hvit snute på c.trilineatus..

merket idag at den ene trilineatusen mon er blitt hvit på tuppen av snuten ser slitt ut, får ikke tatt noe bilde da disse er skye og jeg har dårlig kamera, hva kan dette kanskje være tror ikke sopp. medisinere evt med hva? skal sier at det har vært to små ancistrus som har strøket med i karet, har ikke funnet den ene døde. huff håper jeg ikke får sykdom igjen forøverig ser alle de andre fiskene flotte ut og er livlige.
det jeg egentlig lurte på er jo om dette kan være en skade eller slitasje(har fin rådasand) eller om jeg evt kan ha fått sykdom igjen.
Den kan ha kræsjet i noe og skrubbet seg opp. F.eks. om den ble skremt. Har du noe lavastein i akvariet, for eksempel?

Sørg for å bytte vann ofte inntil den er bra igjen, så unngår man ofte soppinfeksjoner i sår eller skrubbsår. Bytt 20% daglig, så hjelper det. Ikke begynn med medisinering før du er 100% på infeksjon, og da trenger du ikke medisinere hele karet heller. Kun den fisken som er rammet. Soppinfeksjoner slår seg ned i skader og sår, der det finnes dødt vev. Friske fisk smittes derfor ikke vanligvis.
Vannverdier..
Har du målt vannverdiene?

Har hatt tilsvarende problemstilling, og det hang sammen med PH / vannkvalitet.
PH var lav (rundt 5)
KH var også lav (0-1)
GH var også lav (1-2)
Som resultat kan en da få raske svingninger i PH, som fiskene liker dårlig.

Løsning:
Byttet ca 1/3 av vannet
Økte KH (og PH) over tid ved å tilsette Natron.
Økte GH ved å tilsette GH+
Bedre stabilitet ved å legge noe kalksteiner i utvendig filter.

Tingene fungerte lenge hos meg før det ble problemer. Det skyldes nok at det ble byttet små mengder vann hver 2-3 dag.
nei har ingen lavasteiner i karet kun røtter. men da prøver jeg å bytte vann daglig å ser det ant.hvist jeg evt skal medisinere den alene hvor skal jeg ha den da? har ingen ekstra kar(ekstra brusestein har jeg da..og tomme store bokser(15-20 l) vannkvaliteten hos meg er stabil med en ph på 6,5-7 gh 2 og ingen nitritt utslag tempen er på ca 26-27 g
bumper denne litt for å kanskje få mer svar. bytter nå 20 prosent av vannet, men om den ikke blir bra kan jeg medisinere den i en egen boks på 45 l(ikea boks) og evt med hva medisin?
Tilfeldig bekjentskap
© Simen Grasto
Reklame for plussmedlemskap