nye discus blir kjeppjaget av veteranene, hva gjør jeg?

Har to turkis discus, ckarret mitt 10 cm, som har gått og storkost seg i karret mitt i 1, 5 mnd. De spiser, har fine farger, og vokser. Har og gode vannverdier. Så disse bekymrer meg ikke. Men jeg hadde ikke råd tilå kjøpe flere da disse ble kjøpt, men fikk anledning til å introdusere 2 nye discuser, 1 pidgon blood red, og 1 golden red. Disse er på 10 cm, og 7 cm.
Men siden de kom, har de ikke spist, de tar ikke mat, nå skal det sies at de andre er håndtamme, og fores for hånd. Og de har gått med store scalarer, så de er vant til det meste.
Men disse 2 nykommerne står redde i skjul bak en plante. Hvordan får jeg gitt disse mat?
Vil disse komme fram etterhvert? Hvor lang tid tar det før de finner ut av det sammen?
Er det vanlig at det er så ekstrem jaging? Jeg vet at ciklider er relativt hissige og terretoriale, men vet og at de bør helst være flere enn mine 2! Vil ha ca 5-6 stks, men avventer litt...
Har et 240 l kar, og det burde gå greit forløpig, skal ha et på 360 etterhvert.

Det vil nok gå seg til etterhvert, men siden du har 4 diskuser kan det nok tenkes at en av dem vil bli hakkekylling... Diskusene har ett hierarki, og når det kommer inn nye vil disse bli tynt siden de som er der fra før skal hevde plassen sin. Hvis de er få, vil ikke aggresjonen bli spredd like godt... Man må også huske på at diskusen er var på brå forandringer og nye omgivelser, så det beste er nok å gi dem litt tid...

Hadde scalare jeg også, men den var altfor hissig på grøten, så den kasta jeg ut... Ser du også du har en "hævv" med store tetraer, disse kan også være med på å stresse diskusene. Rødmunnstetra eller kardinaler er gode stimfisker sammen med diskus. Eller som en sa; Diskus passer best med diskus... Men dette bygger mye på egenerfaringer, så det trenger ikke å gjelde i ditt tilfelle

PS: Hvis du poster innlegget i forumet for diskus, så er det sikkert noen gamle ringrever der inne som fanger opp inlegget ditt

Det spiller ingen rolle hvor mange discus man har, den ene vil stå nederst på rangstigen og dermed få mest pes. Det som er fordelen med å ha seks eller fler er at "mobbingen" vil bli spredt på flere fisk. Det er heller ikke så lett å kontrollere de svakere når det er mange i karret slik at de sterkeste blir travelt opptatt med å berge parten under foringen.

De nyankomne discusene har behov for litt tid til å tilpasse seg. Du kan prøve å slippe ned litt mat til de der de står i skjul. Det er ikke sikkert at de vil spise så vær sparsom slik at du ikke får mye restfor i karret. Dette må gjøres samtidig med at de andre får mat ellers vil de oppdage trikset og jage unna de to.

Dette er en liten tålmodighetsprøve så det er bare å vente i 14 dagers tid for å se om det hele ikke normaliserer seg. Følg med på fargene på fisken slik at du ser om de sliter skikkelig.
Jeg kan ikke noe om Discus-adferd, men vil det gamle trikset med ommøblering funke her? Men det er kanskje ikke territoriell adferd som gjør dette?
Man ser jo den samme atferden med hierarki på de fleste ciklider. Det er ikke alle som tar seg like mye nær av det likevel. Det at discus kanskje bruker lang tid å finne seg til rette ny plass er jo ingen god kombinasjon.
ommøblering?
Et velkjent gammelt triks, men jeg da må jeg fjerne røtter, planter osv? For å så tvinge dem til å gå i åpent rom?
Tror kanskje at ghosten og ple**c blir litt gretne... men er verdt et forsøk, kanskje.
Fint om noen pitcher inne noen tanker...
De nye har begynt å spise, men de kommer ikke frem, de spiser bak planten sin...
tempen min er på 29 grader, så jeg vet ikke om jeg vil sette det opp ytterligere.
hadde noen nye scalarer en gang, og disse holdt på å flash dance, i 2 uker, nå er de bestevenner hele gjengen, så det kan jo være at de kommer seg.

Ville ikke tatt bort de gjemmesteder de evt har. De vil bli mer stresset av det. Hvis de vet de har muligheten til å pile å gjemme seg vil de begynne å komme mer og mer frem ettersom dagene går. Det gjorde ihvertfall mine.
Nå står de i samlet flokk så snart jeg nærmer meg glasset.
Hvem som er sjefen er de tidvis litt uenige om, men det er ikke sånn at noen gjemmer seg hele tiden av den grunn.

La nå karret være i fred i 14 dager før du begynner å rote med innredningen. Dette er helt normal atferd når man har discus i kar med innredning. Gir du dem en mulighet til å gå i skjul så gjør de det. Det kommer frem når de blir mer husvarm.
Geir Kristiansen
La nå karret være i fred i 14 dager før du begynner å rote med innredningen. Dette er helt normal atferd når man har discus i kar med innredning. Gir du dem en mulighet til å gå i skjul så gjør de det. Det kommer frem når de blir mer husvarm.

Tror nok at du har rett, har hatt litt magefølelse for det jeg og, men det er greit å få det bekrreftet. Enste er mttilgangen, hvor lenge kan disse små gå uten at de fåt nok mat før de evt får varig skade mht vekst?

Dette er bakdelen med å introdusere ungfisk for veteraner i et kar. Det spiller egentlig ingen rolle hvordan karret er innredet. De får ikke noe mere mat i et BB-kar, tvertimot. Det er lettere å kontrollere et BB-kar for sjefen enn hvis det er innredning i veien. Hersketeknikken de benytter er å presse de svakeste mot overflaten.

Sørg for å spre foret skikkelig så blir det vanskelig for sjefenee å spise og jage samtidig. Når det gjelder tapt tid så er det desverre lite slingringsmonn så det er egentlig ingen tid å tape hvis det optimale er målet.

Fordel foret godt og bytt masse vann så går det her seg til.
Jeg opplevde akkurat det samme, fikk et par 1 uke før de andre ca. De nye ble litt jaget men ting snudde seg etter 2-3 dager. Da de nye gjemte seg slapp jeg maten rett over de, som en skrev tidligere. Fant også ut dette med å dele opp maten og spre den i akvariet, ble mye mindre gris og alle fikk sin bit.

Hadde også en som var veldig slapp da den kom, sikkert pga reisen. Den kom seg over natta.

Har 8 stk og de jager litt på hverandre, har ikke sett at noen blir mer utsatt en andre.

Jøss! + noen spørsmål....
Har gått en middelvei på de flotte rådene jeg fikk. Har spredt foret godt, og flyttet litt på innredningen i karet etter noe tid. Jeg fikk også gitt bort noen tetraer (flagg og skjørt) Og nå er altså min enorme pleco og gibbiceps på vei ut, hvis jeg finner noen som kan huse dem!

Discusene er mer framme, det er egentlig kun den ene av de gamle som jager dem litt, men ikke så mye. de nye kom faktisk å spiste av hånden min i dag! Gøy!

igjen takk for gode råd, tror nok at dette skal gå bra.
Jeg har et eneste spørsmål er ph'n min er på 6-6.5 og kh er 2-3 (Bruker tetra dråpetester) Tempen min er satt litt opp til 30 grader, og for å kompansere O2 tap pga høy temp, er luftpumpa satt igang om natten.
Nitriten min er helt perfekt, så det ser ut som det går bra. Men PH'n min den svinger noe, før vannskift, alltid samme tid hver dag, og alltid samme mengde, ca 20 % er PH'n nede på 5.5-6, mens etter vannskifte er den på 6.5. Men de siste dagene har målingen vist PH helt ned i 5.0, har brukt PH raiser fra JBL for å få denne opp. Jeg har sakte i løpet av de siste 48 timene økt PH til 6.5 før vannskifte. Men skal jeg bruke PH raiser ved hvert vannskifte???
karet er godt innkjørt, har hatt det gående i over 1 år, og har jo hatt discus før. Men de døde av hull i hodet syken. Hva kan jeg gjøre for å unngå at mine søte discuser ikke får dette?
Har bestilt inn esha minroll, og optima, hvor ofte og mye?

Bra kontroll på totalen Espen. For å unngå "hole in the head" skift og ha rent vann. Samt sørg for å ha en tilstrekkelig balansert kost(ved vitaminmangel) viser de også disse tendenser. Lykke til

Kjøp deg en boks med natron bikarbonat og tilsett en halv teskje(eller det som skal til) ved hvert vannbytte. Dermed øker du kH og pH vil følge etter. Når du har fått bygget opp kH mellom 3 og 4 forsvinner svingningene i pH.

Leksen som er lært her er nok en gang at discushold krever tålmodighet.

Kjempebra at det gikk seg til og lykke til videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap