"Hyperventillerende", unge discus

Etter å ha slitt med startvansker (med høyt nitritt og gjellemark) har akvariet endelig (!!) kommet i balanse, og jeg kan mate mine fem, fem måneder gamle, discus ofte...

Karet er på 180 l, temperaturen i karet ligger på 29, ventilasjon med luftstein, stor utvendig og samt innvendig pumpe... Allikevel synes jeg pusten går lovlig fort på discusene...

Er det noen som har noen gode tips på hva som kan gjøres?

Tell pustefrekvensen over 10 sekunder. Unge discus har raskere frekvens enn voksne

Er det forskjell på frekvensen når de fóres kontra perioden i mellom. Har de stressstripene fremme.
Ser dine startvansker - dette kan prege de litt en periode.. Om dette nå er i balanse. samt vannverdier der de skal, står man igjen med hyppigheten av vannskifter/mengde?? hvor ofte mye gjør du dette?

"Puls"
Den er hyppigere når de har fått elghjerteporsjonen sin Nå er det en og en halv time siden siste foring og på 10 sekunder telte jeg rundt 15 pust.

Når det gjelder vannbytte har jeg byttet ganske jevnt (ca 30 % daglig) den siste tiden for å overkomme nitritten. Den siste veka har jeg derimot byttet 30 % annen hver dag, og nitritten har holdt seg fin (bank i bordet.
Nytt blondt øyeblikk: stresstripene? Hva er det? Jada, jeg vet jeg burde vite dette, discuseier som jeg er. Men jeg har faktisk ikke hørt om det (jada, jeg skammer meg).
Stress stripene: De 9 vertikale sorte stripene Discus har. Disse viser de når de er stresset, lite happy eller skremt. I naturen fungerer de også som kamuflasje.
Jeg trodde det var litt av fargen, jeg. Men jeg har lagt merke til at de kommer og går, ja, og at de gjerne kommer når fisken er stressa.
Håkon Berg Sundet
Den er hyppigere når de har fått elghjerteporsjonen sin:) Nå er det en og en halv time siden siste foring og på 10 sekunder telte jeg rundt 15 pust. Når det gjelder vannbytte har jeg byttet ganske jevnt (ca 30 % daglig) den siste tiden for å overkomme nitritten. Den siste veka har jeg derimot byttet 30 % annen hver dag, og nitritten har holdt seg fin (bank i bordet:).

1,5 slag i sekundet er ikke uvanlig blandt ungfisk.

30% annenhver dag er fin rytme. Bare husk på godt tilpasset mengde med elghjerter slik at dette ikke blir liggende og forpeste vannet.
Det er kun den som er lavest på rangstigen som innimellom har tydelige striper når slåssingen er som værst... Det er forresten bildet av den som jeg har lagt ut ovenfor... Nå står de og venter på mat, så da er det Håkon to the rescue! Takk for tips! Spør sikkert om noe igjen - snart Go' hælj!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap