Planlegger Sør-Amerikansk biotop, forslag til fisk
Jeg planlegger å kjøpe et akvarium mellom 180-240 liter, og lage biotop fra Sør-Amerika.
Karet skal inneholde sand (trolig fra biltema), masse røtter, en del planter (sverdplanter i hovedsak) og eikeblader, sånn at det blir masse gjemmesteder.
Drømmen er å få til noe som i utseende ligner Mona sitt "eikeløv i Sør- Amerikansk sortvannsbiotop",som jeg synes er utrolig pent!
Jeg vil helst ha fisker som kan trives med pH rundt 7 eller litt surere. Jeg er også temmelig ferk, så kan ikke ha noen vanskelige arter.
Oppdrett er ikke noe viktig, men hadde vært gøy.
Er ikke helt nødvendig at alle fiskene stammer fra samme elv.
Har søkt rundt her og på fiskebasen, og funnet fisker jeg har lyst på. For meg kan det se ut som om disse passer sammen.
Min ønskeliste:
-En liten stim med øksefisk
-To stykker boliviansk sommerfuglciklide
-En stim tetra. Den jeg helst vil ha er kobbertetra, men kan også ta gull, colombo, costello, rosen eller glødebåndstetra om dette er at bedre valg.
-en stim med otto
-noen corydoras
Så er lurer jeg på:
Er dette for mange ulike arter?
Vil disse kunne trives sammen? Eller er det noen som krever andre eller spesielle forhold?
Hvor mange bør jeg ha ca av hver stim?
Ble mye og mange spørsmål det her. Kommentarer mottas med stor takk
Karet skal inneholde sand (trolig fra biltema), masse røtter, en del planter (sverdplanter i hovedsak) og eikeblader, sånn at det blir masse gjemmesteder.
Drømmen er å få til noe som i utseende ligner Mona sitt "eikeløv i Sør- Amerikansk sortvannsbiotop",som jeg synes er utrolig pent!
Jeg vil helst ha fisker som kan trives med pH rundt 7 eller litt surere. Jeg er også temmelig ferk, så kan ikke ha noen vanskelige arter.
Oppdrett er ikke noe viktig, men hadde vært gøy.
Er ikke helt nødvendig at alle fiskene stammer fra samme elv.
Har søkt rundt her og på fiskebasen, og funnet fisker jeg har lyst på. For meg kan det se ut som om disse passer sammen.
Min ønskeliste:
-En liten stim med øksefisk
-To stykker boliviansk sommerfuglciklide
-En stim tetra. Den jeg helst vil ha er kobbertetra, men kan også ta gull, colombo, costello, rosen eller glødebåndstetra om dette er at bedre valg.
-en stim med otto
-noen corydoras
Så er lurer jeg på:
Er dette for mange ulike arter?
Vil disse kunne trives sammen? Eller er det noen som krever andre eller spesielle forhold?
Hvor mange bør jeg ha ca av hver stim?
Ble mye og mange spørsmål det her. Kommentarer mottas med stor takk
Postet 13.11.07 kl 22:05
Postet 14.11.07 kl 10:39
Øksefisk har jeg ikke peiling på, men ellers ser det bra ut for meg. Har hatt lignende selv en stund.
Jeg hadde rødmunnstetra, som er flotte og stimer bra og kommer fra omtrent samme plass. Jeg liker også godt kobbertetra, men har hørt at de kan være litt nappete. Pass på å ha mange nok så det bare skjer innad i stimen.
Bolivianske sommerfuglciklider er fredelige, hvis du kjøper ungfisk kan det være vanskelig å se kjønn, pleier å fungere greit å ha en gruppe. Jeg har 5, men ville ikke hatt det i under 125l, de må kunne gjemme seg vekk.
En gruppe ottoer er flinke algespisere. Jeg kaller ikke disse stim, for de stimer ikke naturlig. De trives best i grupper og det spekuleres i at de drar fordel av det fysisk, men de henger ikke spesielt mye sammen, bare i nærheten ofte. Merk at disse bare spiser løse grønnalger, og er best på brunalger. De spiser ikke så mye av det som henger fast på glasset osv. som f.eks. ancistrus gjør. Du bør ikke ha flere ottoer enn det er alger til i karet, da vil de sulte om du ikke gir dem mye tilleggsfor ala agurk og squash.
Coryer er flotte, jeg liker best de store artene, men jeg har hatt corydoras aenus med de fiskene jeg nevner nå.
Jeg ville lagt meg på en pH på rundt 6,5-7 med dette i karet.
Jeg hadde rødmunnstetra, som er flotte og stimer bra og kommer fra omtrent samme plass. Jeg liker også godt kobbertetra, men har hørt at de kan være litt nappete. Pass på å ha mange nok så det bare skjer innad i stimen.
Bolivianske sommerfuglciklider er fredelige, hvis du kjøper ungfisk kan det være vanskelig å se kjønn, pleier å fungere greit å ha en gruppe. Jeg har 5, men ville ikke hatt det i under 125l, de må kunne gjemme seg vekk.
En gruppe ottoer er flinke algespisere. Jeg kaller ikke disse stim, for de stimer ikke naturlig. De trives best i grupper og det spekuleres i at de drar fordel av det fysisk, men de henger ikke spesielt mye sammen, bare i nærheten ofte. Merk at disse bare spiser løse grønnalger, og er best på brunalger. De spiser ikke så mye av det som henger fast på glasset osv. som f.eks. ancistrus gjør. Du bør ikke ha flere ottoer enn det er alger til i karet, da vil de sulte om du ikke gir dem mye tilleggsfor ala agurk og squash.
Coryer er flotte, jeg liker best de store artene, men jeg har hatt corydoras aenus med de fiskene jeg nevner nå.
Jeg ville lagt meg på en pH på rundt 6,5-7 med dette i karet.
Postet 14.11.07 kl 10:57
Takk for utfyllende svar!
Slik jeg forstod deg, så bør jeg ha ancistrus i tillegg til otto, slik at flere typer alger blir spist?
Det visste jeg ikke, så tusen takk for det tipset.
Det jeg er usikker på er øksefisk og kobbertetra sammen. Står i fiskebasen at øksefisk lett blir mobbet og at trenger stille vann.
Om kobbertetra står det at disse trives med strøm.
Og hvis kobbertetra er nappere, så blir kanske øksefiskene utsatt..!?
Jeg bør da kanskje vurdere en annen tetra eller droppe øksefisk?
Slik jeg forstod deg, så bør jeg ha ancistrus i tillegg til otto, slik at flere typer alger blir spist?
Det visste jeg ikke, så tusen takk for det tipset.
Det jeg er usikker på er øksefisk og kobbertetra sammen. Står i fiskebasen at øksefisk lett blir mobbet og at trenger stille vann.
Om kobbertetra står det at disse trives med strøm.
Og hvis kobbertetra er nappere, så blir kanske øksefiskene utsatt..!?
Jeg bør da kanskje vurdere en annen tetra eller droppe øksefisk?
Postet 14.11.07 kl 11:30
Jeg ville nok hatt en malle ja, noe som gomler større alger.
Som sagt kjenner jeg ikke til øksefisk, men det kan tyde på at de er utsatt da ja. Er kanskje tryggere med en annen tetratype men det trenger ikke være noe problem. Selv hadde jeg nok droppa øksefisken og heller hatt større tetrastim, men men
Som sagt kjenner jeg ikke til øksefisk, men det kan tyde på at de er utsatt da ja. Er kanskje tryggere med en annen tetratype men det trenger ikke være noe problem. Selv hadde jeg nok droppa øksefisken og heller hatt større tetrastim, men men
Postet 14.11.07 kl 11:37
Ja er nok lurest å droppe øksefisk da, selv om jeg synes de er veldig fasinerende.
Vil liksom ikke droppe kobbertetra som jeg hadde gleda meg til. Da vil jeg heller ha en stor stim av disse. Tipper de ser penere ut i en større stim. Så får øksefisk legges på hylla for en stund
Hvis karet blir mellom 180 og 240 liter.. Holder det med en stor malle i tillegg til otto da?
Noen typer som anbefales?
Vil liksom ikke droppe kobbertetra som jeg hadde gleda meg til. Da vil jeg heller ha en stor stim av disse. Tipper de ser penere ut i en større stim. Så får øksefisk legges på hylla for en stund
Hvis karet blir mellom 180 og 240 liter.. Holder det med en stor malle i tillegg til otto da?
Noen typer som anbefales?
Postet 14.11.07 kl 12:01
Fiske-forslagene dine høres veldig bra ut, det vil bli et interessant akvarium når det er klart.
Men, jeg tenkte det kunne være lurt å utheve en ting ang. fiskelisten din;
Otocinclus, Sommerfuglciklider og øksefisk er alle arter som krever et godt innkjørt akvarium med stabile og gode vannverdier for å klare seg.
Det er dessverre mange som har mistet fisk av disse artene, ettersom de er litt skjøre av seg. Øksefisk blir lett stresset, og Otocinclus og Sommerfuglciklidene.... vel, de bare dør. En uke eller to etter innsetting i akvariet, så dør de bare.
De 3 fiskeartene ville jeg derfor valgt å sette inn i karet helt til sist, en god stund etter oppstart. La andre og mere hardføre fiskearter komme først. Og sett ikke alle 3 av de skjøre artene inn samtidig Ta en art om gangen, helst fordelt over like mange uker. Dette for å ikke overbelaste filteret ditt med en haug nye fisk på en gang.
Øksefisk er fascinerende, jeg har alltid ønsket meg dem, men jeg har hørt de kan få hvitprikkutbrudd av stress ved flytting. Så vær forsiktig, stress dem minst mulig og akklimatiser dem lenge før du slipper dem ut. Synes godt du kan prøve deg med en stim av dem, de fyller ut en nisje i akvariet der ingen av de andre fiskene dine "bor" fast - helt oppe under vannflaten.
Jeg tror sikkert du ville fått kobbertetraene til å trives selv om du ikke har høy sirkulasjon i karet ditt. Alle de andre artene trives best i roligere vann, så til fellesskapet og flertallets beste ville jeg gått for et "rolig" akvarium.
Eller hva med å bytte ut kobbertetraen med en annen tetra art? Det finnes utallige arter, og en favoritt hos meg er Keisertetra. Og Rosentetra, forresten
Men, jeg tenkte det kunne være lurt å utheve en ting ang. fiskelisten din;
Otocinclus, Sommerfuglciklider og øksefisk er alle arter som krever et godt innkjørt akvarium med stabile og gode vannverdier for å klare seg.
Det er dessverre mange som har mistet fisk av disse artene, ettersom de er litt skjøre av seg. Øksefisk blir lett stresset, og Otocinclus og Sommerfuglciklidene.... vel, de bare dør. En uke eller to etter innsetting i akvariet, så dør de bare.
De 3 fiskeartene ville jeg derfor valgt å sette inn i karet helt til sist, en god stund etter oppstart. La andre og mere hardføre fiskearter komme først. Og sett ikke alle 3 av de skjøre artene inn samtidig Ta en art om gangen, helst fordelt over like mange uker. Dette for å ikke overbelaste filteret ditt med en haug nye fisk på en gang.
Øksefisk er fascinerende, jeg har alltid ønsket meg dem, men jeg har hørt de kan få hvitprikkutbrudd av stress ved flytting. Så vær forsiktig, stress dem minst mulig og akklimatiser dem lenge før du slipper dem ut. Synes godt du kan prøve deg med en stim av dem, de fyller ut en nisje i akvariet der ingen av de andre fiskene dine "bor" fast - helt oppe under vannflaten.
Jeg tror sikkert du ville fått kobbertetraene til å trives selv om du ikke har høy sirkulasjon i karet ditt. Alle de andre artene trives best i roligere vann, så til fellesskapet og flertallets beste ville jeg gått for et "rolig" akvarium.
Eller hva med å bytte ut kobbertetraen med en annen tetra art? Det finnes utallige arter, og en favoritt hos meg er Keisertetra. Og Rosentetra, forresten
Postet 14.11.07 kl 12:12
Endret: 14.11.07 kl 12:14
Hei Mona!
Tusen takk for gode råd!
Var jo ditt akvarie som inspirerte meg til å lage biotop fra Sør-Amerika.
Jeg gikk jo rett i nybegynner-fella og køpte alt for lite kar med fisk fra ulike verdensdeler.
Tenkte derfor det ville være gøy å starte et kar fra bunnen av som er tilpasset akkurat de fiskene jeg ønsker meg. Man vil jo at fiskene skal ha det best mulig.
Og da er det greit å planlegge alt i god tid. Det er jo også halve gleden
Men du tror øksefisk vil kunne gå bra i dette karet? Var det jeg håpa på. Men kobberterta er jo kjent for å være litt livlige. Er jo egentlig defor jeg falt for disse.
Kunne jo valgt en annen tetra som rosentetra. Disse er også veldig fine.
Men hvis det er håp for at kobbertetra og øksefisk går sammen, så er det dette jeg vil prøve.
Når det gelder innsetting av fisk så skjønte jeg at øksefiskene, ottoene og de bolivianske sommerfuglene bør vente til sist og fordeles over tid.
Men hva med de andre artene som tetra, en type ancistrus og corydoras..?
I hvilken rekkefølge bør disse innføres?
Blir mye spørsmål fra meg her nå. Men vil gjøre ting så rett som mulig. Så setter pris på gode råd..
Tusen takk for gode råd!
Var jo ditt akvarie som inspirerte meg til å lage biotop fra Sør-Amerika.
Jeg gikk jo rett i nybegynner-fella og køpte alt for lite kar med fisk fra ulike verdensdeler.
Tenkte derfor det ville være gøy å starte et kar fra bunnen av som er tilpasset akkurat de fiskene jeg ønsker meg. Man vil jo at fiskene skal ha det best mulig.
Og da er det greit å planlegge alt i god tid. Det er jo også halve gleden
Men du tror øksefisk vil kunne gå bra i dette karet? Var det jeg håpa på. Men kobberterta er jo kjent for å være litt livlige. Er jo egentlig defor jeg falt for disse.
Kunne jo valgt en annen tetra som rosentetra. Disse er også veldig fine.
Men hvis det er håp for at kobbertetra og øksefisk går sammen, så er det dette jeg vil prøve.
Når det gelder innsetting av fisk så skjønte jeg at øksefiskene, ottoene og de bolivianske sommerfuglene bør vente til sist og fordeles over tid.
Men hva med de andre artene som tetra, en type ancistrus og corydoras..?
I hvilken rekkefølge bør disse innføres?
Blir mye spørsmål fra meg her nå. Men vil gjøre ting så rett som mulig. Så setter pris på gode råd..
Postet 14.11.07 kl 12:42
Ancistrus kan nok settes inn først så lenge den ikke er veldig ung (under 3-4cm). Men det bør jo være innkjørt her også.
Boliviansk sommerfuglciklide er ikke så sensitiv, og nokså hardfør så du kan trygt ta de som nummer to så sant de ser sunne ut der du kjøper dem. Mona snakket om vanlig sommerfuglciklide, som egentlig er nokså forskjellig på mange måter og tåler mye mindre.
Venter du litt etter dette med tetraene så går nok det fint. Men det er alltid en sjangs for at et par tetraer dør av stresset. Ofte forskjell på størrelsene her, så er det på oppdrettypene ofte noen skavanker her og der.
Boliviansk sommerfuglciklide er ikke så sensitiv, og nokså hardfør så du kan trygt ta de som nummer to så sant de ser sunne ut der du kjøper dem. Mona snakket om vanlig sommerfuglciklide, som egentlig er nokså forskjellig på mange måter og tåler mye mindre.
Venter du litt etter dette med tetraene så går nok det fint. Men det er alltid en sjangs for at et par tetraer dør av stresset. Ofte forskjell på størrelsene her, så er det på oppdrettypene ofte noen skavanker her og der.
Postet 14.11.07 kl 13:03
Oki.. Da har jeg dannet meg et bilde over hvordan innsettingen skal foregå.
Takk takk..
Du sier at oppdrettsvarienter kan ha litt skavanker når gjelder tetra. Er det mer vanlig å kjøpe VF?
Vet ikke noe om hva som er vanlig jeg. Heller ikke når det gjelder de andre fisketypene jeg ønsker meg.
Men det har kanskje ikke så mye å si? litt prisforskjell kanskje..
Takk takk..
Du sier at oppdrettsvarienter kan ha litt skavanker når gjelder tetra. Er det mer vanlig å kjøpe VF?
Vet ikke noe om hva som er vanlig jeg. Heller ikke når det gjelder de andre fisketypene jeg ønsker meg.
Men det har kanskje ikke så mye å si? litt prisforskjell kanskje..
Postet 14.11.07 kl 13:11
Endret: 14.11.07 kl 13:12
Vet ikke med kobbertetra, de har solgt VF her jeg bor, hadde lyst på dem, men rødmunnstetraene mine levde på det tidspunktet :P Varier fra art til art hvor mye de drettes, og om det er lettere å bare fange dem.
VF er ofte mer ømfintlige. Men slike det drettes mye på blir ofte innavl og kan bli noe deformerte. Ser det mye på neontetra, glødebåndstetra osv. Så det spørs. Jeg liker jo tanken på at fiskene mine har vært i et vann en annen plass i verden da.
VF er ofte mer ømfintlige. Men slike det drettes mye på blir ofte innavl og kan bli noe deformerte. Ser det mye på neontetra, glødebåndstetra osv. Så det spørs. Jeg liker jo tanken på at fiskene mine har vært i et vann en annen plass i verden da.
Postet 14.11.07 kl 13:28
Ja det liker jeg også å tenke. Men på en annen side er det jo litt synd på dem da..
De kommer fra ei stor elv i det fri, til så å bli puttet i et akvarie aom er vesentlig mindre.
hehe..Fisk tenker kanskje ikke over sånn..
Men du.. virker som om du kan en del om bolivianske sommerfugler..
Er disse lett å få lek på?
Er det noe spessielt de trenger bortsett fra god vannkvalitet og riktig pH?
Er nesten sikker på at det er denne cikliden jeg vil ha. Men litt usikker hvis den krever mye for å få til lek, selv om dette ikke er veldig viktig.
Har jo planer om å ha mye annet i karet også. Så det er nok ikke mye yngel som vokser opp isåfall. hehe..
De kommer fra ei stor elv i det fri, til så å bli puttet i et akvarie aom er vesentlig mindre.
hehe..Fisk tenker kanskje ikke over sånn..
Men du.. virker som om du kan en del om bolivianske sommerfugler..
Er disse lett å få lek på?
Er det noe spessielt de trenger bortsett fra god vannkvalitet og riktig pH?
Er nesten sikker på at det er denne cikliden jeg vil ha. Men litt usikker hvis den krever mye for å få til lek, selv om dette ikke er veldig viktig.
Har jo planer om å ha mye annet i karet også. Så det er nok ikke mye yngel som vokser opp isåfall. hehe..
Postet 14.11.07 kl 13:43
kremJeg planlegger å kjøpe et akvarium mellom 180-240 liter, og lage biotop fra Sør-Amerika. Karet skal inneholde sand (trolig fra biltema), masse røtter, en del planter (sverdplanter i hovedsak) og eikeblader, sånn at det blir masse gjemmesteder. Drømmen er å få til noe som i utseende ligner Mona sitt "eikeløv i Sør- Amerikansk sortvannsbiotop",som jeg synes er utrolig pent! Jeg vil helst ha fisker som kan trives med pH rundt 7 eller litt surere. Jeg er også temmelig ferk, så kan ikke ha noen vanskelige arter. Oppdrett er ikke noe viktig, men hadde vært gøy. Er ikke helt nødvendig at alle fiskene stammer fra samme elv. Har søkt rundt her og på fiskebasen, og funnet fisker jeg har lyst på. For meg kan det se ut som om disse passer sammen. Min ønskeliste: -En liten stim med øksefisk -To stykker boliviansk sommerfuglciklide -En stim tetra. Den jeg helst vil ha er kobbertetra, men kan også ta gull, colombo, costello, rosen eller glødebåndstetra om dette er at bedre valg. -en stim med otto -noen corydoras Så er lurer jeg på: Er dette for mange ulike arter? Vil disse kunne trives sammen? Eller er det noen som krever andre eller spesielle forhold? Hvor mange bør jeg ha ca av hver stim? Ble mye og mange spørsmål det her. Kommentarer mottas med stor takk
Hørtes ut som en fin liste det Ville kanskje hatt en eller to L-Maller også da Skal ikke foreslå noen her, for det er så utrolig mange fine.
Postet 14.11.07 kl 13:59
kremJa det liker jeg også å tenke. Men på en annen side er det jo litt synd på dem da.. De kommer fra ei stor elv i det fri, til så å bli puttet i et akvarie aom er vesentlig mindre. hehe..Fisk tenker kanskje ikke over sånn.. Men du.. virker som om du kan en del om bolivianske sommerfugler.. Er disse lett å få lek på? Er det noe spessielt de trenger bortsett fra god vannkvalitet og riktig pH? Er nesten sikker på at det er denne cikliden jeg vil ha. Men litt usikker hvis den krever mye for å få til lek, selv om dette ikke er veldig viktig. Har jo planer om å ha mye annet i karet også. Så det er nok ikke mye yngel som vokser opp isåfall. hehe..;)
Bolivianrere er ikke alt for vanskelige å få lek på Hvis man holder de varmt vann (28-29) og hyppige vannbytter++ litt myggiser vil de nesten garantert legge egg
Postet 14.11.07 kl 14:01
Fint å høre at det ikke er altfor vanskelig å få dem i lek. Skal man først skaffe seg bolivianske sommerfugler, så hadde de jo vært gøy å fått noen småtasser
L-maller ja. Det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Men tittet i fiskebasen nå, og det var utrolig mange fine! Fikk lyst på noen slike også!!
Men vil det ikke bli litt mye med både otto, L-maller, ancistrus og corydoras?
L-maller ja. Det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Men tittet i fiskebasen nå, og det var utrolig mange fine! Fikk lyst på noen slike også!!
Men vil det ikke bli litt mye med både otto, L-maller, ancistrus og corydoras?
Postet 14.11.07 kl 14:13
Jeg har 5 bolivianere selv (forutsatt at de overlever hvitprikk kuren som ikke kan sies om de andre fiskene). Og de er nok favoritter sammen med ottoer.
Har hatt de fra de var unge, og det er et par her, potensielt to :P De er lette å få i lek. Jeg ville ikke hatt så høy temperatur som 28C på dem. Jeg har mine i 25. Der de ble funnet for første gang var det visstnok ca. 27C grader men de trives i alt fra 23 til 28 i min mening, men høy temperatur er mer belastende generelt. Du ser lett trivselen på fargene og mønsteret til disse. Lett å se når de ikke liker seg. Som f.eks. i 32C vann som jeg har nå pga. kuren Men de tåler en støyt og er veldig snille. Så liker de å vise seg frem, er stadig framme med glasset.
Så lenge de trives og du får et par så leker de jevnt og trutt. Nokså trofaste som par også, men mislykkes egglegging så kan de nok skifte hvis du har flerne. Tok en stund før mine ble par, fordi jeg fikk gruppen med dame i etterpå.
Fascinerende når de har egg, men du bør egentlig bare glemme coryer om du vil ha yngel. Mine greide stort sett å holde dem vekke, men hvis damen av en eller annen grunn tar oppmerksomheten vekk fra egg eller yngel eller blir redd pga. f.eks. meg så er det fritt frem for coryene. Litt fascinerende å se lille bolivianerdamen kjeppjage mallen min da :P
Jeg ville valgt EN malle. Dvs. ikke ancistrus + flere.
Har hatt de fra de var unge, og det er et par her, potensielt to :P De er lette å få i lek. Jeg ville ikke hatt så høy temperatur som 28C på dem. Jeg har mine i 25. Der de ble funnet for første gang var det visstnok ca. 27C grader men de trives i alt fra 23 til 28 i min mening, men høy temperatur er mer belastende generelt. Du ser lett trivselen på fargene og mønsteret til disse. Lett å se når de ikke liker seg. Som f.eks. i 32C vann som jeg har nå pga. kuren Men de tåler en støyt og er veldig snille. Så liker de å vise seg frem, er stadig framme med glasset.
Så lenge de trives og du får et par så leker de jevnt og trutt. Nokså trofaste som par også, men mislykkes egglegging så kan de nok skifte hvis du har flerne. Tok en stund før mine ble par, fordi jeg fikk gruppen med dame i etterpå.
Fascinerende når de har egg, men du bør egentlig bare glemme coryer om du vil ha yngel. Mine greide stort sett å holde dem vekke, men hvis damen av en eller annen grunn tar oppmerksomheten vekk fra egg eller yngel eller blir redd pga. f.eks. meg så er det fritt frem for coryene. Litt fascinerende å se lille bolivianerdamen kjeppjage mallen min da :P
Jeg ville valgt EN malle. Dvs. ikke ancistrus + flere.
Postet 14.11.07 kl 15:17
Jeg må virkelig skaffe meg noen av de Bolivianerne Har alltid hatt lyst på dem, men ble litt avskrekket da jeg var fersk akvarist. Kjøpte tilsammen 6 stykker av de vanlige Sommerfuglciklidene, og det hele så bra ut de første par ukene.... så ble de grå om nebbet og dauet. Kjøpte et nytt par, det samme gjentok seg... og da solgte jeg de to siste i håp om å redde dem fra døden hos meg.
Siden har jeg ikke hatt dem, men det er virkelig en praktfull fisk og jeg har veldig lyst på noen (Har litt mere peiling på både ph og andre ting nå, og godt innkjørte kar så sjansen for å lykkes nå er vel en smule økt?)
Sorry til trådstarter for avsporingen, men temaet var iallefall litt på sporet
Siden har jeg ikke hatt dem, men det er virkelig en praktfull fisk og jeg har veldig lyst på noen (Har litt mere peiling på både ph og andre ting nå, og godt innkjørte kar så sjansen for å lykkes nå er vel en smule økt?)
Sorry til trådstarter for avsporingen, men temaet var iallefall litt på sporet
Postet 14.11.07 kl 15:46
Endret: 14.11.07 kl 15:46
hehe..
Det går bra Mona. Er jo uansett relevent å høre om andre sine erfaringer når man skal prøve noe nytt.
Synd det ikke gikk så bra med sommerfuglene dine. Har lest litt rundt her, og det ser ut som om flere har dårlig erfaring med dem.
Men jeg håper, som det er nevnt tidligere, at de bolivianske sommerfuglene tåler litt mer.
Uansett synes jeg disse er penere. Mer "naturlig" på en måte..
Det går bra Mona. Er jo uansett relevent å høre om andre sine erfaringer når man skal prøve noe nytt.
Synd det ikke gikk så bra med sommerfuglene dine. Har lest litt rundt her, og det ser ut som om flere har dårlig erfaring med dem.
Men jeg håper, som det er nevnt tidligere, at de bolivianske sommerfuglene tåler litt mer.
Uansett synes jeg disse er penere. Mer "naturlig" på en måte..
Postet 14.11.07 kl 15:53
Postet 14.11.07 kl 15:56
Postet 14.11.07 kl 15:58
Endret: 14.11.07 kl 16:02