Vurderer oscar i 375liter, vil dette gå bra?

Det er mange forskjellige meninger når man får tips på fisker og akvariestørrelse, så det jeg lurer på er om noen med mer erfaring enn meg har en formening om det vil gå bra med 2 stk Oscar i et 375 liters akvarie eller ikke? (Foreløbig har jeg fått både positive og negative svar så jeg trenger mer input.) Mål er 150x50x50. Jeg vurderer også Jack D.

Jeg har ikke funnet noen fler fisketyper jeg har lyst på foreløbig, pr. i dag går det bare mindre fisk i akvariet og de forsvinner helt i det (for meg) store akvariet så hvis det er andre tips av arter jeg bør se på så kom gjerne med forslag. Er nesten klar over noen bør flyttes til et annet akvarie. Men er det noen av de som i det hele tatt vil fungere sammen med Oscar:

palettciklide
sommerfuglciklide
metallpansermalle
ancistrus
siamesisk algeeter


Jeg er fortsatt tenkt å ha mitt 100liters akvarie hvor det nå bare er neontetra og black molly + noe yngel (blant annet en rød zebra), jeg bare forhører meg hvem som skal bo hvor.

I verste fall får alle flytte tilbake til 100litern hvis jeg da går for Oscar,
men det blir litt opp til hvordan tilbakemeldinger jeg får på dette.

Takker for alle svar.
Personlig ville jeg ikke tenkt tanken på Oscar i dette karet engang
Dette er en fisk som blir såpass diger, at den kommer både til å vokse ut av karet, og å mistrives en tanke under de trange forholdene.

Se for deg en Oscar på 35-45cm i dette karet... Såvidt den kan snu uten å klaske trynet i en vegg
Ja jeg er også mistenksom til plassen, men er jo derfor jeg ber om råd fra dere som er eksperter Finnes det andre fine intressange fisker jeg heller bør se på? Har som sagt sett litt på Jack Dempsey....? Hva med Sebraciklide?
Jack Dempsey går fint i din tank. Ett par vil også fungere fint, men må/bør da gå der alene.
Sebra vil gå fint, også sammen med andre hardføre fisker.

Husk bare at om du får ett lekspar blir begge utrolig aggresive og beskyttende for egen yngel.
Takker igjen for mye bra input. Kansje jeg prøver med en Jack først. Og ja, jeg ser fiskene (ciklidene) blir veldig aggresive mot andre fisker hvis de har yngel, selv mitt palettpar biter godt fra seg hvis noen kommer deres vei så jeg kan vel egentlig bare forestille meg... Har også hørt sebraciklider under lek kan bli voldsomme, vet faktisk om en Jack D. som måtte bøte med livet etter den ble angrepet av 2 sebraer i lek så det gjelder å orientere seg før man bestemmer seg så man ikke gjør samme feil mange andre har gjort før deg.
Oppdatering på akvarieoppsettet mitt
Nå har jeg kjøpt 1 stk Jack Dempsey, og det ser ut til å gå bra - ihvertfall foreløbig. Nå vurderer jeg om jeg skal kjøpe 1-2 stk blå ciklider.
Sebraciklider og oscar tror jeg er uaktuelt nå.

Men det jeg lurer på nå, er at jeg fikk med en del kull-stener når jeg kjøpte akvariet som jeg er litt småskeptisk til... Har jeg grunn til det eller er de ufarlige? Jeg har foreløbig bare 1 kullstein oppi.
Kullstein påstås å være ufarlige.
Kullstein skal som Håvard sier være helt kurante å bruke.
Vet at danskene bruker dette både i tide og utide, uten at jeg av den grunn noen gang har hørt om tilfeller der dette kullet har medført tull
OK, greit å få bekreftet.
Takker for hjelpa.
Ciklider
Jeg ville anbefalt ciklider etter. min smak er de veldig kjekke fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Demian Rørvik
Reklame for plussmedlemskap