Ihjel stresset guppy hunn?

Har et 70liters (tror jeg) sekskantet akvarium med 3 Sverddrager (1 han, 2 hunner), 2 Platy (han og hun), 5 Rødmunnstetra og 3 guppyer. (2 hunner og 1 han).

For ca. 2-3 uker siden la jeg merke til at guppiene var blidt gravide og har gledet meg siden til de begge skulle bli mor! Hadde forresten vurdert og flytte begge hunnene over i et 20 liters behandlings akvarium jeg har rengjort og inredet til et føde/yngel akvarium.

Men en gang i dag skjedde det noe, trolig mens jeg var ute en tur siden begge guppy hunnene var i god behold og i live når jeg dro. Den ene guppy-hunnen lå med buken opp på bunnen av akvariumet.

Er det noen andre som har hatt noe lignende som dette tilfellet?

Det eneste jeg kan tenke meg til er at guppy-hannen trolig har fokusert for mye på en av hunnene og siden hun var gravid og nær fødselen (kanskje til og med stresset fra før) derav stresset henne ihjel.

Har flyttet den siste hunnen over til yngel-akvariumet nå forresten, så hun kan føde ifred og iro.
Litt mange fisker oppe der???
Har du ikke ''litt'' mange fisker oppe det lille akvariet?
avatar
Har du ikke ''litt'' mange fisker oppe det lille akvariet?


Skulle tro det burde gå bra -er ikke akkurat snakk om noe overbefokkning her!
Er ikke mange fisker for et 70 liters akvarie..

Kan nok hende den er blitt stresset ihjel ja. Har ikke skjedd her, men sikkert hos en del andre.
Tenkte meg nok det, ja.

Tror ikke det skal være for mange fisker i akvariet. Det kan muligens hende at det er mye større en 70 liter siden vi ikke vet nøyaktige mål. (hvordan måler man liter på et 6-kantet akvarium uansett?)

Men takk for alle gode svar!
Inaktiv bruker
Sekskantet akvarium er ikke så vanskelig, bare les geometri så løser det seg veldig enkelt!
Debatten har sporet helt av her, at de gyppyene døde har ingen ting med poppulasjon i akvariet å gjøre. Men som eieren først tenkte at de har blitt stresset ihjel av hannen er nok det mest sansynlige... les litt på disse sidene om arten, det er anbefalt mellom 2-4 hunner per han. Litt stømning i vannet kan kanskje også hjelpe da hunnen har mye bedre svåmme egenskaper en hannene og kanskje noe mere vegetasjon.
Gud luck.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap