Hengefilter

Inaktiv bruker
har disse god nok filtervolum til å holde på ,,de gode,, bakteriene?
så ett beregnet på ett 540 liters akvarie,det var lagetslikatt det også ble god vann sirkulasjon
og prisen var 600 kr.nytt
og de sparer jo en del plass---
null erfaring fra min side,vil gjerne høre andres!
Jeg har flere Eheim Liberty, men de er ikke beregnet for så svære akvarier som over fem hundre liter. Men de jeg har i kar fra 63 til 85 liter, gjør iallefall en utmerket jobb og jeg har aldri merket noe annet. Filtermaterialet som følger med er imidlertid for pinglete, jeg bytter det ut med formskårede blokker av blåsvamp som jeg putter i.
Dette skal være gode filtre, men jeg stiller meg ekstremt kritisk til at det finnes gode løsninger som kan håndtere ett kar på 500L+ til en såpass billig penge.

Legg meg lenke, så ser vi på det

Personlig er det en ting som gjelder til kar i denne og langt mindre størrelser; overdimensjonerte utvendige filtre med høykvalitets filtermasse, som ehfisubstrat pro.
Jeg ville til karet ditt hatt en Eheim 2080, som har med standard oppsett en overflate til bakteriene på ca 4000m2.
Skal en ha svamp som erstatter dette, trenger en med medium grovhet, som er det mest brukte i filtre, trenger en da den beskjedne mengden på ca 570L svamp :p
Inaktiv bruker
Aqua clear 500
var navnet...under ,,pumper,,på Akvarieudstyr.dk
mulig dette er beregnet på kun og forsyne vannet med surstoff
,,kraftig aquaflow,, men det står noe om filtrering der...
kan ikke lage link,,*ler*
takk for svar
Du har ikke sett på antall liter den kan pumpe i timen da? Og trodd det var størrelsen på akvariene den passet til?
Dægern døtte... det var det futt i! Har aldri sett et så kraftig Hang-on filter

"Produktdetaljer
Passer til akvarier på 568 liter. Wattforbruget er 5 watt.
Max vandflow 1890 liter i timen. Minimum 630 liter timen.
"
Inaktiv bruker
mona o
Dægern døtte... det var det futt i! Har aldri sett et så kraftig Hang-on filter:) "Produktdetaljer Passer til akvarier på 568 liter. Wattforbruget er 5 watt. Max vandflow 1890 liter i timen. Minimum 630 liter timen. jaaaa-og fin pris da,,,,*smiler* har ikke du gode erfaringer med den butikken? "
Joda, butikken er det ingenting å si på. Kjøpte et akvarium med armatur derfra en gang. Har handlet annet derfra også, og har aldri hatt noe å utsette på service o.l.

Men litt tilbake til tema her; jeg tror ærlig talt at et hang-on filter ikke er den rette typen filter til et så stort kar. Jeg skjønner ikke helt hvor enormt stor den utenpåhengende filterkassa da må være, for å kunne huse nok filtermateriale til at det er tilstrekkelig for et så stort kar. Det høres ikke logisk ut, og jeg får det ikke til å stemme.

Jeg har mange av disse hang-on filterne og er veldig godt fornøyd med dem i kar fra 60-100 liter, men jeg tror ikke jeg ville hatt dem som eneste filter i et større kar. Mine kar er heller ikke særlig tungt belastet mht antall fisk, så de dekker mine behov helt supert.
Enkelte korreksjoner i annonseteksten hadde nok passet utmerket

Dette er ett filter som forbruker 14W, ikke 5.
Det er spesifisert fra produsenten til kar på maks 415L, og har en gjennomstrømming uten motstand på 1892L.
Stilt på laveste gjennomstrømming snakker vi om 630L uten motstand.
Grunnen til at det er oppgitt feil maks-størrelse på karet, er nok på grunn av omregning fra Gallons til liter - med feil gallonsverdi som syndebukk
Denne modellen markedsføres som modell 110, ikke 500

For å si det enkelt; dette er en filterserie som er bassert på de vanligere sirkulasjonspumpene fra Aquaclear, satt opp ned under en boks

Filteret leveres med noe svamp, kullfilter, og tilstrekkelig mengde biologisk filtermasse for å fylle kurven.

Men uansett hvordan en snur og vender på dette, er det på langt nær tilstrekkelig filterkapasitet i ett slikt til å håndtere belastningen det bør kunne håndtere.
Finner desverre ikke det faktiske volum på filteret, så jeg har liten mulighet for å si hvor "ille" det er
Jeg er stor fan av Fluval FX5. Synes den har endel features jeg liker svært godt. Spesiellt slangeopplegget. Prisen er også snill i forhold til størrelsen og kapasiteten. Mine to FX5 bruker jeg i to 200liters akvarium. Dette gir sannsynligvis nok filtrering og sirkulasjon til mallesetup.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap