kjemisk krigføring.
Har heldigvis ikke måttet gjøre slikt selv
En behandling jeg har god erfaring med er salt etter å ha plukket vekk all synlig lus fra fisken først. Som du vet tåler dog ikke all fisk salt like bra - da kan man kjøre et kort saltbad etter å ha plukket dem rene før de settes helst oppi et rent karr og lar de gå der på glass noen dager mens hovedkarret behandles med f.eks trichlorfon (Neguvon - NB! MEGET giftig!) som kan være litt vanskelig å forutsi korrekt dosering på eller mye salt.

Ser man en lus, så er min erfaring med Argylus som jeg tror det dreier seg om her at da finnes det flere - og de er vanskelige å oppdage.
Fang opp all fisk, plukk dem rene med pinsett (se spesielt godt etter langs ryggfinne- og andre finnebaser (lusene kan flytte seg raskt så når man snur fisken på rygg (og vise versa) krabber raskt noen over på den siden man allerede har plukket ren...
Se deretter nøye over karret, da de ofte liker å feste seg på litt dunkle steder på glasset i påvente av en vert (NB! Noen kan være svært små og vanskelige å se (hint: lommelykt)).
Disse lusene kan suges ut med en hevert når man pirker dem løs med en liten spatel, tannpirker etc.
Selvsagt vil man ikke få med seg alle og man kan regne med noen runder med plukking av fisk hvis angrepet er middels og hardere.

Det er en møkkajobb for å si det rett ut - been there, done that - men det funker bare man er sta nok!
Har plukket bl.a. L046 og et par Panaquer som ankom Majorstua Zoo i sin tid fra Søramerika med Argylus.
Men dæsken så mye arbeid Anka og jeg hadde med dem - tror vi plukket L046`ene "rene" tilsammen minst 10 ganger før de ble bra...
Coryer + salt = dårlig blanding, Jo.

Fillern og! Dette skremmer meg. Jeg skal jo hente fisk fra samme forsendelsen i morgen (håper jeg, ihvertfall). De skal jo heldigvis i eget kar, men å plukke lus er ikke det jeg har mest lyst til. Argh!
Det er ikke verdens letteste sak å studere Corydoras på magen... de ligger jo på den hele tiden! Jeg har gransket dem mange ganger i dag, men jeg kan ikke finne noen lus på dem ellers iallefall. Og de glimtene jeg har fått av mage og buk, har ikke avslørt noe.

Du maler ikke akkurat et oppløftende bilde, Jo
Vel, saltbehandling er utelukket på disse dyrebare fiskene... det tror jeg neppe jeg hadde hatt nerver til å utsette dem for.
VIKTIG spørsmål:
Kan den lusa overleve lenge i et fiskeløst akvarie?? Hvor lenge i så fall?
(hvis jeg tar ut fiskene og setter dem i en BB tank så lenge, mens luseplukkingen pågår over en periode...)

Jeg har i alle tilfelle satt i gang en kur med Flubenol. Når den er over, får jeg vel stålsette meg og plukke fiskene opp en etter en og studere dem for lus... *grøss*! Insekter og jeg går ikke bra sammen...

Men jeg gruer meg noe grusomt til å herje sånn med allerede stressede fisker som nylig har vært gjennom flere transporter og innfanginger. At de i det hele tatt viser seg fremme er rart. Men foreløbig ser de ikke ut til å ta spesielt ille opp at jeg er i rommet. De forsøker ikke stikke av, med mindre jeg er litt for kloss inntil glasset og så brått snur meg. De er mye fremme og ligger der og glor... på typisk og sjarmerende Corydoras-vis

Mannen min får nok hjelpe meg med den manuelle lusesjekken og eventuell luseplukking med pinsett....
Jaddajaddajadda! Jeg vet at det er "jentete" og pysete! Men jeg kan virkelig, virkelig ikke fordra sånne kravlende småkryp! Jeg kjenner at hårene i nakken reiser seg bare ved tanken...
Vet ikke hvor lenge disse klarer seg uten vert, finner ikke noe god info i bøkene mine om dette.

Ser at det anbefales bruk av Dimilin i en av bøkene, dette er egentlig ett insektsmiddel :p.
Dette stoffet dreper også egg og larver, står det skrevet, og skal brukes som ett langtidsbad på 48t, med dossering 25-50mg/100L (rein Diflubenzuron).

Jeg vet ikke hvilke restriksjoner det er for salg av dette her i Norge, men legger med lenke til databladet (står kontaktinfo til produsent der).

Jeg har som du sikkert forstår ikke testet denne, og kan derfor ikke si annet enn det som står i datablad\ bøker
Jeeez...insektmidler?
Jeg tror jeg får saumfare markedet litt, og finne andre medisinalternativer

Kom over en side som lister opp Praziquantel som et alternativ??
Kan det stemme? Tar det fiskelus? (se nederst på siden jeg linket til)
Kan jeg bruke Praziquantel?


Eventuelt kan jeg bruke medisin for kaldtvannsfisk som Koi? De er jo oftere rammet av argulus. Mange medisiner på markedet for dem, blant annet denne:
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=386940&t=temartic_e&userid=uzcHyVUQv9CwcPt98ZSOMe0HNmEwYqjiorv]Sera Argulol[/URL]
Doseringen må jo regnes ut nøye for akvariumvolumet, siden koi ofte går i dam og det er store kvanta vann det som oftest er snakk om i bruksanvisningene da.
Jeg ville se om Flubenolen virker og ellers synes jeg du skal forsøge Waterlife Sterazin eller Parazin. Det er "Cory-sikre" produkter skulle jeg mene.
Jeg fant lite info om lusens overlevelsesevne uten vertsfisk, men på denne siden skriver de:

"Treatments:

- Removing all fish from the aquarium for a period of two weeks. Adults can survive without a host for 2 weeks. Juvenile argulus die if they haven't found a host within a few days of hatching. As an addition a fungus treatment could be used, since the wounds that the fish louse create are susceptible to fungus attacks.

Temperature:
At higher temperatures the Argulus multiply faster, but cannot survive as long without hosts."

(med "Adults" mener de altså den voksne fiskelusa)



At noe er beregnet for noe annet enn det vi bruker det til, er vel ikke noe nytt
Jeg stoler i alle fall på Dr. Gerald Bassleer`s bok
Vet at dette er ett virkestoff som tidligere ble brukt en del av oppdrettsnæringa, til nettopp avlusing av fisk (da solgt under navnet Lepsidon).
Googler du på "Diflubenzuron fish lice" får du flere treff som blandt annet omhandler Koi, enn du gidder å lese

Jeg ser ikke bort i fra at både prazi og flubenol vil ha noe effekt, om den er fullgod eller ikke aner jeg ikke.
Det samme gjelder de andre alternativene som her nevnes.

Kan også nevne at medisiner som er bassert på Neguvon skal ha god effekt mot slike lus.
Her er en oversikt over de mest vanlige legemidlene mot fiskelus hos oppdrettsfisk:
Metrifonat (Neguvon)
Diklorvos (Nuvan)
Azametifos (Salmosan)
Cypermethrin (Excis, Betamax)
Pyretrum
Hydrogenperoksid
Diflubenzuron (Lepsidon)
Teflubenzuron (Ektobann)
Deltamethrin (Alpha Max)
Emamectin (Slice)
Jeg tror jeg har funnet en kur mot fiskelus
Email er sendt deg, Frank.
Del den med oss andre også da, Mona ;-D
Litt oppdatering.

Ian Fuller har sett noe lignende før, mener han, på importert viltfanget Corydoras.
Jeg la ut de samme bildene på Corydorasworld, og han mener det ikke er Argulus, men en form for " isopod" art. Det er jeg dessverre intetanende om hva er for noe... noen som vet mer?

Jeg fikk også vite at til tross for hva mange tror, så kan Corydoras godt tåle kortvarige "salt bath". Jeg vet ikke helt om han mener dypping i salt, eller å la fisken være i saltvannet over minutter eller timer (!). Har stilt et spørsmål om akkurat det tilbake, men det er vel ikke særlig aktivitet der og svar å få så sent
mona o
en form for " isopod" art. Det er jeg dessverre intetanende om hva er for noe... noen som vet mer?


Denne er visstnok ganske vanlig i Akershus for øyeblikket: http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_isopod
Donald
Denne er visstnok ganske vanlig i Akershus for øyeblikket: http://en.wikipedia.org/wiki/Giant_isopod


Siden jeg kjenner deg ganske godt etterhvert, lar jeg klokelig være å slå opp på den linken der... Det er garantert noe ekkelt, helst noe som vil få jenter til å skrike (så mannfolk som deg kan gni seg i hendene og le godt av det)

Kan du ikke bare gi meg hovedtrekkene (uten bilde) fra linken?
Hehe

Det beste eg kan forklare en isopod som: skrukketroll.
Huttetu. Er det sånne eklinger som kryper rundt på coryene våre? Ikke det at jeg har funnet noen på mine ennå, men jeg vet jo ikke... Og jeg er ikke pysete når det gjelder små og store kryp.

Hvilken behandling anbefalte hr. Fuller for å bli kvitt dem?
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap