eheim 2252 til 96 liter?

Inaktiv bruker
går det med eheim 2252 til 96 liter?
eller bør eg investere i en mindre pumpe?

det skal gå c.adolfoi, noen L maller, og dverg ciklider i akvariet..
Filtermessig er det passe, men mange vil nok mene at 15x sirkulasjon kan bli for mye av det gode.
Selv har jeg mer enn ett kar med god sirkulasjon, og ser ikke noe negativt i dette.

Det eneste jeg ser som en potensiell ulempe med 2252 er at den bruker temmelig mye strøm, noe som kan være med på å trekke opp tempen på varme dager.
Til gjengjeld er det høye strømforbruket med på å gjøre pumpa bedre med tanke på pumpeevne når den begynner å tettes, noe som slett ikke er å forakte etter min mening.
Det er alt for mange filtre på markedet som er så motorsvake at de mister det meste av pumpekraft ved selv liten møkk-mengde
Inaktiv bruker
Tror du det er en ide å kjøpe filteret som er et hakk svakere, men ser helt likt ut?

Har du eventuelt et annet filter å anbefale? Som kansje bruker litt mindre strøm?
Vere flink til å renske opp i det skal ikkje vere noe problem egentlig, men å måtte gjer det hele tiden er ikkje akkurat noe gøy heller.

c.adolfoiane vil gjerne ha litt strømm, mallene merker kansje ikkje så mye av det, men det skal også vere dverg ciklider, muligens agasizzii i karet.
Inaktiv bruker
Pumpe til 96 liter?
Innvendige:

Eheim Aquaball 2210 500L/T

Eheim 2048 600 L\T

Fluval 3 540 L/H

? Noen om har en mening?
Kva har dokke i en 96 liter dei som har det?

Utvendige:

?
Personlig foretrekker jeg utvendige filtre.
Har selv Eheim 2322 i 96litern, denne blir trolig erstattet med ett litt større filter etterhvert (Enten Tetra ex 700 eller JBL Cristalprofi 250, begge vil nok bli "ledige" etterhvert)

Om det er innvendig du vil ha, ville jeg personlig valgt Fluval, siden disse kan "moddes" for kraftig forbedring uten verken store kostnader eller mye arbeid.
Om det er eheim du vil ha, ville jeg personlig valgt 2048.
Dette har disse spesifikasjonene
Anbefalt til kar i størrelse 100-200L sier Eheim. Jeg sier 60-100L
Pumper 600L\t
Kan løfte vannet 1,5 meter. Tilsier ganske gode mottrykksegenskaper, som hindrer at det står å stanger på vannet ved små mengder dritt i svampen
Subler unna 10W, som er mer enn nok til ett filter i denne størrelsen.
Volumet på svampene er på rett under 0,4liter, som tilsvarer med standard svamp 2,8m2 til bakteriene.

2210 har litt lavere spesifikasjoner på alt, også filtervolumet. Skulle jeg hatt dette, ville jeg satt på en ekstra kassett til filtermasse.

Bare for å illustrere hvorfor jeg foretrekker utvendig i stedet:
2222\ 2322, som jeg selv bruker, har slik jeg har satt det opp ca 500m2 til bakteriene
Inaktiv bruker
Da blir det en Fluval innvendig filter type plus 3.
Skulle gjerne ha hatt et utvendig et, men økonomien er er som et sort hull for tiden, så det får rett og slett vente til etter jul ein gang
Marte L
går det med eheim 2252 til 96 liter? eller bør eg investere i en mindre pumpe? det skal gå c.adolfoi, noen L maller, og dverg ciklider i akvariet..


Det råskinnet vil trolig true med å sende vannet over kanten. Den utvikler også mye varme og er ganske stor og høy.
Inaktiv bruker
Hvilken utvendig eheim pumpe til 120 liter?
Hvilken utvendig eheim pumpe til 120 liter?

Står mellom:

Eheim Pro I 2224 Spesial

Eheim Pro I 2222 Spesial (for liten?)

Eheim Pro II 2026 Spesial (for stor?)

Eheim Classic 2213 filter (er dette noe til pumpe?)

Tetra EX 700 utvendigfilter


Korleis er det med ny i forhald til brukt?
Når er det logisk (tidsmessig) at noe ryker så den beynder å leke?

Trenger den sikreste pumpen som er å oppdrive.
Leiger en splitter ny leilighet til 1,7 mill, i 2 etasje, og vil IKKJE ta sjangsen på noe billig bare for å risikere 120 liter vann på gulvet(!)

Og så er eg heller ikkje av dei rikeste akkurat.. Så pris vil og ha litt å si.
Hadde i grunnen bestemt meg for Tetra EX 700 utvendigfilter, men har lest litt her inne og ble rett og slett litt usikker på om den er god nok.
Trenger pumpe med litt kraft i
Marte L
Eheim Pro I 2224 Spesial

Godt filter, med kurant kapasitet. Vil i noen tilfeller ha for lite pumpekraft til å funke skikkelig i 120L. Mangler de gode finessene som ProII har.
Joakim
Eheim Pro I 2222 Spesial (for liten?)
Jeg vil si at den er for liten. Har selv samme i 96litern med meget lett belastning, og kommer til å erstatte denne med noe større.
Joakim
Eheim Pro II 2026 Spesial (for stor?)
Ingenting er for stort Jeg hadde om lommeboka strakk til gått for denne.
Om det blir for mye vannbevegelse, justerer en dette ned på 1sec.
Joakim
Eheim Classic 2213 filter (er dette noe til pumpe?)

En gammel klassiker, som mangler det meste av finesser. Pumper og renser vannet som andre filtre, men er tyngre å ha med å gjøre.
Joakim
Tetra EX 700

Enten elsker en disse, eller hater disse, er inntrykket mitt. Selv er jeg i siste bås etterhvert. Er alt annet enn fornøyd.
Er pengene ett stort tema, kan denne absolutt være aktuell.
Joakim
Korleis er det med ny i forhald til brukt?
Foretrekker selv nytt, da en har noen å klage til om noe streiker innen reklamasjonstiden. En vet ikke nødvendigvis hvordan behandling ett brukt har fått tidligere.
Men; en får tak i det meste av deler til både Eheim og Tetra, så det er en kalkulert "risiko" å handle brukt.
Joakim
Når er det logisk (tidsmessig) at noe ryker så den beynder å leke?
Umulig å svare på. Kommer helt ann på hvordan stell også pakningene har fått. Ikke alle havari ender med mopping av gulv
Joakim
Trenger den [B]sikreste[/B] pumpen som er å oppdrive.
Sikker er en aldri, bare så det er sagt
Men kan nevne at 2026-en min har tusla i +-3 år uten noen form for problemer\ vedlikehold. Vurderer selv å bytte ut pakningen mellom bøtte og pumpehuset, kun for å være sikker, en gang innen samme tildsperiode som filteret har gått.

Som oftest merker en at noe er galt før det ender i søl. Ett filter som begynner å lekke, vil i de fleste tilfeller trekke falskluft før hel.... starter, rett å slett siden det er undertrykk i filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap