Koking av trerot

Hei
Var og kjøpte meg ei stor rot i akvariebuttikken..
Spurte for moro skyld hvor lenge jeg måtte skylle den.
Fikk da til svar att jeg måtte koke den + att jeg ikke kunne ha
den i akvarie før om 2 uker(måtte bytte vann hver dag).
Kokingen/skylling var for att det ikke skulle bli nitritt.
Så det jeg lurer på er.

1. Kan det virkelig bli nitritt av en trerot i vannet?

2.Hvor lenge må den ligge i vann?

3.Er det virkelig nødvendig å koke roten?

mvh Atle
Jeg koker aldrig mangrove røtter, men skyller de godt for å få vekk løs smus og gjord. Også kan det være greit å legge dem i bløt, om den er veldig tørr slik at den ikke flyter eller for å sjekke om den farger vannet.
Og hvis den farger vannet..gjør det noe?
også er det dette med nitritt?(rart synes jeg)
Er det noen som har fått høyere no2 av å legge en rot i karet..?
Den flytter ikke(gikk rett til bunns i bøtta)
Vill helst ikke mase,men er veldig nysgjerrig på om det kan bli nitritt
av en trerot?
Har akkurat kjøpt meg 6 stk l 333..
Så jeg har ikke veldig lyst på nitritt..!!!
mvh atle
Jeg har aldri opplevd NO2 av trerøtter. Og det er jo bare kuult om rota farger vannet litt da(synes jeg da).
Kan man ikke varmebehandle rota i steike ovnen? Sett ovnen til 100 grader. Og la den stå i noen timer. Så vil vel allt vere dødt i den? Mange har kansje ikke store nok gryter å koke røttene i? En stekeovn rommer jo mye mere.
Koking og steking!?
Har ikke kokt røtter noen gang. Hadde en stor mangroverot i et 54 liters kar en gang, skjedde ikke noe med NO2-verdiene enda den fylte hele karet. Røttene kan farge vannet ganske kraftig, uten at jeg tror det er direkte skadelig. Har vel også hørt at røtter kan være med på å senke ph/hardhet, uten at jeg har noe erfaring med det selv.

Meningen med stekeovn, var bare å ta livet av eventuelle skadelige organismer. Og så skylle den etterpå. Men det er kansje ikke noe problem?
Jeg har aldri kokt en eneste rot, og jeg har aldri lagt dem i bløt i ukesvis først. Vanlige mangroverøtter trenger ikke det. Jeg bare spyler dem i dusjen, og er de ekstra fulle av rusk og rask, støv og jord, så tar jeg en neglebørste og koster raskt over den og spyler en gang til. Så er det rett oppi akvariet med den Hvis de farger vannet en smule gyllent, så er jeg bare glad, for jeg synes det er fint! Det gir akvariet et fint regnskogspreg, synes jeg.

Noen røtter farger litt, noen mye, og noen ingenting.
Det er individuellt, ser det ut til. Jeg opplever sjelden at de senker ph i noen merkbar grad heller, men unntak finnes. Har en sværing av en rot som fyller en halv 85 liter, og den senket ph ganske bra en god stund. Nå ser det imidlertid ut til å ha stabilisert seg, virkningen er ikke så kraftig lenger.

De røttene som selges i akvariebutikker som mangroverøtter, er stort sett harde treslag som mahogny og teak. Jeg vet at mahogny har høyt innhold av garvesyre, akkurat som eik, og vi vet jo at det er garvesyren i myrvann o.l. som gjør at vannet blir så surt (lav ph).

Men jeg har brukt masse, masse røtter i mange akvarier, og det er bare den ene nevnt ovenfor som har påvirket ph-verdien så mye at jeg måtte bufre vannet med kh+ for å hindre for kraftig ph-fall. Hvis jeg ikke passet på, sank ph til 5.5.
Da stoler jeg på deg Mona og legger rota oppi karet..
Jeg gjør som Mona (også her), røtter er naturlig, og trenger ikke å behandles som om de var farlige.

Selv med mengder røtter som utgjør godt og vel 10% av karets totale volum, sliter jeg aldri med nitritt eller farging av vannet som er problematisk.
Det eneste en skal være obs på, er at med enorme mengder ferske røtter, vil en om Kh er lav, kunne oppleve at Ph faller ett stykke ned.
Jeg sørger derfor den første måneden for at jeg bytter vann litt ekstra ofte, og tilsetter litt natron daglig.
Frank Angell
Jeg gjør som Mona (også her), røtter er naturlig, og trenger ikke å behandles som om de var farlige. Selv med mengder røtter som utgjør godt og vel 10% av karets totale volum, sliter jeg aldri med nitritt eller farging av vannet som er problematisk. Det eneste en skal være obs på, er at med enorme mengder ferske røtter, vil en om Kh er lav, kunne oppleve at Ph faller ett stykke ned. Jeg sørger derfor den første måneden for at jeg bytter vann litt ekstra ofte, og tilsetter litt natron daglig.


Jeg trodde også at det var sånn det var,men man begynner jo å
lure litt når man får beskjed om å koke dem i butikken å att man må
la de ligge i vann i 14 dager!!!!
Og att man kunne få nitritt av det!!!
Men stoler på deg og mona o

Ps det med Ph var jeg veldig klar...

Går det ann og legge i en kalkstein samtidig for og evt kompensere for
Ph drop?Eller vil det lønne seg og bruke natron?
Faktisk er det ikke uvanlig at røtter som er noe prosøe og slappe i fisken kan kokes ihjel, så det er etter min mening en meget dårlig ide for mange røtter

De få gangene jeg kjøper røtter lokalt, studeres disse grundig på forhånd, er en del røtter som er ganske så ubrukelige i handel. Å kjøpe katta i sekken trenger jeg ikke, har mer katt enn jeg liker :p
Hvis ei rot påvirker no2én, så skal det ikke hjelpe mye å koke den. NO2 dannes jo av råtnede planterester osv, det er hvertfall det jeg har forstått. og å koke den vil jo ikke fjerne disse restene.
bjørn 300l
Hvis ei rot påvirker no2én, så skal det ikke hjelpe mye å koke den. NO2 dannes jo av råtnede planterester osv, det er hvertfall det jeg har forstått. og å koke den vil jo ikke fjerne disse restene.
Stemmer på en prikk
Å koke noe vil fjerne (drepe) bakterier som står for NO2, mao. så fjerner man kortsiktig årsaken til NO2 inntil bakteriene igjen kommer til stede og setter igang å jobbe...

Må man kjøpe røtter hos dyrehandelen, eller funker det å bruke røtter fra naturen?
Pysken
Må man kjøpe røtter hos dyrehandelen, eller funker det å bruke røtter fra naturen?


Det aller meste av det som selges i akvariehandelen i dag av trerøtter, under navnet "mangrove", er i virkeligheten ikke fra ekte mangrovetrær - det er bestemte typer spesielt harde og tunge treslag. Altså ikke mangrove i det hele tatt.
Grunnen til dette er at de fleste naturlige habitater i verden der mangrove finnes, er fredet som utrydningstruede miljøer. Alternativet blir da andre harde treslag, som pga hardheten i veden OG innholdet av garvesyre, gjør at de er spesielt holdbare under vann. Begge de nevnte fordelene gjør at den typen treverk råtner svært langsomt, og de er veldig holdbare. To eksempler på slike typer treverk som selges er teak og mahogny. Begge de treslagene har disse egenskapene.

Å putte en ukjent trerot fra norsk skog i "det vanlige selskapsakvariet" ville jeg aldri gjort, men det er meg da
Man aner stort sett ikke hvilket treslag det er, og hvilke egenskaper det derfor har. Furu og gran skal for eksempel ikke brukes pga innholdsstoffene. Ikke ville jeg puttet bjørk o.l. i heller, de råtner mye fortere og avgir forråtnelsestoffer mye raskere. Raskere enn man aner, kanskje...?

Derfor ville jeg aldri betenkt meg på å putte røtter av hardwood-treslag fra akvariehandelen i karet, men jeg ville ikke plukket med noe fra skogen man ikke aner hva er og hvor raskt det råtner.

Noen akvarister gjør det, og kanskje går det bra, og kanskje gjør det ikke det. Problemet er jo at man aldri vet med den type røtter.
Derfor kjøper jeg alle røttene mine i zoobutikker.
Hvordan har det gått?
I dag var jeg og kjøpte to mangroverøtter til mitt akvarium, og fikk samme beskjed som deg, at jeg må koke det i minst 2 timer og at noen av verdiene i vannet kan synke(hjelp! jeg har det jo så bra nå!:P).

Hva var det du til slutt gjorde, og hvordan har det gått lurer jeg på??

Hilsen Iselin=)
Norske røtter
mona o
[QUOTE=Pysken]Må man kjøpe røtter hos dyrehandelen, eller funker det å bruke røtter fra naturen?


Det aller meste av det som selges i akvariehandelen i dag av trerøtter, under navnet "mangrove", er i virkeligheten ikke fra ekte mangrovetrær - det er bestemte typer spesielt harde og tunge treslag. Altså ikke mangrove i det hele tatt.
Grunnen til dette er at de fleste naturlige habitater i verden der mangrove finnes, er fredet som utrydningstruede miljøer. Alternativet blir da andre harde treslag, som pga hardheten i veden OG innholdet av garvesyre, gjør at de er spesielt holdbare under vann. Begge de nevnte fordelene gjør at den typen treverk råtner svært langsomt, og de er veldig holdbare. To eksempler på slike typer treverk som selges er teak og mahogny. Begge de treslagene har disse egenskapene.

Å putte en ukjent trerot fra norsk skog i "det vanlige selskapsakvariet" ville jeg aldri gjort, men det er meg da
Man aner stort sett ikke hvilket treslag det er, og hvilke egenskaper det derfor har. Furu og gran skal for eksempel ikke brukes pga innholdsstoffene. Ikke ville jeg puttet bjørk o.l. i heller, de råtner mye fortere og avgir forråtnelsestoffer mye raskere. Raskere enn man aner, kanskje...?

Derfor ville jeg aldri betenkt meg på å putte røtter av hardwood-treslag fra akvariehandelen i karet, men jeg ville ikke plukket med noe fra skogen man ikke aner hva er og hvor raskt det råtner.


Alt du skriver over er veldig tiktig i forhold til hvor røttene i butikken kommer fra Mona. Når det gjelder norske røtter så har jeg brukt både friske røtter, døde røtter som har ligget på land og døde røtter som har ligget i vann.

Friske eller levende røtter har mange stoffer i seg som kan forgifte vannet, dog går det bra i de fleste tilfellene, men er usikkert. Det dannes også ofte sopp og bakterielag på disse i begynnelsen som kan gi ubalanse i vannets kjemi. Når det gjelder gran og furu så inneholder de mye sure garvestoffer som kan senke ph og til og med gi en gift reaksjon når de er friske, anbefales ikke.

Trerøtter som er tørket på land er ofte delvis rotnede. Alt i naturen skal jo brytes ned og på land så foregår dette vekselvis med fuktråte og solråte, begge deler bryter ned trevirket og får det til å råtne med bistand fra mikroorganismer som bakterier og sopp. Når disse kommer i vann kan det ta en god stund før de blir stabilisert. Har forotnelsesprosessen kommet langt vil de ikke ha så lang varighet under vann, men vil løse seg opp etter hvert, selvom de ser ganske fine ut når de er tørre. Har likevel brukt noen tørre røtter med sukse, da har jeg tynget dem ned under vann i noen uker til de har trukket mye vann. Noen anbefaler at man kan stabilisere slike røtter ved å legge dem i saltlake og så i rent vann igjen i noen uker, men dette har vært for mye jobb for meg.

Røtter som har ligget lenge under vann har jeg god erfaring med. Her er det en fordel om det vannet de har lagt i har minst mulig surstoff, myrer og stillestående vann, med anarobe bakteriekulturer. I myrer er det funnet sunkene trestammer som har holdt seg veldig bra. Det jeg har endt opp med som en sikker metode er å gå til oppdemmede områder når det er tørke og lav vannstand, der det har vært furu, gjerne så høyt at det har vært sentvoksende fjellfuru. Når denne bli hugget ned frisk og så oversvømmet i noen tiår er de blitt "impregnert" av denne prosessen og delvis av de garvestoffene furu inneholder. Noen av disse røttene har jeg brukt i akvariet i over 20 år og min påstand er at disse holder bedre eller likegodt som de mest holdbare røttene man kjøper i akvariebutikken. De er vakre og har fint brun farge. Disse har ikke skapt noen form for problemer hos meg i forhold til endrede kjemiske verdier i akvariet, kan gi svak farging av vannet i begynnelsen.

Konklusjonen er at det går an å bruke norske røtter hvis de har blitt riktig behandlet.

Når det gjelder koking har jeg aldri gjort dette med noe jeg har puttet i akvariet, med unntak av utstyr fra sykdomskar. Jeg bare vasker røtter, steiner og grus så det ikke skal være ting som lett kan skape forrotnelsesprosesser i det.

Bakterier og soppsporer blir man i liten grad kvitt uansett, dette kommer inn med vannet igjen, og så vil man jo også ha en god og balansert mikroorganisme kultur i akvariet, det er jo dette som skaper balansen.

Vel ble litt lenger enn jeg hadde tenkt, men likevel.... lykke til med røtter i akvariet!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap